#13: Yksityisiä tutkimuksia
<-- #12: Painajaisten tekijä - #14: Duck and Cover-->
Pelien välissä tapahtunutta
Trespasser| myy talonsa Seymourissa ja muuttaa Houstoniin. Linebacker| treenauttaa häntä.
Eläinkokeiden perusteella alkaa näyttää todennäköiseltä, että Darklightin| voima on karsinogeeninen ainakin kaneille. Bombardier Beetle valmistuu koulustaan. Poltergeist| jatkaa Bloodstonen| oppilaana ja jäljittää samalla Gaussin| kontakteja edellissyksyltä.
Silversmithin,| Marksmanin| ja Pinball Wizardin oikeudenkäynti alkaa elokuun alussa. Tämän aikana nuoremmat supersankarit huolehtivat rutiinitehtävistä. Kolme kuukautta kuluu ilman suurempia tapahtumia.
Maanantai, 29.10. 2007
Tuomari Raymond E. Palmer toteaa Silversmithin, Pinball Wizardin ja Marksmanin syyllisiksi veronkiertoon tai valvontavelvollisuuden laiminlyöntiin. Silversmith saa $2 miljoonan sakot, Wizard ja Marksman $100,000 kumpikin. Lisäksi kaikki kolme menettävät oikeutensa toimia Texasin osavaltion sheriffeinä. Pinball Wizard saa pitää henkilöllisyytensä salassa.
Alamo Foundation pitää välittömästi oikeuden päätöksen jälkeen henkilökuntakokouksen. Marksman, Silversmith ja Pinball Wizard vetäytyvät säätiön hallinnosta sekä supersankariryhmästä: säätiön hallituksen puheenjohtajaksi tulee Alice Morton, vara-PJ:ksi Praying Mantis, talouspäälliköksi Jesse Calusky ja henkilöstöpäälliköksi Linebacker. Praying Mantis on ilmoittanut palaavansa vuodenvaihteen tienoilla.
Alamo Foundation käy läpi hallituksen asioita lyhyesti ja nopeasti. IRS on auditoimassa säätiön lähiaikana, mutta tämä on pääasiassa Jessen murhe. Supersankariryhmä taas pohtii taktisia ilman vanhempaa polvea, ja miettii mitä tekee jos Hell's Teamsters tulee uudelleen vastaan.
Tiistai, 30.10. 2007
IRS:n auditoijat Ms. Culvert ja Mr. Ford saapuvat tornille heti aamusta ja lähtevät käymään läpi säätiön omaisuutta. Pinball Wizard hermostuu heihin nopeasti ja on lähettää Jimbo-kynsibotin heidän kimppuunsa. Bombardier Beetle menee väliin ja painii Jimbon sammuksiin. Pinball Wizard on selvästi muutenkin harvinaisen pahalla tuulella, ja syykin selviää: konservatiivibloggaaja Chris J. Arndt Michiganista on julistanut blogissaan aikovansa paljastaa Wizardin salaisen henkilöllisyyden, ja pyytää vihjeitä tästä. Vaikka tällainen meno ei olekaan verkossa älyttömän harvinaista, on Pinball Wizard aina erittäin tarkka henkilöllisyydestään ja yksityisyydestään. Lisäksi hän on joutunut rikostutkinnan yhteydessä paljastamaan sen tuomioistuimelle, jota tosin laki kieltää vuotamasta eteenpäin.
Linebacker keskustelee Darklightin ja Bob Bradyn kanssa Pinball Wizardin reaktiosta. Hän myös soittaa Arndtille ja koettaa suostutella tämän luopumaan aikeestaan paljastaa Wizardin henkilöllisyys. Arndt ei vaikuta halukkaalta näin tekemään.
