#7: Vaarallisilla vesillä


<-- #6: Huonoa seuraa - #8: Upottava tunne -->

 (image: http://empire.karmavector.org/images/kannet/issue_007_cover.jpg)

Ennen peliä tapahtunutta:


Imperatorin| robotteja käytetään harjoitusvastustajina, ja niiden ohjelmointi todetaan hyvin kieroksi. Linebacker| tilaa Bombardier Beetleltä suuren lekan robotteja vastaan käytettäväksi aseeksi.

Tiistai, 24.4.


Marksman| on havainnut kaksi kuukautta vanhassa Newsweekissä kuvan Imperatorin robotin raajasta LNG-laivalla Meksikonlahdella. Lisätutkimukset tuottavat toisenkin kuvan Altamira-nimisestä aluksesta jossa näkyy keltainen robotti. Laivan pitäisi olla parhaillaan Houstonissa, ja kuljettaa maakaasua Meksikon rannikolla olevalta kentältä Houstoniin. Kuitenkin laivan omistusyhtiö on täysin hämärä, ja Marksman on varma että se on yritetty tahallaan salata. Arvellaan, että Imperator saattaisi majailla laivalla. Pinball Wizard päättää käydä viemässä laivaan kuuntelulaitteita.

Laivaa ei kuitenkaan löydy ExxonMobilin jalostamon satamasta jossa sen pitäisi olla. Näyttää siltä, ettei laiva ole aikoihin Houstonissa käynytkään ja että satamakirjat on sen osalta väärennetty. Darklight| ja Bombardier Beetle haravoivat Houston Shipping Lanea tuloksetta.

Käy ilmi, että Venezuelan lipun alla purjehtiva laiva näyttää enemmänkin kuljettavan lastia etelään kuin pohjoiseen. Mahdollisena kohteena pidetään Kuubaa. On kuitenkin epäselvää, mitä laiva kuljettaa ja minne, mutta on ilmeistä että se tekee todellisuudessa aivan muuta kuin mitä on ilmoitettu. Tutkimuksissa selviää laivan kapteeni, fijiläinen Peter Tonono, sekä puosu, houstonilainen Brad Kazenski.

Poltergeist| käy tapaamassa Kazenskin puolisoa ja saa selville miehen olevan merillä jo monetta kuukautta, eikä häntä odoteta ihan nopeasti takaisin. Hänelle selviää myös Kazenskin Yahoo!-sähköpostiosoite.

Pinball Wizard ja Linebacker käyvät Yahoo!n konttorilla ja saavat pyydettyä Kazenskin sähköpostiosoitteen sisäänkirjautumistiedot. Näiden ja sateliittidatan avulla Altamira paikannetaan - 300 kilometriä New Orleansin eteläpuolelle, keskelle Meksikonlahtea. Marksman käyttää palveluksen ja saa hankittua sateliittikuvat laivan koordinaateista. Käy ilmi, että laiva on Transocean Marianas -öljynporauslautalla. Lautta on toiminnassa Atlantiksen öljykentällä, ja poraa BP:lle raakaöljyä. Teknisesti lautta on Marshall-saarten aluetta (lippunsa vuoksi) mutta Bob arvelee, että Alamon toimivaltuuksia siellä kukaan ei kyseenalaista.

Lautta sijaitsee Yhdysvaltain aluevesien ulkopuolella, ja niinpä Silversmith, Marksman ja Pinball Wizard eivät voi laillisesti lähteä sinne. Paikalle soitettu Trespasser| saapuu tornille samaan aikaan kun muu joukkue alkaa puida matkaa lautalle. Päädytään ottamaan suuri helikopteri etelään vielä samana iltana. Trespasser lähtee mukaan.

Keskiviikko, 25.4.


Puolenyön aikaan kopteri saapuu Transocean Marianasille. Sen vieressä on Altamira, ilmeisesti täyttämässä raakaöljysäiliöiksi muunnettuja kaasupsäiliöitään. Lautan komentaja George Price on ällistyneet supersankareista, mutta antavat Alamolle luvan katsella ympäriinsä.

