#6: Huonoa seuraa


<-- #5: Halliburton - #7: Vaarallisilla vesillä -->

 (image: http://empire.karmavector.org/images/kannet/issue_006_cover.jpg)

Ennen peliä tapahtunutta:


Halliburtonin edesottamuksista maaliskuussa on puhuttu kongressissa, ja tarvetta erityisiin käsittelyihin on pohdittu. Kuitenkaan 110. kongressi ei ole tarttunut asiaan rivakkuudella jota siltä olisi ehkä voinut odottaa, ja muutenkin valtamedia tuntuu olevan vähemmän kuin kiinnostunut koko uutisesta.

Praying Mantisin oikeudenkäynnille on määrätty ajankohta - torstai 7.6. 2007. Bob Brady on sitä mieltä, että Mantisilla on ihan vahva keissi eikä usko että liittovaltio saa tuomiota aikaiseksi.

Iranin armeija kaappaa brittiläisen laivaston sotilaita. Liberty Force käy pullistelemassa lihaksiaan Iranille, ja iranilaiset superit vastaavat samoin. Konfliktia näiden välillä ei kuitenkaan synny.

Maanantai, 2.4. 2007


Porcupinen| oikeudenkäynti pidetään. Alamon nuorempi polvi on paikalla varmistamassa, ettei Porcupine yritä paeta tai ettei häntä koeteta pelastaa. Mitään levottomuuksia ei tule, ja Porcupine saa 15 vuoden tuomion törkeästä murhan suunnittelusta, laittomasta maahantunkeutumisesta, viranomaisen vastustamisesta sekä avunannosta murhaan.

Alamo saattaa Porcupinen FBI:lle saakka, jossa tämä lastataan Shoeboxiin| menevään raskaaseen kuljetusautoon ja siirtyy liittovaltion ongelmaksi.

Perjantai, 6.4. 2007


Darklight| järjestää spring breakin alun kunniaksi allasbileet. Paikaksi hän on saanut Tedin talon Pearlandissa, 25 kilometriä Houstonin keskustasta etelään. Väkeä tulee paikalle 13 plus kokki, vierailevat supersankarit ovat Hunting Cat ja Trespasser.| Myös Freakshow-ryhmä| Los Angelesissa on saanut kutsun, mutta sen jäsen Jalapeno| vastaa ettei tiimi valitettavasti pääse paikalle. DJ:nä toimii Bombardier Beetlen kaksoisveli Emerson. Hunting Catin paikalle ajanut Sister Savage pelästyttää Darklightin pahasti.

Olutta kuluu ja yleistä häröilyä esiintyy. Trespasser puhelee salaliitoista ja Gaussin puuhista Poltergeistin kanssa. Kokki tekee mausteista ruokaa. Kaikki vieraat ovat joko tottuneet supersankareihin tai nopeita oppimaan, mutta silti hieman juoneina yllyttävät Alamoa tekemään hassuja juttuja voimillaan. Michelle-niminen tyttö päätyy ehdottamaan ylösalaista ihmispyramidia, Linebackerille kun ei olisi mikään ongelma kannatella sellaista. Useimmat paikallaolija kapuavat altaaseen kohoavaan nelikerroksiseen pyramidiin, joka saattaisi jopa pysyä hetken pystyssä.

Sillä hetkellä pensaikosta ponkaisee esiin teräväkyntinen tappajarobotti.

Ihmispyramidi romahtaa altaasen, mutta Darklight onnistuu pysäyttämään robotin ennenkuin se leikkaa ketään. Kaksi muuta robottia syöksyy pihalle, ja Poltergeist heittää ne voimillaan ulos (tosin ne palaavat parinkymmenen sekunnin kuluttua). Puutarhaan jyrää liekinheittimellä varustettu robotti, ja talon läpi hyökkää karhun kokoinen skorpionidroidi.

