Revision [1167]
This is an old revision of Alamo009 made by AdminDare on 2007-12-01 10:31:21.
#9: Syyllistämisleikki
<-- #8: Upottava tunne - #10: Tulikoe -->
Toukokuussa tapahtunutta
Linebacker| viettää toipumisaikaa perheensä luona Minnesotassa, BB rakentaa uutta kevyttä taistelupanssaria ja käy treffeillä Al-agentin kanssa. Poltergeist| majailee erämaamökissä toipumassa Meksikonlahdella saamistaan traumoista.
Kansasissa Star Battalion ottaa yhteen jättimäisen hirviön kanssa. Praying Mantisin mainetta loataan lehdistössä, ja kaikkia hänen menneisyydestään löytyviä epämääräisyyksiä kaivellaan esiin. Bob ei paljon puolustusstrategiastaan puhu, ja on ilmeistä että Marksman| ei ole tästä hirveän mielissään.
Jossain vaiheessa ilmoitustaululle on ilmestynyt lappu, joka kertoo Liberty Forcen palkkaavan vankilasta vapautuvia superrikollisia. Käy ilmi, että Poltergeist on tehnyt tuttavuutta Houstonin| alamaailman kanssa Bloodstonen| rinnalla. Poltergeist kertoo hurjia tarinoita yhteenotosta Ice Cannonin ja Oozen| kanssa.
Torstai, 7.6. 2007
New Orleansissa alkaa Praying Mantisin oikeudenkäynti Necroplasmin| murhasta. Koko Alamo on paikalla. Ensimmäinen päivä kuluu taustojen selvittelyyn; syyttäjä Malcolm Steward käy päälle raivokkaasti ja Bob Brady vastaa maltillisesti. Praying Mantis käyttää oikeuttaan pysyä vaiti, mikä hämmentää joitakin. Oikeudenistunnon jälkeen joukkue majoittuu hotellille. Useimmat pysyvät huoneistossa. BB lähtee katsomaan perhettään. Linebecker lähtee kaupungille.
Kolmannessa cajun-ravintolassa Linebackerille tulee juttelemaan Aletheia Higgins -niminen Common Ground-järjestön työntekijä. Hän pyytää Alamon apua Lower 9th Wardissa olevaan kriisiin. Aseistetut talonvaltaajat ovat joutuneet erimielisyyteen viranomaisten kanssa, ja Higgins pelkää väkivaltaisuuksien puhkeamista. Jotain aseellisia välikohtauksia on jo tapahtunut.
Linebacker lupaa tehdä voitavansa, ja vie asian muun ryhmän pohdittavaksi. Marksman on toisaalla puhumassa lehdistölle, muut miettivät asian eri puolia. Silversmithin| mielestä tilanteessa on "paljon hävittävää, vähän voitettavaa" ja on sitä mieltä, että juuri tällä hetkellä ei pitäisi sekaantua mihinkään epämääräiseen. Beetle tietää kertoa, että Common Ground on ihan legitti voittoatuottamaton avustusjärjestö joka muodostui Katrinan jälkeen, ja sitä pidetään yhtenä hyviksistä kaupungissa.
Higginsiltä kysytään kuitenkin puhelimessa lisätietoja. Hän osaa kertoa, että kyseessä ovat jo ennen Katrinaa alueella asuneet ihmiset, joita on noin kolmekymmentä, ja jotka supersankarit ehkä saisivat pois ilman että ketään sattuisi. Kaupunki on pakkolunastanut maa-alueet raivatakseen ne ihmisistä ja seisovan veden aiheuttamista tautipesäkkeistä. Higgins myös sanoo, että nämä ihmiset ovat jo joutuneet alueella olevien viranomaisten korvikkeiden kanssa yhteen tulitaisteluun jossa kolme heistä kuoli, ja että viranomaisia edustaa täällä Blackwater Worldwide.
Blackwaterin nimen mainitseminen selkeyttää tilannetta melkoisesti. Yksimielisesti sankarit päättävät, että he eivät ainakaan aio asettua yhtiön puolelle tässä. He tarkistavat saamansa tiedot, ja saavat vahvistuksen Common Groundista, Higginsistä ja Blackwaterin paikallaolosta. Marksman saapuu myös hotellille osallistumaan suunnitteluun. Pinball Wizard jäljittää alueiden ostajat, ja jäljet johtavat sijoitusrahastoihin joilla ei ole yhtä tiettyä omistajaa. Häätöprosessin pysäyttäminen ylhäältä on vaikeaa.
