Wiki source for HouseRules
=====House Rules=====
Tämä sivu käsittelee pelkästään Empire-maailman kampanjoita varten kehitettyjä sääntö- ja pelityylivirityksiä. Sivun on tarkoitus olla selkeän kollaboratiivinen, ts. toivon että tänne jättävät näkemyksiä ja ehdotuksia muutkin kuin pelinjohto. Formaattina wiki siksi, että täältä näkee helposti mitä on sovittu ja päätetty.
===Paraneminen===
//Maailmansisäinen tyylijuttu//
Paranemisen suhteen pelissä ollaan häpeämättömän epärealistisia. Tämä siksi, että klassisissa supersankaritarinoissa kovin keskeisenä elementtinä eivät ole kyynersauvat ja immobilisoivat sairaslomat. Tämän olisi voinut ratkaista parantajahahmoillakin, mutta herkästi näiden ainoaksi pelilliseksi funktioksi tulisi korjata tiimikavereitaan - ja toisaalta NPC:iin kohdistuva väkivalta tahdotaan pitää sellaisena, ettei kukaan pelaajahahmo pysty siihen helposti undoa käyttämään.
Kuka tahansa, joka vetää päälleen viitan, trikoot ja hassun sankarinimen ja alkaa työkseen joko hyvän- tai pahantekijäksi tulee saamaan paljon kolhuja. Jotta pelissä olisi mitään mieltä, kaikki tämäntyyliset hahmot paranevat automaattisesti vammoistaan best-case -ennusteen mukaan. Ts. jos jostain vauriosta on mahdollista toipua, siitä toivutaan, ja paranemisajat ovat optimaalisia.
Kuka tahansa, jolla on yhtään fyysisempiä supervoimia paranee suunnilleen tuplanopeudella.
Tähän ei ole tarkkoja sääntöjä vielä, eikä niitä välttämättä kauheasti tarvita?
===Hyvä karma ja "fate pointit"===
//Pelitekninen tyylijuttu//
Jonkinlaiseen 'tässä on nyt onnistuttava' faktoriin viitattiin pelin suunnitteluvaiheessa ja kahdessa pelissä. Tällä hetkellä testissä on systeemi, jonka mukaan joka jokaisella pelaajahahmolla on kaksi "bonuskiveä" per pelisessio.
Essentiaalisesti nämä säätävät jotain hahmoon oleellisesti liittyvää heittoa +2:lla. Pitää käyttää heti heiton tai sen tuloksen laskemisen jälkeen. Pitää käyttää nopeasti ja ripeästi ilman kauheaa säädäntää ja pohdintaa - tämä on eeppistä supersankarifiktiota eikä shakkia. Yleensä pelinjohtaja kertoo, mitä kivien käyttäminen tilanteessa muuttaisi (ts. onko siitä mitään hyötyä). Jos heitto ei koske hahmoa itseään, kiviä voi silti käyttää, mutta ne antavat vain +1:n. Yksi pelaaja saa käyttää vain yhden kiven per heitto.
Kiviä saa käyttää myös säätämään osumapaikkaa vähemmän letaaliksi, vähentämään osuman vahinkoa (esim. kertaluokkaa vähemmän pahaksi) tms.
++Mitenkäs veto-oikeuden näiden käytön suhteen pitäisi mennä?++ Veto-oikeus jokaiseen kivikäyttöön on kaikilla pelaajilla muttei pelinjohtajalla.
===Salaisuudet===
//Pelinsisäinen tyyliseikka//
Salaisuudet kuuluvat supersankaritarinoihin - mutta vain tietynlaiset salaisuudet. Käytännössä seuraava nyrkkisääntö pätee informaatioon:
* Jos jokin asia on //salaisuus//, pidät sen ainoastaan omana tietonasi
* Jos jokin asia on muidenkin kuin sinun tiedossasi, se kerrotaan kaikille
Tavoitteena on välttää ryhmän sisäinen informaation jakautuminen osastoihin, tällainen kun ei olisi supersankarigenren mukaista. Jos tuosta periaatteesta on jostain syystä poikettava, on syyn oltava poikkeuksellisen hyvä. Peliteknisesti parin hahmon väliset keskinäiset salaisuudet ovat yleensä todella turmiollisia dynamiikalle.
Tämä pätee myös oman tiimin NPC:ihin. Jos voit kertoa asiasi jollekulle heistä, voit luultavasti kertoa sen myös muille NPC:ille ja pelaajahahmoille.
