Revision [857]
This is an old revision of HouseRules made by AdminDare on 2007-10-31 21:59:14.
House Rules
Tämä sivu käsittelee pelkästään Empire-maailman kampanjoita varten kehitettyjä sääntö- ja pelityylivirityksiä. Sivun on tarkoitus olla selkeän kollaboratiivinen, ts. toivon että tänne jättävät näkemyksiä ja ehdotuksia muutkin kuin pelinjohto. Formaattina wiki siksi, että täältä näkee helposti mitä on sovittu ja päätetty.
Paraneminen
Maailmansisäinen tyylijuttu
Paranemisen suhteen pelissä ollaan häpeämättömän epärealistisia. Tämä siksi, että klassisissa supersankaritarinoissa kovin keskeisenä elementtinä eivät ole kyynersauvat ja immobilisoivat sairaslomat. Tämän olisi voinut ratkaista parantajahahmoillakin, mutta herkästi näiden ainoaksi pelilliseksi funktioksi tulisi korjata tiimikavereitaan - ja toisaalta NPC:iin kohdistuva väkivalta tahdotaan pitää sellaisena, ettei kukaan pelaajahahmo pysty siihen helposti undoa käyttämään.
Kuka tahansa, joka vetää päälleen viitan, trikoot ja hassun sankarinimen ja alkaa työksen joko hyvän- tai pahantekijäksi tulee saamaan paljon kolhuja. Jotta pelissä olisi mitään mieltä, kaikki tämäntyyliset hahmot paranevat automaattisesti vammoistaan best-case -ennusteen mukaan. Ts. jos jostain vauriosta on mahdollista toipua, siitä toivutaan, ja paranemisajat ovat optimaalisia.
Kuka tahansa, jolla on yhtään fyysisempiä supervoimia paranee suunnilleen tuplanopeudella.
Tähän ei ole tarkkoja sääntöjä vielä, eikä niitä välttämättä kauheasti tarvita?
Hyvä karma ja "fate pointit"
Pelitekninen tyylijuttu
Jonkinlaiseen 'tässä on nyt onnistuttava' faktoriin viitattiin pelin suunnitteluvaiheessa ja kahdessa pelissä. Tällä hetkellä testissä on systeemi, jonka mukaan joka pelisessiossa on käytössä mukanaolevien pelaajahahmojen lukumäärän verran ekstraonnistumisia, joita kukin hahmo saa käyttää tarvitessaan.
Essentiaalisesti nämä säätävät jotain hahmoon oleellisesti liittyvää heittoa yhden plussan verran. Pitää käyttää heti heiton tai sen tuloksen laskemisen jälkeen. Pitää käyttää nopeasti ja ripeästi ilman kauheaa säädäntää ja pohdintaa - tämä on eeppistä supersankarifiktiota eikä shakkia.
Kiviä saa käyttää myös säätämään osumapaikkaa vähemmän letaaliksi, vähentämään osuman vahinkoa (mikä olisi sopiva määrä tähän?) tms. Jos on oikein herooinen olo, kaikki neljä voi käyttää vaikka kerralla.
Mitenkäs veto-oikeuden näiden käytön suhteen pitäisi mennä?
Vierailevista tähdistä tulee lisää bonuskiviä pooliin. Tuumin että pitäisikö olla niin, että jos vieraan katsotaan yksimielisesti olevan tiimin puolella, hän saa käyttää kiviä kuten sen jäsen, ja jos hän osoittaa olevansa kelvoton kelmi tai muuten antagonistinen, häneltä otetaan pois oikeus muun tiimin kiviin.