Sankarit etätutkivat asioita myöhään yöhön. Mahdollisuutta lehdistön mukaan tuomiseen pohditaan, mutta on jo ilmeistä että Katrinan jälkeiset katastrofiuutiset eivät enää myy eikä kukaan tahdo kuulla pienistä välikohtauksista New Orleansin raunioissa. Blackwater toimii alueella vartijan oikeuksilla, ja katastrofialueella jonne poliisi ei edes mene sillä on erittäin vapaat kädet toimia. Oikeudellisesti tilanne on hyvin sekava - tosiasiallisesti New Orleansin hävitetyllä alueella juuri kukaan ei valvo lakia eikä poliisi edes yritä tutkia mitä siellä tapahtuu. Marksman toteaa tämän tarkoittavan, että kyseessä on sotilasoperaatio, niin Alamon kuin Blackwaterinkin kannalta. Blackwater kykenee kenties tekemään vaikka mitä, mutta Alamonkaan ei luultavasti tarvitse ainakaan laillisista hienouksista kantaa kovin paljon huolta. On epätodennäköistä, että Blackwater turvautuisi oikeusjärjestelmään, ennemmin se käyttää ylivertaista tulivoimaa.
Linebacker suuntaa Lower 9th Wardille vielä samana iltana avatakseen keskusteluyhteyden valtaajiin. Seutu on täyttä rauniomaata. Ihmisiä ei asu täällä lainkaan, tulvan jälkiä ei ole korjattu kuin paikoitellen, vettä ja sähköä ei ole. Tämän kaiken keskellä on muutamia melko ehjäksi jääneitä taloja joihin on majoittunut kolmisenkymmentä ihmistä. Eräänlaisena keskushahmona toimii Rhea-mummoksi esiteltävä kuusikymppinen teräsmuori joka kantaa kahta pistoolia. Supersankarin saapuminen ei häneen vaikutusta tee, mutta hän on kyllä vieraanvarainen ja osaa kertoa, että Blackwater on ampunut kaksi aseistettua valtaajaa sekä joukon aseistamattoman pastorin.
Valtaajia on alunperin ollut ehkä sata, mutta ammuskelun alettua jäljelle ovat jääneet vain kovaksikeitetyimmät. Aseistetusta puolustuksesta vastaa rikollisen näköinen kaksikko Zeb ja Kim, mutta varsinaista johtajaa tai päätöksentekojärjestelmää täällä ei ole. Ihmiset näyttävät kuitenkin päättäneen kaivautua paikalleen ja taistella uusista kodeistaan. He suhtautuvat hieman skeptisesti supersankariapuun ja ilmeisesti pitävät sitä jonain PR-temppuna tai kieroiluna, mutta osoittavat kyllä Harrylle paikan jossa nukkua.
Perjantai, 8.6. 2007
Oikeussalilla Beetle todistaa. Syyttäjä jatkaa aggressiivista linjaa, ja Beetle myöntää että Necroplasmia vastaan käydyn taistelun lopussa Mantis katosi hänen näkökentästään joksikin aikaa. Syyttäjä väittää, että jätekuopan räjähdyksen ja sitä seuraavan sortuvan romuvuoren keskelle jäänyt Mantis etsi ihmiseksi muuttuneen Necroplasmin käsiinsä ja murhasi tämän. Bob pitää yllä rauhallista tahtia eikä käy vastahyökkäykseen.
Raunioiden keskellä Linebacker tekee tuttavuutta valtaajiin. Lapset pitävät hänestä, ja Rhea-mummo värvää hänet nostamaan talon kulmaa paikalleen. Diplomaattisesti tilanne on kuitenkin hieman tulenarka, ja on selvää että valtaajat ovat valmiita näkemään minkä tahansa lähtemissuostutteluyrityksen pyrkimyksenä hajottaa heidän rivinsä.
Kun oikeus vetäytyy tämän päivän osalta jatkaakseen seuraavana, lähtevät Marksman ja Silversmith neuvottelemaan Blackwaterin kanssa. He eivät varsinaisesti odota tuloksia, mutta epäilevät saavansa edes jotain kuvaa siitä, mitä vastassa on. Pinball Wizard, Bombardier Beetle, Darklight ja Poltergeist myös vallatun alueen suuntaan. Supersankarien saapuminen otetaan vastaan vaihtelevasti. Bombardier Beetle hyväksytään nopeasti koska hän on seudulta, muihin suhtaudutaan yhä varauksella.