Darklight livahtaa Altamiralle, muu joukkue saatetaan laivaan johtavalle sillalle. Altamiran kapteeni ei anna amerikkalaisille viranomaisille lupaa nousta laivaan, mutta tulee puosunsa kanssa keskustelemaan heidän kanssaan. Hän kiistää koskaan mitään keltaisia robotteja nähneensäkään.

Altamiran ruumaan livahtanut Darklight sen sijaan löytää robotteja, ja leikkii niiden kanssa hippaa tovin. Hän päätyy laivan komentosillan katolle, ja onnistuu houkuttelemaan kaksi robottia näkyviin. Tässä vaiheessa Marianasilla tilanne alkaa vaikuttaa vihamieliseltä; vartijan näköisiä ihmisiä on asettunut asemiin Alamon ympärille, ja Poltergeist on aistivinaan jonkun varsin voimakkaan läsnäolon lautalla.

Kapteeni Tonono näkee robotit ja lähtee puosunsa kanssa takaisin laivaan, mutta Linebacker kiskaisee hänet lautalle. Suunnilleen sillä hetkellä lautalla olevat vartijat vetävät aseensa esiin. Alamo suojautuu tulitukselta, Trespasser lähettää otuksia laivan sähköjärjestelmän kimppuun ja Bombardier Beetle ampuu kyynelkaasua pariin vartijaan.

 (image: http://empire.karmavector.org/images/wildzoo_crab.jpg) Sitten lautan kulman takaa hyökkää esiin aiemmin vilaukselta nähty lautan turvapäällikkö, muuttuneena suureksi humanoidiravuksi. Hän on Wild Zoo, mutta Linebacker ei häntä tunnista. Kaksi vahvaa superia käyvät lähitaisteluun.

Poltergeistin ja Bombardier Beetlen taistellessa aseistettuja vartijoita vastaan Darklight saa kimppuunsa kolmannenkin robotin. Hän siirtää taistelun Altamiran säiliöpallojen päällä kulkevalle sillalle, ja ampuu robotteja laivan paenneen kansivahdiln pudottamalla pistoolilla. Robotit ovat kuitenkin tehokkaita ja viiltelevät Darklightia.

Wild Zoo saa Linebackerista yliotteen ja puristaa tämän käsiä verille valtavan voimakkailla saksillaan. Linebacker ei onnistu irrottautumaan ja joutuu antautumaan. Wild Zoo vaatii muuta Alamoa lopettamaan taistelun.
"Oh crab."
- Linebacker


Darklight vangitsee kolme robottia pimeää energiaa olevaan kupuun. Samalla säiliötankin päällysluukku aukeaa ja sieltä kohoaa möhkäle raakaöljyä kuin itsestään. Sitten Surface Tensionin ääni vaatii kaiuttimista taistelun lopettamista.

Muu Alamo antautuu, mutta Darklight pakenee voimillaan lautan alle. Seuraa hetken kaaos kun Wild Zoo melkein murskaa Linebackerin kurkun. Surface Tension heittää suuren vesikuplan Poltergeistin ympärille tämän voiman villiintyessä ja piestessä aseistettuja vartijoita ympärillään. Trespasser on livahtanut jonnekin. Kolme kynsirobottia jäljittää Darklightia, muttei löydä häntä.

Surface Tension marssittaa vankinsa sisään, ja ilmoittaa kovaäänisistä että Linebacker on pahoin haavoittunut ja alkaa saada hoitoa heti kun Darklight ilmestyy paikalle. BB vahvistaa radioitse, ettei tämä ole pelkkää bluffia. Trespasser saa myös radioyhteyden muihin, ja Darklight kehottaa häntä ottamaan yhteyttä Marksmaniin lautan radiojärjestelmällä. Trespasser sanoo tekevänsä näin.

