#10: Tulikoe


<-- #9: Syyllistämisleikki - #11: Pyhiinvaeltajat -->

 (image: http://empire.karmavector.org/images/kannet/issue_010_cover.jpg)

Kesäkuun tapahtumia


Ryhmän jäsenet käyvät laskuvarjohyppy- ja sukelluskurssia (tosin Darklight| jättää laskuvarjohypyn väliin käydäkseen prätkäkierroksella Hunting Catin kanssa, ja Poltergeist pysyy poissa sukelluskurssilta keskittyäkseen opiskeluun hänen opinto-ohjaajansa oltua huolissaan hänen heikentyneistä arvosanoistaan).

Teksasin keski- ja pohjoisosissa massiiviset tulvat johtavat supervoimaiseen pelastustomintaan. Alamo auttaa pelastustöissä keskialueella, pohjoisempana toimii Lone Gunmen, joiden kanssa ei kuitenkaan osuta samalle alueelle. Tulvien mentyä ohi Praying Mantis ottaa virkavapaata ryhmästä. Bombardier Beetle näkee Mantisin ja Silversmithin| ottavan yhteen, ja kysyy Silversmithiltä myöhemmin mistä oikein oli kyse. Silversmith tunnustaa Beetlelle olevansa itse asiassa syyllinen veronkiertoon josta liittovaltio häntä syyttää, samoin Pinball Wizard. Marksman| on hänen mukaansa syytön ja on vedetty mukaan vain koska tämä on yleisesti vastuussa Alamo Foundationin rahoista.

Darklight puhuu psykiatri Lauren Durozinskyn kanssa New Orleansin tehtävän herättämistä pelostaan voimiaan kohti sekä valikoiduista muista traumoistaan. Tutulla lekaterapiallaan Durozinsky auttaa Darklightia tajuamaan, että halusi hän olla supersankari tai ei, mitä muutakaan hän muka voisi elämällään tehdä?

Trespasser| aloittaa koulutuksen Alamon jäseneksi. Hänellä ei ainakaan aluksi ole supersankarin taisteluvaistoja. Silversmithin ollessa ainakin kahden kuukauden sairaslomalla ja Praying Mantisin lähdettyä tien päälle jää Trespasserin peruskoulutus aika tavalla nuoremman polven varaan.

Tiistai, 10.7. (ehkä?)


Iltakymmenen jälkeen poliisiradio kertoo tulipalosta kerrostalossa South Mainin kaupunginosassa, ja että palavasta talosta on ammuttu palomiehiä kohti. Alamon kenttäryhmä (Beetle, Darklight, Linebacker| ja Poltergeist)| syöksyvät paikalle. Kymmenkerroksisen talon kerrokset 5 ja 6 ovat liekeissä, ja palomiehet eivät voi mennä sisään koska sisällä joku ampuu heitä kohti. Lisäksi talosta haetut ihmiset vaikuttavat jotenkin sekavilta. Ulkoa katsoen liekkien keskellä näkyy vilaukselta hahmo?

Neljännen kerroksen kohdalla aseistettu mies ampuu Beetleä, mutta tulee lopulta taltutetuksi. Ulkokautta sisään menevä Darklight taltuttaa toisen aseistetun asukkaan. Poltergeist on aistivinaan talosta jotain omituista voimaa. On ilmeistä, että talon asukkaat ovat täysin sekavassa tilassa: he tekevät kuka mitäkin, eivätkä näytä suhtautuvan tulipaloon todellisena. Jotkut ammuskelevat sankareita, toiset pelaavat korttia tai tekevät ihan muita omituisuuksia.

Viidennessä kerroksessa liekit lyövät edessä menevää Linebackeria vastaan. Hän poimii tajuttomia ihmisiä savusta ja kuljettaa niitä alaspäin. Nuori tyttö heittäytyy hänen kaulaansa mutta valtaosa väestä on passiivisia. Kuudennessa kerroksessa on jotain voimakasta. Ääni ylemmästä kerroksesta kieltää sammuttamasta kauneita liekkejä, ja se kantaa tulen ylitse. Liekit saavat kuin lisää happea tämän tapahtuessa. Poltergeist sanoo aistivansa valtavan voimakeskittymän.

