Revision [972]
This is an old revision of Alamo001 made by AdminDare on 2007-11-11 10:23:17.
#1 Gauss
#2: Asesinos -->
Ke 27.12. 2006, Shreveport, Louisiana
"Psycho Dave" Jennings -nimisen miehen jäljillä. Tämän pitäisi olla Surface Tensionin luutnantti. Jälki johtaa paikallisen prätkäjengin päämajaan. Aseistettu yhteenotto pillereitä napsineiden jengiläisten kanssa. Linebackeria| ammutaan.
Psycho Dave löytyy puukotettuna auton takakoslasta. Erimielisyys futiksesta oli johtanut puukotukseen. Pinball Wizard, Marksman| poistuneet yöllä Houstoniin.| Puhelun mukaan siellä on tilanne. Lähdetään pakulla kohti Houstonia.
Puhelu kesken matkan. Gauss| on kuollut. Takaisin Remington Suite -hotellille, poliiseja. Gaussin ruumis tunnistetaan. Näyttää heroiinin yliannostukselta. Etsivä Jodd Rooks kuulustelee. Kukaan ei nähnyt eikä kuullut mitään. Shokkia. Houstonissa laillinen ongelma.
Omia tutkimuksia. Poliisit vieneet kaiken. Gauss ollut baarissa aamuyöhön saakka. Tilataan psyykkinen havaitsija Marksmanin kautta. Suurta hermostusta. Poltergeistin kyvyt jännittyneinä. Puhelu Houstonista, lakimies Bob Brady raportoi. Star Battalionin Gauntlet| on saapunut päämajaan pidättämään Alamon, tai ainakin sen vanhemman polven. Yhteenotto johtaa siihen, että Gauntlet lentää pois, mukanaan Pinball Wizard, Silversmith| ja Marksman. Pidätetty talousrikoksista.
Hajaantuminen ja piiloutuminen. Praying Mantis kertoo olevansa etsintäkuulutettu murhasta. Ehkä lisää Star Battalionia perässä? Darklight odottelee hotellilla. Bombardier Beetle, Poltergeist| tyhjentävät tilinsä. Beetle kävelyttää panssarinsa piiloon. Hotellille saapuu lopulta luvattu havaitsija, nimeltään Marionette.| Saa ihmiset olemaan kiinnittämättä huomiota itseensä ja Darklightiin.
Aistimista| Gaussin tyhjässä huoneessa. Kaksi hahmoa käyvät yöllä. Jäljet sekavia, mutta joko kaksikolla oli voimia tai he ovat vastikään olleet tekemisissä voimia omistaneen kanssa. Pätkivä filmi. Gauss oli kuollut vastustelematta, oletettavasti huoneessa, Marionetten veikkauksen mukaan jo ennen kuin kaksi miestä saapuivat. Poistuvat laukun kanssa. Gaussin kannettava tietokone?
Keräännytään yhteen. Soittelua poliisille. Heillä ei ole kannettavaa. Linebacker käy jututtamassa hotellin turvapäällikköä. Kaksi miestä ja kannettavan laukku paikannetaan. Puhuvat hotellin vastaanottovirkailijan kanssa.
Soitetaan virkailijalle (Tina Zuckett). Pelästynyt. Ajetaan tämän luokse, mennään voimalla sisään. Ei ollutkaan tilannetta käynnissä. Tinan mies ja lapset järkyttyneitä. Diplomatia ja lahjonta ei tunnu johtavan tuloksiin, lopulta Praying Mantis vain huutaa Tinan paljastamaan mitä tietää. Kertoo, että kaksikko sanoi olleensa Department of Homeland Securitysta.
Ulkona poliiseja. Linebacker juttelee heille mukavia. Beetle sabotoi poliisien auton.
Kaikki poistuvat. DHS:n arvellaan kykenevän kadottamaan Zuckett. Mantis päättää antautua poliisille siinä toivossa, että tämä estäisi Zuckettia tulemasta murhatuksi. Lähtee taksilla poliisiaseman suuntaan.
Brady raportoi, että suuri osa omaisuutta on jäädytetty, mutta jäljelläkin on vielä asioita. Lupaa järjestää suojelusta tai ainakin tarkkailua Zucketteille.
Mail-Manin palsta: palautetta ja pelinjohdon vastineita
(Wikin hengessä näihin saa kirjoittaa lisääkin kommentteja. Kannattaa tuolloin pyrkiä muotoilemaan kommentit niin selkeästi, että on ilmeistä missä yksi kommentti loppuu ja toinen alkaa.)