Poltergeist on saanut yhteyden Enochianiksi| esittäytyvään verkkovallankumoukselliseen, joka on ollut yhteydessä Gaussiin syksyllä. Verkossa he sopivat tapaavansa Albuquerquessa, New Mexicossa alkuillasta samana päivänä. Poltergeist pyytää Bombardier Beetlen mukaansa tapaamiseen. Albuquerquessa he nousevat sovitusta paikasta saapuvaan keikkabussiin, ja tapaavat kaksi hermostunutta henkivartijatyyppiä sekä bussin takaosassa istuvan rauhallisen nuoren miehen joka esittäytyy Enochianiksi. Bussi lähtee liikkeelle, ja sen rauhallisessa neuvottelutilassa aletaan keskustella tiedonvälityksestä. Enochian kertoo olleensa myymässä "asevelihintaan" Gaussille tietoa liittovaltion Mount Weather -tukikohdasta juuri joulun aikoihin, ja tiedustelee, olisivatko Poltergeist ja Beetle halukkaat ostamaan tämän. Hänellä on DVD:llä data jota hän väittää hyvin arvokkaaksi.
Houstonissa Darklight ja Linebacker yrittävät puhua Pinball Wizardille järkeä puhelimitse laihoin tuloksin. Marksmanin soittoon Wizard ei edes vastaa. Arvioidaan, että etiikaltaan hieman löyhä Wizard on saattanut matkustaa Michiganiin piestäkseen Arndtiin järkeä omin hansikkain, mutta itse asiassa hän löytyykin kovasti elektronisoituneelta asunnoltaan valmistelemassa verkkoiskua miestä vastaan. Wizard ei ole lainkaan halukas neuvottelemaan Arndtin kanssa, hän aikoo sitä vasten vuotaa MPAA:lle tiedon Arndtin laittomasta tiedonjaosta verkossa (osittain ehkä myös lavastaa miehen syyllisemmäksi kuin edes olisi).
"Nykyhallinnon hyvä puoli on, että jokainen on syyllistynyt johonkin." - Pinball Wizard
Albuquerquessa Poltergeistin ja Beetlen ollessa suostumassa Enochianin pyytämään $20,000 hintaan bussin etuosasta kuuluu huutoja, ja hetkeä myöhemmin bussi törmää johonkin joka ei pysäytä sen kulkua. Ulkopuolelta kuuluu poliisisireenejä. Ilmeisesti bussi on juuri joutunut viranomaisten huomion kohteeksi. Poltergeist poimii Enochianin DVD:n talteen. Enochian ottaa edelleen rauhallisesti ja kehottaa väkeään ajamaan pakoon. Hän sanoo, ettei tahtoisi tavata viranomaisia.
Bussi päätyy menemään nurin Poltergeistin avusta huolimatta. Ulkopuolelta kaiuttmesta huudetaan "FBI" ja satunnaisia antautumiskäskyjä, Poltergeist vastaa Texasin osavaltion sheriffin valtuuksien julistamisella. Hetkeä myöhemmin FBI tunkeutuu bussiin sivuikkunan kautta tyrmäyskranaatti valmiina. Beetle pidättää Enochianin pitääkseen tämän Alamolla.
Pian bussi on rauhoitettu ja fedit päätyvät jonkinlaiseen keskusteluyhteyteen supersankarien kanssa. Fedejä johtava erikoisagentti Vincent Galli kertoo ryhmänsä etsivän Enochian-nimistä äärimmäisen vaarallista superrikollista, ja näyttävät olevan lähinnä hyvillään Alamon paikallaolosta. Poltergeist ei tahdo luovuttaa hänelle Enochianiksi esittäytynyttä miestä fedien kuulusteluun, mutta lopulta tähän päädytään. Fedit eivät vaikuta niinkään kiinnostuneelta miehestä (joka esittäytyy fedeille nimellä Ethan Billings) eivätkä pidä häntä Enochianina - he tahtovat tietää tunteeko hän Enochianin ja mistä tämä löytyy.
Ethan Billings tunnustaa lopulta olevansa huijari joka esiintyi verkossa Enochianina voidakseen myydä kasan tuulesta temmattua infoa Poltergeistille hyvään hintaan. Hän on syönyt rauhottavia lääkkeitä jottei hermoilisi liikaa. Kun hän paljastaa juonensa supersankareille, hän käytännössä toivoo että fedit suojaisivat häntä näiltä.