Alamo kiskoo sivullisia turvaan ja murjoo robotteja. Linebacker taltuttaa altaaseen sukeltaneen kynsibotin, pelkkään uimapukuun pukeutunut Bombardier Beetle onnistuu taklaamaan toisen samanlaisen uima-altaaseen kun sellainen on hyökkäämässä pakenevien siviilien kimppuun. Darklight matsaa liekinheitinrobotin kanssa. Hunting Cat näyttää tunnistavan koneet ja käy lähes berserkkinä niiden päälle. Poltergeist menee katon kautta taloon, sieltä etupihalle - ja kohtaa kaikkein isoimman robotin, johon on asennettu pikatykki. Hän vetäytyy nopeasti sisään.

Trespasser kiskoo DJ-laitteista sähköä, luo suuren sähkömenninkäisen ja heittää sen skorpionirobottiin. Menninkäinen ujuttautuu skorpionin sisään ja ottaa sen hallintaansa. Pinball Wizard ja Darklight tyrmäävät viimeisen kynsibotin. Bombardier Beetle suihkuttaa altaasta nousevalle kynsirobotille kasvoihin täydellä teholla kemikaalia ja sulattaa sen näköaistin. Linebacker pudottaa liekinheitinrobotin uima-altaaseen, ja kun Poltergeist huutaa joukkueelle varoituksen pikatykkirobotista, kiskoo ponnahduslaudan aseekseen ja kiertää talon etupuolelle.

Takapihalla taistelu on enimmäkseen ohi, tosin Hunting Cat on yhä psykona ja altaaseen pudotettu uimataidoton Trespasser pitää pelastaa hukkumiskuolemalta. Poltergeist on talon yläkerrassa ja katselee etupihaa ikkunasta. Hän huomaa epäilyttävän pakettiauton kadulla, ja paiskaa sitä isolla puutarhakoristeella. Sitten hän heittää pikatykkikonetta toisella koristeella ja saa tämän katsomaan hetkeksi muualle. Pikatykkirobotin selässä kaksi möykkyä osoittautuu pienemmiksi itsenäisiksi roboteiksi, ja ne pomppavat liikkeelle talon ikkunaa ja Poltergeistia kohti. Poltergeist vetäytyy sirkkeliterillä aseistautuneiden robottien tieltä.

Linebacker käyttää pikatykkirobotin huomion herpaantumista hyväkseen ja syöksyy lyömään sitä ponnahduslaudalla. Hän ei kuitenkaan saa hyvää osumaa, pikatykki kääntyy häntä vasten ja hän sukeltaa robotin alle juuri ennen kuin se alkaa ampua. Alaviistoon ammuttu pikatykin sarja repii etupihan riekaleiksi. Linebacker alkaa kaataa robottia, joka taas aikoo tarttua häneen pitkilä raajoillaan.

Trespasserin kontrolloima skorpionidroidi saapuu talon jäänteiden läpi ja ampuu hännästään kaapeliharppuunan pikatykkirobottiin. Harpuunan toimittama sähköisku saa robotin huomion ja kaatuessaan se kääntää tykkinsä skorpionidroidia kohti. Tulitus leikkaa Geoff Walyzaskyn auton kahtia, pari muuta pihalle pysäköityä kulkuneuvoa saa hajaosumia ja Tedin talon julkisivu menee entistä pahempaan kuntoon. Skorpionidroidi sahautuu myös rikki, mutta sähkömenninkäinen sen sisältä pakenee pikatykkirobottiin harppuunan kaapelia pitkin, ja pysäyttää tämän taistelun. Sisällä Trespasser taltuttaa voimillaan kaksi pientä sirkkelirobottia.

Hunting Cat repii pikatykin irti jalustastaan ja alkaa hakata sillä robottia, huutaen "jätä minut jo rauhaan" hysteerisyyden rajoilla. Robotin sisältä ääni sanoo hänelle: "Et koskaan tule olemaan rauhassa, et koskaan tule olemaan turvassa, minä olen aina paikalla kun vähiten odotat, sinulla ei ole toivoakaa minkäänlaisesta elämästä" ja muuta vastaavaa.