Liekki iskee kuutoskerroksesta viidenteen kerrokseen, sitten katon läpi laskeutuu palava hahmo. Pelkästään hänen lähestyessään tuli villiintyy. Hahmo on ilmiselvästi vihamielinen ja palon aiheuttaja. Jopa suoraan hahmoon katsominen on tuskallista, ja hänen lähellään oleminen tuntuu polttavalta. Bombardier Beetle ottaa pikaisen lähitaisteluottelun miehen kanssa, ja Darklight ampuu tätä boltilla. Nopea tappelu päättyy kun tämä nousee jälleen katon läpi. Jo lyhyt ottelu kärventää BB:n panssarista piirejä.

Koko tiimi on käytävässä pohtimassa miten mennä kuudenteen kerrokseen, kun palava hahmo ilmestyy heidän taakseen ja ampuu käsistään tulta. Poltergeist sukeltaa sivuhuoneeseen pois tulen tieltä, Darklight onnistuu torjumaan iskun pimeällä voimalla. Crucibleksi| esittäytyvä hahmo nostaa tehoa nopeasti.
"Minä olen Crucible, ja minä poltan koko maailman!" - Crucible


Linebacker ampuu vesiletkusta vettä ja Darklight syöttää pimeää voimaa, mutta Crucible kävelee näiden läpi ja tarttuu kiinni Darklightin jalasta. Hän osoittautuu myös huomattavan voimakkaaksi ja hänen kosketuksensa on kuin sulaa kiveä. Darklight suoltaa pimeää voimaa estääkseen jalkaansa palamasta läpi, Linebacker pitää vesiletkun osoittamassa suoraan Crucibleen, mutta vesi ei edes saavuta tätä - se vain estää hänen kuumuuttaan polttamasta aivan kaikkia.

Crucible lyö Beetleä Darklightilla, Darklightin pimeä voima innostuu ja hän singahtaa irti Cruciblen otteesta. Sitten hän huomaa menettäneensä oikean jalkansa - se on vain kadonnut jonnekin. Crucible jatkaa Beetlen kurittamista, ja jatkuva kuumuus rikkoo lopulta tämän panssarin. Linebacker koettaa lyödä Cruciblea, mutta tämä torjuu valtavalla tulimerellä. Sitten Darklight pomppaa ylös maasta, heittäytyy Cruciblea vastaan ja luo pimeästä voimasta portin jonka läpi hän sysää Cruciblen. Tämä katoaa.

Talosta poistutaan, Beetle ja Darklight huonokuntoisimpina. Beetlen puku on täysin epäkunnossa ja sen sisälläkin hänellä on palovammoja. Palomiehet ryhtyvät sammuttamaan roihua. Jalkansa menettänyt Darklight kuljetetaan Alamon tornille hoitoon. Poltergeist ja Linebacker jäävät paikan päälle arvioimaan tapahtunutta. Linebacker puhuu väsyneenä ja savua hengittäneenä median kanssa. Tohtori da Souza alkaa tutkia rampautunutta Darklightia.

Sitten...

Tiistai, 10.7. (uudelleen)


Hahmot löytävät itsensä palavan kerrostalon aulasta, matkalla ylöspäin sammuttamaan tulipaloa josta on ammuttu palomiehiä kohti laukauksia. Kaikkiin paitsi Poltergeistiin iskee massiivinen déjà vu, ja he muistavat käyneensä tämän läpi aiemminkin. Darklight on häkeltynyt siitä, että hänen molemmat jalkansa ovat tallella. Poltergeist ihmettelee, mitä muut oikein horisevat. Sankarit lähtevät hieman vastahakoisesti ja väsyneen oloisesti ylöspäin, pohtien onko tämä nyt oikeasti tapahtunut aiemminkin.