Salaisuudet
Pelinsisäinen tyyliseikka
Salaisuudet kuuluvat supersankaritarinoihin - mutta vain tietynlaiset salaisuudet. Käytännössä seuraava nyrkkisääntö pätee informaatioon:
* Jos jokin asia on salaisuus, pidät sen ainoastaan omana tietonasi
* Jos jokin asia on muidenkin kuin sinun tiedossasi, se kerrotaan kaikille
Tavoitteena on välttää ryhmän sisäinen informaation jakautuminen osastoihin, tällainen kun ei olisi supersankarigenren mukaista. Jos tuosta periaatteesta on jostain syystä poikettava, on syyn oltava poikkeuksellisen hyvä. Peliteknisesti parin hahmon väliset keskinäiset salaisuudet ovat yleensä todella turmiollisia dynamiikalle.
Tämä pätee myös oman tiimin NPC:ihin. Jos voit kertoa asiasi jollekulle heistä, voit luultavasti kertoa sen myös muille NPC:ille ja pelaajahahmoille.
Tuliaseet
Maailmansisäinen / pelinsisäinen tyyliseikka
Supersankarit eivät käytä tuliaseita. Tähän on monia syitä - historiallisia, laillisia, käytännöllisiä - mutta lopputulos on, että supersankariyhteisö ei lainkaan arvosta jäseniä jotka tarttuvat tuliaseisiin. Joitain poikkeuksia tähän sääntöön on, mutta he ovat yleensä aika hyljeksittyjä omiensakin joukossa. Tyypillisesti aseiden käyttämistä pidetään alkeellisena tapana ratkoa ongelmia. Lisäksi tuliaseiden potentiaalinen kuolettavuus nähdään arveluttavana (tosin tässä on mainiota doublethinkkiä sen osalta, että monien supersankareiden voimat ovat yhtä tappavia elleivät tappavampia).
Naamioituneet supervoimattomat vigilantetkaan eivät tyypillisesti tuliaseita käytä. Tähän löytyy joitain poikkeuksia, mutta näiden maine on sitten vielä normaaliakin huonompi.
Ihan oikeilla voimilla varustetut superrikolliset eivät myöskään tavallisesti käytä tuliaseita. Tämä on osa samaa käytöskoodia jonka mukaan supersankarit eivät käytä tuliaseita. Kyseessä ei ole mikään ääneen lausuttu periaate tai edes sanaton sopimus, mutta superrikollisyhteisössä saa niinikään herkästi yhteisön pilkan ja halveksunnan päälleen mikäli ei pärjää omilla voimillaan ja satunnaisilla työkaluilla. Superrikollisen imagoon kuuluu selviäminen ilman ylimääräistä kalustoa. Varmasti esim. Excavator| olisi vielä tuhoisampi jos hänellä olisi M-16, mutta silloin häntä pidettäisiin häviäjänä.
(Pelillisesti tähän pätee klassinen ajatusleikki "olisiko Raistlin makeempi jos hänellä olisi Wolverinen kynnet". Tuskin olisi. Olisiko hahmo makeempi jos hänellä olisi tuliaseita? Jos ei, hän ei aseita kanna. Osittain tämä pätee myös maailmassa - ts. todellisuus hymyilee herkemmin hahmoille joilla on tyylitajua.)
Ylläolevasta on loogisena seurauksena ne maailman perin harvat naamioituneet pahikset, joilla tyyliin kuuluvat tuliaseet. Ehkä tunnetuin tällainen oli Hellhoundsin mukana toiminut Jackal,| erilaisia tuliaseita käyttävä taskulaskimentarkka sosiopaatti. Hänellä oli aika surkeat voimat, mutta tuliaseet kuuluivat hänen imagoonsa. Hän ei toisaalta koskaan nauttinut kovin suurta kunnioitusta kaltaistensa parissa.
Pelinjohto ei varsinaisesti kiellä ketään käyttämästä tuliaseita, mutta suhtautuu siihen kyllä paheksuen. Tyypillisesti pelillinen logiikka kuitenkin on, että jos vastapuolella on tuliaseita, se on indikaatio taitamattomista vastustajista. Tähän on poikkeuksia ja hahmot saavat vapaasti olla huolissaan aseistautuneista vihollisista, niin siviilivahinkojen kuin oman turvallisuutensakin kohdalla.
CategoryTausta