----
CategoryMeta
Tämä sivu käsittelee pelkästään Empire-maailman kampanjoita varten kehitettyjä sääntö- ja pelityylivirityksiä. Sivun on tarkoitus olla selkeän kollaboratiivinen, ts. toivon että tänne jättävät näkemyksiä ja ehdotuksia muutkin kuin pelinjohto. Formaattina wiki siksi, että täältä näkee helposti mitä on sovittu ja päätetty.
===Paraneminen===
//Maailmansisäinen tyylijuttu//
Paranemisen suhteen pelissä ollaan häpeämättömän epärealistisia. Tämä siksi, että klassisissa supersankaritarinoissa kovin keskeisenä elementtinä eivät ole kyynersauvat ja immobilisoivat sairaslomat. Tämän olisi voinut ratkaista parantajahahmoillakin, mutta herkästi näiden ainoaksi pelilliseksi funktioksi tulisi korjata tiimikavereitaan - ja toisaalta NPC:iin kohdistuva väkivalta tahdotaan pitää sellaisena, ettei kukaan pelaajahahmo pysty siihen helposti undoa käyttämään.
Kuka tahansa, joka vetää päälleen viitan, trikoot ja hassun sankarinimen ja alkaa työkseen joko hyvän- tai pahantekijäksi tulee saamaan paljon kolhuja. Jotta pelissä olisi mitään mieltä, kaikki tämäntyyliset hahmot paranevat automaattisesti vammoistaan best-case -ennusteen mukaan. Ts. jos jostain vauriosta on mahdollista toipua, siitä toivutaan, ja paranemisajat ovat optimaalisia.
Kuka tahansa, jolla on yhtään fyysisempiä supervoimia paranee suunnilleen tuplanopeudella.
Tähän ei ole tarkkoja sääntöjä vielä, eikä niitä välttämättä kauheasti tarvita?
===Hyvä karma ja "fate pointit"===
//Pelitekninen tyylijuttu//
Jonkinlaiseen 'tässä on nyt onnistuttava' faktoriin viitattiin pelin suunnitteluvaiheessa ja kahdessa pelissä. Tällä hetkellä testissä on systeemi, jonka mukaan joka jokaisella pelaajahahmolla on kaksi "bonuskiveä" per pelisessio.
Essentiaalisesti nämä säätävät jotain hahmoon oleellisesti liittyvää heittoa +2:lla. Pitää käyttää heti heiton tai sen tuloksen laskemisen jälkeen. Pitää käyttää nopeasti ja ripeästi ilman kauheaa säädäntää ja pohdintaa - tämä on eeppistä supersankarifiktiota eikä shakkia. Yleensä pelinjohtaja kertoo, mitä kivien käyttäminen tilanteessa muuttaisi (ts. onko siitä mitään hyötyä). Jos heitto ei koske hahmoa itseään, kiviä voi silti käyttää, mutta ne antavat vain +1:n. Yksi pelaaja saa käyttää vain yhden kiven per heitto.
Kiviä saa käyttää myös säätämään osumapaikkaa vähemmän letaaliksi, vähentämään osuman vahinkoa (esim. kertaluokkaa vähemmän pahaksi) tms.
++Mitenkäs veto-oikeuden näiden käytön suhteen pitäisi mennä?++ Veto-oikeus jokaiseen kivikäyttöön on kaikilla pelaajilla muttei pelinjohtajalla.
===Salaisuudet===
//Pelinsisäinen tyyliseikka//
Salaisuudet kuuluvat supersankaritarinoihin - mutta vain tietynlaiset salaisuudet. Käytännössä seuraava nyrkkisääntö pätee informaatioon:
* Jos jokin asia on //salaisuus//, pidät sen ainoastaan omana tietonasi
* Jos jokin asia on muidenkin kuin sinun tiedossasi, se kerrotaan kaikille
Tavoitteena on välttää ryhmän sisäinen informaation jakautuminen osastoihin, tällainen kun ei olisi supersankarigenren mukaista. Jos tuosta periaatteesta on jostain syystä poikettava, on syyn oltava poikkeuksellisen hyvä. Peliteknisesti parin hahmon väliset keskinäiset salaisuudet ovat yleensä todella turmiollisia dynamiikalle.
Tämä pätee myös oman tiimin NPC:ihin. Jos voit kertoa asiasi jollekulle heistä, voit luultavasti kertoa sen myös muille NPC:ille ja pelaajahahmoille.
----
CategoryMeta