Ehkä olisi ollut hyvä olla jonkinlainen varoitus siitä että peli alkaa "suoraan kentältä"
GM: Varoittamatta jättäminen oli tiedostettu tyylillinen testi. Ajattelin antaa hahmojen kokonaiskuvan ryhmässä elämisestä ja toisiinsa suhtautumisesta tapahtua muulloin kuin pelisession alussa. Logiikka taustalla on, että taisteluiden pelaaminen on pelaajille pohjimmiltaan yksinkertaista taktista harjoitusta ja etenkin vasta aloittelevilla hahmoilla kaikki mahdollinen pihalla olemisen tunne on oikeastaan vaan ihan hyvästä. Tavallaan se, että hahmoista monet olivat ensimmäistä kertaa tuon kaltaisessa tilanteessa vastasi sitä, että pelaajatkin olivat vielä vähän pihalla koko dynamiikasta.
Oliko ratkaisu hyvä? En tiedä. Rytmillisesti itse pidin siitä, valitettavasti räiskyvän alun keräämä momentti hukkui myöhemmin pelissä.
Varoituksen sanana: ajattelin käyttää vastaavia kikkailuja välillä jatkossakin. Tai siis - jossain tilanteissa joissa asian ei pitäisi olla murskaavan olennainen eikä mielestäni haitata pelaajan kykyä paneutua hahmoonsa saatan testailla sarjakuvamaisia kerronnallisia juttuja, kuten hahmojen hallussa olevan tiedon pidättämistä pelaajilta niin kauan kuin asia ei ole olennainen. Ekassa pelissä hahmojen spesifinen alkutilanne ei selitetty ennenkuin taistelun jälkeen, ja olen sitä mieltä että se oli hyvä ratkaisu. Sama varmaan jatkuu esim. siten, etten erikseen anna esim. Alamon kohtaamien superpahisten rosteria ennenkuin se jostain syystä tulee olennaiseksi pelissä.
Tällainen toiminta saattaa olla joidenkin mielestä epäreilua. Jos se osoittautuu konkreettisen haitalliseksi tai epäsuosituksi lopetan sen kyllä.
Kaipaan vielä pelaajana vähän selvitystä miten viranomaisiin ja siviileihin pitäisi suhtautua.
GM: Eipä tuo ole vielä selvillä minullekaan. Alamolla on Teksasin osavaltiossa jonkinlaiset apulaissheriffin valtuudet, ja oikeastaan kaikkialla liittovaltiossa supersankareilla on avoimet mahdollisuudet toimia. Poliisi on yleensä kaikkialla halukas tekemään yhteistyötä supersankarien kanssa eikä laillisista detaljeista niuhottaminen kuulu pelin keskeisiin ajatuksiin.
Esim. pelin lopussa tapahtunut asuntoon murtautuminen oli täysin tavoitellun tyylin mukaista. Laillisesti siitä tulee varmaan sanomista, muttei pahasti - eikä PR:n kannaltakaan se ole ongelmallista. Ei kukaan esim. oleta, että supersankarit olivat menossa sisään ryöstääkseen tai murhatakseen vaan nimenomaan koska kuvittelivat että sisällä tarvittiin apua. Ja jos tuli mokattua, Alamo Foundation ostaa uuden oven ja pahoittelee. Oikeussalin ulkopuolella tuollaiset hoidetaan, eikä lehdistöäkään asia kiinnosta.
Siviilitkin ottaa lopulta iisisti - maailman henki on sellainen, että kaikki tiedostavat että välillä saattaa supersankari tai superpahis aiheuttaa ongelmia, mutta jos kukaan ei pääse hengestään tai saa pahoja vammoja, siihen suhtaudutaan vähän kuin tornadoon joka aina joskus vie katon ja lehmät.
Selkeä raja tulee oikean väkivallan käytössä. Jos jotakuta ryhdytään oikeasti pieksemään tai pahasti uhkailemaan, ei asiaa painetakaan enää villaisella. Ekan pelin lopussa Praying Mantisin harmistuminen ja siviilille huutaminen meni lähelle tätä rajaa, muttei vielä ihan koskettanut sitä.
Arvostelu:
Rytmi: 2,5
Sisältö: 3
Esitys: 2,75
Materiaali: 4,25
Teemat: 2,75
#2: Asesinos -->
CategoryPelit - CategoryAlamo