Fedit kertovat Beetlelle ja Poltergeistille, että Enochian-niminen vaarallinen superi on ollut "vapaalla vuodesta 2003" ja ennen tätä hänen tilansa on ollut "salainen". He myös kertovat Enochianin olevan muodonmuuttaja joka muuttaa ihmisiä limaksi koskettamalla, ja kykenee tällä tavoin syömään heidän olomuotonsa sekä muistonsa - ja supereiden tapauksessa myös heidän voimansa. Hänen olemassaolonsakin on ilmeisesti varsin salainen, ja FBI oli hypännyt valtavalla kiireellä pienenpienen johtolangan päälle havaittuaan verkossa, että joku Enochianksi itseään väittävä oli näyttäytymässä Albuquerquessa.
Näyttää siltä, että Billings on kuka väittää olevansa, eikä muotoa muuttanut Enochian. Fedit aikovat pitää häntä muutaman päivän tarkkailussa joka tapauksessa aivan varmuuden vuoksi. Lopulta supersankareilla ja fedeillä on yhteisymmärrys, ja agentti Galli lupaa lähettää heille tietoa Billingsin tilanteesta sekä lyhyen kuvauksen Enochianista. Sankarit palaavat Houstoniin.
Keskiviikko, 31.10. 2007
Uutisten mukaan Michiganissa poliisi on ratsannut tiedotusopin opiskelijan asunnon massiivisessa tekijänoikeusrikkomuksiin liittyvässä tapauksessa. Houstonissa Alamo kerääntyy pohtimaan Albuquerquesta tulleita tietoja.
Fedeiltä tullut Enochianin kansio on varsin torso, mutta tekee selväksi että FBI pitää tätä hyvin vaarallisena ja ilmeisesti oli vain hyvillään törmätessään supersankareihin tämän jäljillä ollessaan. Billingsiltä Poltergeistille jäänyt DVD todetaan kryptatuksi, mutta Pinball Wizard havaitsee että käytetyssä kryptausohjelmassa on turva-aukko, ja hän pystyy murtamaan suojauksen.
Supersankarit esittävät erilaisia veikkauksia siitä, oliko Billings todella ollut tekemisissä Enochianin kanssa vai oliko hän vain huijari. Darklight arvaa, että kyseessä oli ainakin jollain tavalla aito asia, Wizard epäilee että tämä oli vain huiputtaja.
Torstai, 1.11. 2007
Pinball Wizard saa murrettua DVD:n kryptauksen. Sen sisältä löytyy kuin löytyykin tietoa Mount Weatherista - muttei juuri mitään mitä ei yritteliäs salaliittoteoreetikko saisi itse löydettyä verkkoa penkomalla. Osa levyn tiedoista näyttää aidoilta poiminnoilta verkkokeskusteluista ja muusta vastaavasta, osa taas täysin tekaistuilta. Levy olisi riittänyt hämäämään ehkä puolisen tuntia, sen jälkeen sen luonne väärennöksenä olisi paljastunut. Joukossa on kuitenkin mm. verkkokeskusteluotteita jotka ovat ilmeisesti peräisin oikealta Enochianilta.
FBI:n mukaan on ilmeistä, että Billings ei ole ainakaan muotoa muuttava superi.
Poltergeist aikoo käydä levyn huolellisesti läpi siltä varalta, että sieltä löytyisi jotain hyödyllistä.
Perjantai, 2.11. 2007
Halloweenin kunniaksi Alamo on kutsuttu useisiin erilaisiin juhliin. Sankarit ovat menossa kuka minnekin. Juhliin lähtemisen ohella puidaan mm. politiikkaa ja presidenttiehdokkaita - Poltergeistilla on vahva näkemys, että demokraatit ja republikaanit ovat kaikki samaa roskaa, Beetle taas on selvästi Barack Obaman kannalla.
Darklight valittaa surkeasta menestyksestään tyttöjen kanssa ja siitä että hänestä kiinnostuvat vain sellaiset tytöt joista hän itse ei pidä. Ihmiset piruilevat hänelle Hunting Catista, ja lopulta Trespasser päätyy viemään hänet mukanaan alternatiiviklubille viettämään iltaa. Poltergeist etenee yliopistokavereidensa bileisiin, Bombardier Beetle lähtee palomiesten juhliin ja Linebacker gaalahenkisiin tilaisuuksiin. Pinball Wizard jää tornille.