Beetle pystyy aiempien muistikuviensa nojalla osoittamaan, missä piileskelee ihmisiä aseiden kanssa. Talossa olevat ihmiset ovat täysin sekavia, ja myös sankarit ovat Poltergeistia lukuunottamatta väsyneen ja epätarkan oloisia. Kaikki on vähän epämääräistä ja epätodellista, ja Alamo pysähtyy toistuvasti pohtimaan, tapahtuuko tämä nyt oikeasti ja onko tämä käynyt aiemmin. BB soittaa Geoffille tornilla saadakseen ulkopuolista perspektiiviä, muttei tämä pysty antamaan mitään hyödyllistä vastausta.

Smalla kun ihmisiä viedään turvaan Poltergeist keskittyy yrittämään tajuta, onko täällä jotain omituista. Hän aistii jotain yliluonnollista voimaa kaikkialla talossa ympärillään, ja tulee siihen tulokseen, että se näyttää olevan sekavasti käyttäytyvien ihmisten päässä, myös hänen joukkuetovereidensa. Sankareiden voimat selvästi toimivat, mutta kaikki Poltergeistia lukuunottamatta ovat varsin epäskarppeja.

Viides kerros on ilmiliekeissä. Sankarit sammuttavat sitä, kuljettavat ulos savuun tuupertuneita ihmisiä ja epäilevät että heidän yläpuolellaan on vaarallinen superrikollinen. Mitään merkkejä tästä ei kuitenkaan näy. Kun ampujia ei enää näytä olevan, palomiehet tunkeutuvat viidenteen ja kuudenteen kerrokseen sisä- ja ulkokautta. Beetle nousee myös kuudenteen kerrokseen, ja kuulee liekkien yli äänen joka nauraa liekkien kauneutta. Hän juoksee tulen läpi ja löytää pöydällä istuvan neljätoistavuotiaan pojan joka ihailee tulta silmät säihkyen. Beetle tunnistaa pojan äänen Cruciblen ääneksi, mutta poika yskii ja on selvästi hengittänyt paljon savua. Hänet raahataan ulos.

Alhaalla Poltergeist kysyy liekeistä pelastetulta sekavalta asukkaalta, onko tämä kaikki tapahtunut aiemmin. Asukas katsoo suoraan Poltergeistiin ja toteaa "on, vaikka miten monta kertaa". Samanlaisia mielipiteitä sanovat myös monet muut talossa olleet. Liekeistä pelastetun pojan nimeksi paljastuu Lance Kelly, ja kun hänet viedään ambulanssille hän näyttää olevan sekavan hurmoksellisessa tilassa. Hän myöntää sytyttäneensä tulipalon, ja väittää myös tämän tapahtuneen monta kertaa aiemminkin. Hän kertoo kohdanneensa Alamon taistelussa, ja hävinneensä. Toinen palomies kuulee sankareiden puhuvan déjà vusta, ja valittaa että hän on varmaan koko viikon kokenut sammuttavansa tätä yhtä ja samaa tulipaloa. Pari hänen kollegaansa kertoo samaa.

Läheskään kaikki paikallaolijat eivät kerro kokeneensa samaa aiemmin, mutta talon asukkaat, palomiehet ja supersankarit kertovat. On varsin epäselvää mitä on tapahtumassa. Sitten talosta kuuluu vielä yksi laukaus, ja palomiehet huutavat radioon että yhtä heistä on ammuttu ja hän on maassa. Seitsemännessä kerroksessa on ampuja.

Linebacker singahtaa palotikkaita pitkin seitsemänteen kerrokseen, Beetle menee portaita pitkin ja sisäkautta. Seitsemännen kerroksen portaikossa istuu nokisen ja väsyneen näköinen poliisi virka-aseensa kanssa. Poliisi osoittaa ensin Linebackeria sillä, ja kun sankari kysyy häneltä onko tämä tapahtunut aiemminkin, poliisi nyökkää. Sitten hän yrittää ampua itsensä, mutta Linebacker taklaa hänet varsin kovakouraisesti. Beetle löytää palomiehen jota on ammuttu vatsaan, ja kuljettaa tämän ulos.