Arvioidaan, että Blackwater on aikeissa toimia illalla, koska heillä on yönäkökalustoa ja valtaajilla ei. Sankarit rakentelevat kamerapeittoa neljän ytimessä olevan talon ympärille, ja valmistautuvat lähettämään mahdolliset Blackwaterin tunkeutujat takaisin. Valtaajat linnoittautuvat näihin taloihin, ja hyväksyvät, että Alamo toimii tänä yönä vartijoina ja puolustuslinjana.
Alkuiltaan mennessä Poltergeist on vakuuttunut siitä, että paikkaa tarkkaillaan. Tasainen maasto ei ole otollista sala-ampujille, mutta piilopaikkoja se tarjoaa valtavasti. Blackwater ilmeisesti on tähän mennessä suhtautunut operaatioon rennon koulutusleirihenkisesti eikä ole ollut niinkään kiinnostunut toimiensa tehokkuudesta kuin siitä, että se pääsee käyttämään kaikkia rauniosodankäyntikikkoja mitä mieleen juolahtaa. Kaupungissa arvioidaan olevan ehkä 80 Blackwaterin taistelukykyistä sotilasta, sekä yli sata huolto- ja logistiikkahenkilökunnan edustajaa. Sankareista alkaa tuntua siltä, että he ovat kenties puraisseet enemmän kuin voivat niellä.
Illan pimetessä Alamo hajaantuu parin talon päähän keskusalueesta. Bombardier Beetle kuuluttaa kaiuttimista Blackwaterille vaatimuksen poistua alueelta. Blackwater vastaa pian Ride of the Valkyriesilla, joka soi erikseen jätetystä ghettoblasterista.
"Teillä on tämä musiikki vähän kovalla!" - Darklight, ghettoblasteria väijyvän tarkka-ampujan selän takaa
Darklight jäljittää musiikin, ja löytää raunioihin kätkeytyneen Blackwaterin palkkasotilaan. Lyhyen sananvaihdon jälkeen hän pelottelee sotilaan tiehensä voimillaan. Sitten Rhea-mummon talolta kuuluu laukauksia.
"Teidät on pidätetty! Laskekaa aseenne, ja käykää maahan makaamaan kädet niskan takana." - Bombardier Beetle kaiuttaa Blackwaterille
Valtaajat vastaavat tuleen, mutta käy ilmi että laukaukset ovat suurimmaksi osaksi hämäystä. Joku alkaa ampua sankareiden virittämiä kameroita, ja sitten oikeisiin raunioissa piileksiviin palkkasotilaisiin saadaan myös kosketus. Lyhyissä taisteluissa Darklight nujertaa pimeyttä käyttämällä yhden parin, Beetle ja Linebacker suoralla voimalla toisen. Poltergeistin kulkiessa raunioissa yksi sotilaista yrittää ampua hänet väijytyksestä, mutta hänen voimansa pelastaa hänet. Vastaiskussa Poltergeist romauttaa raskaan seinän ampuneen sotilaan päälle ja murskaa tämän toisen käden. Kun sotilaan pari tulee pelastamaan kaveriaan, Poltergeist heittää tätä pesukoneella ja on vähällä murtaa tämän niskan. Loput Blackwaterin sotilaat vetäytyvät ja katoavat raunioihin.
Sankarit ovat ehjiä, mutta on selvää että Blackwater ei ottanut vielä kovin tosissaan. Valtaajat vievät palkkasotilaiden varusteet, kaksi haavoittunutta kuljetetaan ulos raunioista ja sairaalaan, ja jäljelle jääneitä uhkaillaan laillisilla seuraamuksilla. Heistä parhaassa kunnossa oleva ei usko Alamon poliisivaltuuksiin alueella, ja on vakuuttunut siitä että hänen kaverinsa palaavat ja tasoittavat parkkipaikaksi koko korttelin. Epäillään, että seudulla on yhä yhtiön sissejä tarkkailemassa, mutta yhtäkään ei löydetä.
Lauantai, 9.6. 2007
Aamu koittaa lähes unettoman yön jälkeen. Marksmanilta kysytään strategista apua huomioiden eilisillan uhkaukset raskaasta kalustosta. Dwayne sanoo järjestävänsä ryhmälle tankinvastaisen aseen. Hän suosittelee myös yöllä vangittujen vapauttamista, ja heidät päästetäänkin lähtemään heidän annettuaan nimensä, osoitteensa ja yhteystietonsa, ja allekirjoitettuaan vapautuspaperin. Varusteitaan he eivät saa pitää. Pian sotilaiden lähtemisen jälkeen valkoisen lipun alla tuleva Blackwaterin kersanttipari saapuu. He tulevat ilmoittamaan, että mikäli vallatuista asemista ei lähdetä iltaan mennessä, Blackwater tulee paikalle kovemmalla voimalla. Darklight ajaa kaksikon pakosalle.