Darklight liittyy muiden seuraan; vähän ennen tätä Surface Tension on jo antanut lautan lääkärin alkaa parsia Linebackerin kaulaa takaisin ehjäksi. Sankarit köytetään (tai kahlitaan) ja kuljetetaan työpajaan. Lautalla on tulitaistelun johdosta noussut yleinen kaaos ja on ilmeistä, että suurin osa työntekijöistä ei ole ollut millään tavalla tietoinen mistään hämärästä. Surface Tensionin ja Wild Zoon ilmestyminen on selvästi heille täysi yllätys. Kuitenkin Surface Tension aseistettujen vartijoidensa avulla on selvästi todellinen vallankäyttäjä laivalla, ja komentaja Price näyttää hyväksyvän hänen valta-asemansa. Altamiran kapteeni Tonono on jossain määrin kysymysmerkki; selvästikin hän on laivoineen jokseenkin itsenäinen, vaikka ilmeisesti tekeekin Surface Tensionin töitä.

Surface Tension näyttäytyy itsekin, ja kuulustelee vankejaan. Hän tuohtuu kuullessaan Alamon olevan täällä vain robottien vuoksi. Hän myös kertoo saaneensa operoida lautalla rauhassa, koska hän on sijoittanut pommin Atlantiksen öljykentän ylimpään painetaskuun, ja on ilmoittanut BP:lle, että jos häntä häiritään, hän räjäyttää pommin ja aiheuttaa massiivisen tuhon öljykentälle. Tension toteaa, että BP on epäilemättä nyt kuullut yhteenotosta lautalla, ja on varma että parin tunnin sisällä tieto leviää muillekin. Hän sanoo olevansa varma siitä, että pian Star Battalion iskee hänen operaatiotaan vastaan, he kun eivät ole kuuluisia siitä että miettisivät ensin ja toimisivat vasta sitten. Hän jättää kahlitun Alamon omiin oloihinsa ja poistuu.


Mail-Manin palsta


Kerrankin asiat menivät niin kuin olin toivonut. Ajatus Alamosta Surface Tensionin vankina oli ollut mielessäni toivottuna lopputuloksena tätä peliä kirjoittaessani, mutta tämän tilanteen saavuttaminen ei ollut mitenkään varmaa. Vastapuolella ei kuitenkaan ollut mitään suunnatonta etua - vain kourallinen robotteja ja pari suht voimakasta superia, plus aseistettuja palkkasotureita. Onneksi Wild Zoo osoittautui käytännössä niin vaaralliseksi kuin hänen kuuluikin olla.

Tavoite oli myös pitää käynnissä arvailua siitä, mitä merellä oikeasti on tekeillä. Melko hyvin kuitenkin pääkohtia Surface Tensionin juonesta oli arvattu jo lautalle lähdettäessä.

Tähän peliin [tahtoo sanoa, pelisession suunnitteluun, - dare] kului ehkä eniten detaljien parissa nävertämistä koskaan. Surface Tension oli kuitenkin ensimmäinen oikea mastermind-luokan superroisto jota pelissä esiintyi, ja tahdoin hänen tulevan esiin hyvällä tavalla. Hän on kaveri, jolla on tavallaan aika rajoittunut voima, mutta hän on hyvä käyttämään sitä edukseen. Lopputulos oli nimenomaan tältä osin minusta kovin miellyttävä - tai siis, minulle ei jäänyt sellaista tunnetta että nyt pysäyttämätön yberpahis hakkaa sankarit kosmisen massiivisilla voimillaan. Tappelu kun olisi hyvin voinut mennä toisinkin.

Alun dekkarintyö oli supersankarigenreen vähän turhan hidasta ja detaljoitua. Pelin sujuvuus kärsi alkupuolella pahasti. Samoin keikan logistiikan suunnittelussa lipsahdettiin hieman semmoiseen vanhan polven säätämiseen.

GM: Tähän vaikutti aika kourallinen tekijöitä.