Vähitellen pöly laskeutuu. Kuin ihmeen kaupalla vammat ovat vähäisiä: pikatykki on osunut vain elottomiin kohteisiin, pari ihmispyramidista pudonnutta tuli veteen vähän huonosti, Linebackerilla on pintahaavoja ja Pinball Wizardin toinen proteesikäsi on revitty auki. Poliiseille selitetään tapahtumia, naapureita rauhoitellaan, robottien jäänteet kerätään talteen. Romahduksen partaalla oleva Hunting Cat osaa kertoa, että hän on kohdannut tappajarobotteja aiemminkin. Niiden takana oleva henkilö kutsuu itseään nimellä Imperator| ja on vainonnut häntä jo ainakin kaksi vuotta, jatkuvasti vaarallisemmiksi käyvillä roboteilla. Cat syyttää itseään tapahtuneesta, pelkää että robotteja voi tulla lisää ja koettaa lähteä pois, mutta Darklight ei anna hänen vain häipyä. Marksmanille ja Silversmithille raportoidaan. Ainakin yksi pieni robotti on päässyt pakoon.

Eva, Michelle ja Geoff ovat aika lailla poissa tolaltaan, Debbie on pitänyt päänsä kylmänä, ja Emerson on suhtautunut koko episodiin kuin elokuvan toimintakohtaukseen. Olutta juodaan ja Emersonilta tullut sätkä kiertää. Tedin talo on täysin lunastuskunnossa ja takapihakin kuin Robot Warsin kuvausten jäljiltä. Bileet hiipuvat kasaan, normaalit ihmiset poistuvat paikalta ja Alamo valuu tornille Trespasser sekä Hunting Cat mukanaan.

Tornilla alkaa etsivätyö. Pinball Wizard ja Bombardier Beetle purkavat robotteja ja tutkivat niiden sisuksia. Ilmeisesti Imperator on ollut korkeintaan joidenkin kilometrien päässä ja saanut roboteilta kuvaa radioitse. Poltergeist sekä Trespasser etsivät Imperatoria verkosta laihoin tuloksin. Marksman selvittää pikatykin alkuperän ja Darklight terapoi Hunting Catia. Sister Savage ilmestyy myös tornille jakamaan tietonsa Imperatorista. Imperator tietää Catin ja Savagen salaiset henkilöllisyydet ja on aiemminkin iskenyt nimenomaan Catia vastaan henkilökohtaisesti. Kaksikko on haluton jakamaan tapausten yksityiskohtia, muttei ilmeisesti tiedä Imperatorista itsestään kovin paljon.

Linebacker käy kaveriensa luona chillailemassa tovin, ja vetäytyy sitten Debbien kanssa kahdestaan tämän asunnolle. Darklight jättää Bloodstonelle| viestin siltä varalta että tämä olisi huomannut asiasta jotain.

Imperator tai hänen robottinsa eivät näyttäydy heti uudelleen.

Mail-Manin palsta


Supersankaritarinoissa pitää aina välillä olla robottihyökkäys, ninjahyökkäys tai jotain vastaavaa. Tämä peli tuli kirjoitettua aivan ennätysvauhdilla - vasta kolme päivää ennen peliä keksin mitä bileissä tulisi tapahtumaan. Onneksi suuri osa taustamateriaalista oli valmiina, robotit oli vaan piirrettävä. Loppua kohti tähänkin tuli rutiini.

Olen myös aivan myyty Alamon hahmojen figuihin. Ne ovat malliesimerkki siitä, miten minun mielestäni roolipeleihin pitää tuottaa visuaalista aineistoa - ts. ei siten, että vaan etsitään jokin sopivan näköinen ja käytetään sitä, vaan etsitään jotain sopivaa pohjalle, ja sitten tehdään siitä oikean näköinen.

Alkaa vähitellen harmittaa, ettei minulla ole tarjota figuja vastustajista tai vierailijoista. Empiressä visuaaliset ambitiot ovat kyllä muutenkin varsin korkealla, mutta en silti taida ryhtyä opettelemaan figunveistelyn jaloa taitoa kun luulen että olisin moisessa huolellisuutta ja kärsivällisyyttä vaativassa puuhassa täysin lahjaton. Silti Imperator on siinä määrin mukautuva vastustaja, että saatan ihan suosiolla ostaa varastoon kasan robottifiguja seuraavan esiintymisen varalta.