Kaikilla on varsin hauska ilta. Linebackerille tarjotaan mahdollisuutta lähteä mukaan Hillary Clintonin esivaalikampanjaan Teksasissa. Darklight tutustuu Constance-nimiseen sievään goottityttöön jonka tuo mukanaan tornille. Pari harrastaa varsin villiä ja vastuutonta seksiä.
Lauantai, 3.11. 2007
Aamulla Darklightilla on jokseenkin syyllinen olo eilisillasta. Constance näyttää aika pahoin raavitulta, mutta massiivisen kipulääkkeen avulla pystyy sentään kävelemään pois.
Mail-Manin palsta
Etsivätyö oli tähän asti saanut niin huonot pisteet, että ajattelin kokeilla voisiko sen tehdä kiinnostavastikin. Itse asiassa tämän tyylinen tarina oli lähes välttämätön jotta Gaussin kohtaloon liittyvä juonikuvio saataisiin käyntiin. Olin tosiaan hyvin epävarma kahtiajakoisen tarinankuljetuksen suhteen, vaan melko hyvinhän se meni.
Mikä vielä parempaa, lopputulos oli kaikilla tavoilla dynaamnen ja kiinnostava, joten pääsen käyttämään seuraavassa numerossa jo lähes kokonaan kirjoittamaani ja kuvittamaani tarinaa.
Pinball Wizard sivujuoni oli mielenkiintoinen sikäli että se valotti lisää puolia hahmosta, mutta siinä ei oikeasti ollut mitään syytä aktiiviseen toimintaan. Näin ollen se oli pohjimmiltaan kuvausta (näin tapahtuu), ja olisi voitu käsitellä about 20 minuutissa.
GM: Periaatteessa tuon juonen olisi voinut koettaa ratkaista toisellakin tavalla tuhoamatta bloggaajaparan elämää. Mutta aika passiiviseen asemaanhan se sankarit helposti asetti. Tämä ei varsinaisesti ollut yllättävää, vaikkakaan ei myöskään hyvä asia.
Teemat olivat sinänsä potentiaalisesti mielenkiintoisia, mutta Alamo peleissä on minusta nykyisin aivan liikaa moraalista arveluttavuutta. Missä vaiheessa olisi tarkoitus tuntea itsensä sankariksi?
GM: Minulla oli tullut mieleen ainakin yksi tapa jolla Pinball Wizardin ongelman olisi voinut yrittää ratkaista ilman noin raskaskätisiä keinoja, mutta Wizard itse ei sitä tullut ajatelleeksi kun oli niin kiihtynyt. Tämä olisi ollut sankareille huomattavan työläs lähestymistapa, eikä sekään välttämättä olisi toiminut, mutta se olisi ollut vähemmän inhottava.
Toisin kuin voisi kuvitella, pelin tarkoitus ei ollut yksinomaan asettaa hahmoja mahdottomaan tilanteeseen josta ei ollut mitään muuta kuin synkkää tietä ulos. Mutta oikeiden asioiden tekemisen on ihan oikeasti välillä tarkoitus olla vaikeaa, vaatia kekseliäisyyttä ja vaivannäköä.
Lisäksi, Pinball Wizard on aivan oikeasti varsin amoraalinen. Ei samanlainen välillä hairahtava ja opportunismiin taipuvainen mutta kuitenkin pohjimmiltaan oikeuteen pyrkivä kuin Silversmith, ei hankalia valintoja tekevä kuten Mantis saati sitten mutkattoman suoraselkäinen kuten Marksman. Hänen jäsenyytensä tiimissä - oikeastaan hänen lähelläolonsakin - on omiaan aiheuttamaan lähelle moraalista harmautta. Tämä on myös supersankaritarinalle ominainen draaman lähde - entäpä sitten kun Wizard on ensi kertaa tekemässä jotain vastaavaa? Pitäisikö hänet jossain vaiheessa pysäyttää? Onko se edes mahdollista antamatta hänelle kokonaan lähtöpasseja? Ja jos ei, miten häneen pitäisi suhtautua?
Arvostelu
Rytmi: 3
Sisältö: 3
Esitys: 3
Matsku: 3,67
Teemat: 3,33
Pelattiin pe 4.1. 2008
<-- #12: Painajaisten tekijä - #14: Duck and Cover-->
CategoryAlamo - CategoryPelit