Ensinnäkin, nopeatempoisempi pelityyli on ainakin minulla vasta haussa monien vuosien detaljipelaamisen jälkeen. Niinpä kun vertaan tätä esim. Apocrypha-pelien logistiikkasäätöön koin edistyksen olleen huimaa. Tämän vuoksi jää helposti huomaamatta jos sittenkin jumiuduttiin liian tarkkaan zoomiin. Tässä pelaajat voivat auttaa. Tavoitteena ei ole tässä pelissä kampittaa ihmisiä yksityiskohdilla.

Toinen vaikuttava seikka oli, että olin sittenkin suunnitellut asioita hieman liian vähän. Niinpä kun teitte tutkimuksia vähänkään arvaamattomissa asioissa, pysähdyin ja aloin funtsia mukana. Tämä nostaa automaattisesti yksityiskohtatarkkuutta kun pelinjohtajana alan käydä läpi (ääneen ja pelaajien kanssa, tyypillisesti), mitä mistäkin suunnasta löytyy. Kokonaisuutena tämä on tyyli jolla haluan asioihin suhtautua - ts. kun pelaajat keksivät jotain odottamatonta, haluan funtsia tarkalleen mitä siitä suunnasta löytyy. Pelkään, että tämä tulee jatkossakin hidastamaan peliä, ja tunnistan tämän heikkoudeksi. Parempi ennakkosuunnittelu ehkä auttaa.

Kolmas seikka - ja ainoa joka on oikeasti perustelu eikä selittely - on, että etsivätyön oli tarkoitus olla suht detaljoitua. Syynä oli, että etsivätyöllä oli muitakin potentiaalisia lopputuloksia kuin että löydätte Altamiran - esim. se, että varoitatte Surface Tensionin Houstonin agenttia jolloin koko Marianas olisi ollut valmiina teidän saapumiseenne. Tämä olisi johtanut vielä karumpaan tappeluun. Valitettavasti minun oli suht välttämätöntä tietää mistä suunnista asioita pengotaan, mitä tehdään ja mitä ei.

Täysin sarjakuvarytmiseen kerrontaan ei tulla pääsemään tässä pelissä koskaan, eikä ole lopulta tavoitekaan. Empire on sarjakuvahenkinen peli, mutta se on kuitenkin myös peli jossa käydään läpi enemmän asioita kuin pelisessiosta tehtävässä sarjakuvassa käytäisiin. Detaljitasolla huomaan olevani monin paikoin enemmän kiintynyt Brian Michael Bendisin sarjakuviin (Powers, Daredevil, Alias) kuin vaikkapa kasarimarveliin. Tai tältä tuntuu nyt. Katsotaan mihin rytmi tästä kehittyy ja mitä pelaajat kaipaavat, yhteisproggis tämä kuitenkin on.

Projektorin ja google-earthin käyttäminen on tyylikästä, mutta se on hyvin kylmää ja kliinistä itsessään.

GM: Duly noted. Huomaan helposti sortuvani liiaksikin tekniseen kikkailuun, ja ehkä pahana virheenä olen asettanut itselleni pelin suhteen parametrejä jotka sitovat pelin voimakkaasti teknologiaan. Tästäkin kuulisin mielelläni enemmän näkemyksiä nyt kun peliä on pelattu jonkin aikaa - ts. jääkö muu esitys muutenkin liiaksi kankaalle heijastettavan kuvan varjoon tms?

Viimeistään ekan vuosikerran jälkeen aion pitää laajemmankin gallupin aiheesta, joten asioihin kannattaa kiinnittää huomiota jo nyt ja pohtia, pitäisikö niitä tehdä toisin.

Arvostelu

Rytmi: 2,33
Sisältö: 3,33
Esitys: 3,33
Matsku: 3
Teemat: 3

Pelattiin ke 1.8. 2007

<-- #6: Huonoa seuraa - #8: Upottava tunne -->



CategoryAlamo - CategoryPelit

There are 2 comments on this page. [Show comments]
Valid XHTML :: Valid CSS: :: Powered by WikkaWiki