Palautetta osallistujilta:

Rytmitys oli tällä kertaa hukassa. Mm. pitkä kohtaus kesken bileiden jossa Poltergeist ja Chris puhuivat latisti muiden menoa.

GM: Näin taisi olla. Osasyynä tähän oli puutteelliset ennakkovalmistelut - minulla ei ollut tarkkaa tietoa siitä, mihin kaikken Chris oli Gaussin kanssa sekaantunut, joten päädyin funtsimaan sitä samalla kun pelasin, mikä taas vei kykyä keskittyä muuhun. Toisaalta Chris oli myös hahmo jota olin hahmona ehtinyt miettiä enemmän mutta käyttää vähemmän, joten sitten eksyin liikaa höpöttämään hänenä.

Tämä oli kuitenkin ihan selkeä moka, ja kuten pelin jälkeenkin mainittiin, esimerkin pitkä keskustelu olisi pitänyt esittää lyhyissä leikkauksissa ja osissa. En vaan huomannut tehdä tätä. Koetan kiinnittää vastaisuudessa tuollaisiin asioihin enemmän huomiota.

Jokin kätevä viestityskeino pelinjohdolle tällaisten juttujen varalta pitäisi olla. Juuri nämä mokat ovat sellaisia joita en tahtoisi tehdä, kun koen pelin rytmin oikeasti valtavan keskeisenä asiana - tai siis, olennaisimmin juuri sinä asiana jota pelinjohto tekee. Forgelaisissa peleissä rytmitysvastuu on jaettu enemmän pelaajien kesken, ja mietin voisiko jotain tämän tyylistä testailla. Minusta on pöhköä kaataa pelaajien harteille vastuuta siitä mitä tapahtuu sisällön osalta, mutta toisaalta vastuuta siitä mihin kamera / pelinjohdon huomio milloinkin keskittyy voisi hyvinkin jakaa, se kun ei sisältöön puutu. Täytynee lukea indiepelejä siltä varalta että sieltä löytyisi jokin käyttökelpoinen muttei liian jähmeä idea tähän. Saa myös ehdottaa jos keksii miten tämän kiertäisi sulavasti. Ts. pelkkä mekanismi "pelaajat voi sit sanoa jos ei tykkää" tuntuu tökeröltä ja on enemmän sellainen poikkeustilamenettely - en haluaisi mitään jo pielessä olevan tilanteen ratkaisukeinoja, vaan yleisiä kikkoja joilla peliä estetään lähtemästä väärille raiteille.

(Useimmat tästä asiasta näkemäni ideat antavat pelaajille muita kohtauksessa mukana olevia hahmoja pelattaviksi, mutta itse en tähän ole mieltynyt. Tai siis, en pelaajana pitäisi siitä että pitäisi alkaa miettiä asioita toisenkin hahmon kautta kun se etäännyttää omasta rakkaasta hahmosta. Tietty jos esim. kaikki Empiren pelaajat taas pitävät tästä ajatuksesta, sitä voidaan harkita.)

[Hunting Catin ja Imperatorin taustaa] en olisi arvannut kun Hunting Cat oli niin itsevarma ja elämäniloinen
ensimmäisen kerran kun häntä nähtiin. Olitko miettinyt tuon jo aiemmin?


GM: Käytännössä kaikki konkreettisesti esiintyvät hahmot on taustoitettu - ts. olen kirjoittanut niille origin storyn ja jotain mainintoja puuhista joita ovat tehneet, sekä mahdollisia arkkivihollisia. Hunting Catin taustassa oli alusta alkaen ollut kätkettyjä synkkiä elementtejä, mutta Imperatorin tarkempi olemus ja tyyli muodostuivat vasta tätä numeroa käsikirjoitettaessa.

Arvostelu

Rytmi: 2
Sisältö: 3,33
Esitys: 3,66
Matsku: 4
Teemat: 3

Pelattu ke 27.6. 2007


<-- #5: Halliburton - #7: Vaarallisilla vesillä -->


CategoryAlamo - CategoryPelit
There are 3 comments on this page. [Show comments]
Valid XHTML :: Valid CSS: :: Powered by WikkaWiki