Tilanne näyttää nyt olevan hallinnassa. Palokunnan incident commander sanoo sankareille, että tulipalo näyttää tahallaan sytytetyltä, mutta pikaisesti arvioituna hän ei näe siinä merkkejä yliluonnollisista voimista, ainoastaan bensahuuruista jotka ovat levinneet ilmastoinnin kautta ja yhdistetty kuumuuteen, kipinöihin ja palavaan materiaaliin. Poltergeist on melko varma, että déjà vuta kokevien ihmisten päässä on jotain erityistä, kenties jälkiä supervoimista, mutta ne ovat heikkoja ja vaikeasti tulkittavia. Ne ovat myös vähenemässä sitä mukaa kun pelastettuja kuljetetaan ambulansseilla pois. Sankarit yrittävät käsittää mitä on tapahtumassa. Muilla kuin Poltergeistilla on myös tunne, että tätä samaa keikkaa on tullut nyt tehtyä ties miten monta kertaa. Esitetään erilaisia teorioita tapahtuman syistä ja seurauksista - onko kyseessä jonkinlainen aikasilmukka tai jotakin? Marksmanille raportoidaan tilanteesta. Linebacker puhuu väsyneenä ja savua hengittäneenä median kanssa.

Darklight nukahtaa, ja herää hetken kuluttua kirkuen ja huutaen, että se tapahtui uudelleen, että hän oli jälleen palavassa talossa taistelemassa Cruciblea vastaan. On selvää, että hän alkaa olla sietokykynsä äärirajoilla. Sankarit kulkeutuvat takaisin tornille jossa tapahtunutta puidaan hieman lisää. Tohtori da Souza tutkii Bombardier Beetlen, muttei löydä tästä mitään merkkejä palovammoista.

Yksi kerrallaan kaikki käyvät nukkumaan. Kun Darklight herää uudelleen huutoon ja déjà vu-kokemukseen, tohtori da Souza määrää hänelle suuren annoksen vahvoja unilääkkeitä.

Keskiviikko, 11.7. (luultavasti?)


Aamiaiseen mennessä Beetle ja Linebacker voivat jo paremmin. Darklight on edelleen hieman painajaisia nähneen oloinen. Yhdessä Pinball Wizardin, Marksmanin ja Geoffin kanssa tapahtunutta pohditaan. Välitöntä referenssipistettä vastaavalle ei löydy.

Suoritetaan tutkimuksia. Palomiestä ampunut konstaapeli Steven Rich ei tahdo puhua Linebackerille ja väittää ettei muista eilisestä mitään, mutta kun hänelle mainitaan mahdollisuudesta asioiden toistua hän näyttää kauhistuvan. Ajatus tästä ei miellytä Linebackeriakaan.

Päivän mittaan selviää, että useimmat edellisiltana sekavuutta kokeneet ihmiset ovat tänään paljon selväjärkisempiä, ja näyttää siltä että he kaikki kuvittelivat eilen näkevänsä unta, samanlaista unta jota he olivat aiemminkin kokeneet. Lance Kellylle tehdään tutkimuksia supervoimien paljastamiseksi, mutta mitään ei löydy. Poika vaikuttaa myös läpeensä järkyttyneeltä tapahtuneesta. Bob Brady saa konstaapeli Richistä ulos tiedon, että hänkin kärsi hirmuisesta déjà vusta, ja hänen parinsa oli varmaan asuntopalon ensimmäisiä uhreja. Kaksikko oli vastaamassa kotirauhanhäirintävalitukseen, ja kun Richin partneri mursi oudolta tuoksuneen asunnon oven, häntä vastaan iski tulipallo.

Tapahtuneen selvittely jää toistaiseksi avoimeksi. Paria päivää myöhemmin Silversmith myöntää muullekin ryhmälle olevansa itse asiassa syyllinen veronkiertoon ja luultavasti tuomioistuimen tulevan samaan lopputulokseen. Tuomion vaikutusta esim. hänen nykyisiin osavaltion lainvalvontavaltuuksiinsa on melko mahdotonta arvailla tässä vaiheessa.


Mail-Manin palsta


Pelinjohto: Olin vaihteeksi itse tähän peliin tosi tyytyväinen. Crucible oli vastuksena juuri niin kova kuin sen kuuluikin olla, ja uusintakierroksella oltiin aivan asiaankuuluvan sekavia.

Empireä pelattaessa normaalimaailman työkalut tuntuvat hyödyttömiltä. Ennätys oli viimekerralla, kun paloletkun sammutusteho oli d8.

GM: Olin funtsinut paloletkun sammutustehoa etukäteen paljon vähemmän kuin olisi pitänyt kun en jostain syystä ollut tullut ajatelleeksi että joku saattaisi tahtoa käyttää sellaista. Myös systeemin skaala on minulla vielä aikalailla haussa, ts. lennosta on vaikea keksiä mikä on paljon ja mikä vähän. Ajan kanssa tähän ehkä oppii paremmin.

Cruciblen oli tarkoitus olla hämmentävän kova vastus ja myönnän että minua häiritsee ajatus että sellaisen voisi pysäyttää muutamalla paloletkulla. Toisaalta minulla ei ollut tarkkaa kuvaa siitä, kuinka paljon palavaa ainetta Cruciblen ympärillä oli ja kuinka korkea sen lämpötila oli, tiesin vaan peliteknisesti minkälaisia vahinkoja olin hakemassa.

"Mennään toiseen huoneeseen puhumaan" oli tylsää ja harmitti. Tarpeetonta.

GM: Tätä puitiin pelin jälkeenkin, tuumin tässä hieman lisää.

Tässä sessiossahan tein huoneesta toiseen siirron jopa kahteen kertaan - ensin kun Bombardier Beetle jutteli Silversmithin kanssa, ja toisen kerran kun Poltergeist alkoi ällistellä kaveriensa sekavaa tilaa. Jälkimmäisen sain sujuvasti pelitauon ajaksi, ensimmäinen katkaisi flow'n muutamaksi minuutiksi.

Näitä soolotuksia puolsi se seikka, että kumpikin käsitteli tässä pelisessiossa akuuttia pelisisältöä. Poltergeistin tilanne oli yksinkertainen: oli tärkeää että toisella kierroksella palavassa talossa vallitsisi epäselkeys siitä, mitä oikein oli tapahtumassa ja mitä ihmisten muistot tai niiden puute oikein merkitsivät. BB:n tapaus oli hankalampi. Kokonaisuuden kannalta minusta oli parempi, että muut kuulivat Silversmithin myöntävän syyllisyytensä vasta siinä vaiheessa kun hahmotkin sen kuulivat - lähellä pelisession loppua siis. Tämä ei tarkalleen ollut suunniteltua, mutta aivan vaistonvaraisesti vein asian puitavaksi toiseen huoneeseen koska tuntui jotenkin tyhmältä että muilta pelaajilta vietäisiin tilaisuus kuulla asiasta siinä vaiheessa kuin hahmotkin tästä kuulevat.

Silti, ratkaisu ei ollut elegantti. Pelkään että vastaavissa tilanteissa on silti kova halu menetellä samoin - ts. jos asia on oikeasti olennainen muillekin hahmoille ja luulisin näiden pelisisällön parantuvan jos pelaajat eivät tiedä sitä ennen kuin hahmot, käsittelen sen erikseen. Vai onko tämä hyvä idea? Muidenkin mielipiteitä toivotusta tyylistä kaivataan - tähän voi kirjoittaa kantansa.



Arvostelu

Rytmi: 3
Sisältö: 3
Esitys: 3
Matsku: 3
Teemat: 3,5

Pelattiin pe 16.11. 2007

<-- #9: Syyllistämisleikki - #11: Pyhiinvaeltajat -->


CategoryAlamo - CategoryPelit
There is one comment on this page. [Display comment]
Valid XHTML :: Valid CSS: :: Powered by WikkaWiki