Sankarit harkitsee päivän viettämistä oikeussalilla, mutta tajuaa sitten että jos alue jätetään ilman supersankaripuolustusta, voi Blackwater muuttaa taktiikkaa ja hyökätä päivänvalossa. Niinpä he tyytyvät vain hakemaan kaupungista vähän varusteita ja palaavat raunioihin. Blackwaterilta vietyjen aseiden ja yönäkölasien ansiosta valtaajien varustautumistaso on kohonnut, ja koska sana supersankareista on kiertänyt, aiemmin alueelta poistuneita valtaajia on niinikään tullut takaisin.
Luvattu tankinvastainen yksikkö saapuu Silversmithin muodossa. Hän on panssarissaan, ja ilmeisesti Trespasserin| sähkögremlinin ansiosta hänen nilkkarenkaansa ei lähetä hälytystä hänen käyttäessään voimiaan. Alamo arvioi Blackwaterin tulevan panssaroiduilla miehistönkuljetusajoneuvoilla, ja rakentaa näille kulkuesteitä päivän ajan. Oikeudesta kuuluu raportteja, että syyttäjä on kaivanut esiin todistajan joka vannoo Praying Mantisin ja Necroplasmin tunteneen toisensa siviilissä ja vihanneen toisiaan.
Pimeän tultua vahdissa alueen ulkopuolella oleva Marksman raportoi Blackwaterin lähteneen liikkeelle neljällä APC:lla. Sankarit asettuvat väijyksiin rakentamaansa pullonkaulaan, ja Blackwaterin ajaessa siihen Silversmith tekee voimillaan ensimmäisestä paikalleen jumiutuvan vankilan. Darklightin pimeyden turvin hän ehtii pysäyttää toisenkin ajoneuvon, kaksi muuta yrittävät vetäytyä ja ampua kyynelkaasua. Samalla kun Bombardier Beetle ampuu kemikaali-iskujaan pysäytettyjen ajoneuvojen sisään viedäkseen niiden miehistöltä lopunkin taistelutahdon, Darklight hyppää kolmannen APC:n katolle ja pumppaa pimeää voimaa sen sisään. Neljännen APC:n miehistö jalkautuu käydäkseen supersankarien kimppuun.
Pimeä voima riistäytyy hallinnasta, ja ajoneuvon sisällä tapahtuu jotain omituista. Darklight tuntee pimeyden ulottuvuuden kurottavan tähän maailmaan, sekä Blackwaterin sotilaiden seurassa olevan nyt jotain aivan muuta. Hetkeä myöhemmin ajoneuvosta valuu ulos yöhön vielä läpitunkevampaa pimeyttä ja sen sisällä aiemminkin nähtyjen kaltaisia hirviöitä. Ne hyökkäävät raivokkaasti ensin vieressä olevaa Blackwateria vastaan, mutta kun Alamo tulee niiden lähelle, niitä säntää myös supersankareiden kimppuun.
Silversmith saa valtavan kokoisen pimeysdemonin tapparasta iskun suoraan rintaansa ja haavoittuu pahasti. Seuraa lyhyt "kaikki kaikkia vastaan" -taistelu Blackwaterin, demonien ja supersankarien välillä. Lopulta demonit saadaan nujerrettua. Kaatuessaan ne muuttuvat Blackwaterin sotilaiksi. Pimeys imeytyy takaisin APC:iin josta demonit tulivat, ja katoaa. Blackwater on ottanut pahasti kuonoonsa, ja tajuttuaan ampumiensa demonien olleen itse asiassa kavereitaan se hyväksyy taistelun olevan ohi. Arviolta 40 yhtiön sotilasta on menettänyt taistelukuntonsa ja joitakin on kuollut. Blackwaterin vielä jaloillaan oleva kersantti tosin toteaa, että luultavasti seuraavaksi koko alue hävitetään maan tasalle järeällä aseistuksella.
Haavoittuneet palkkasotilaat sekä Silversmith toimitetaan sairaalaan. Metallivoimalla väännellyt APC:t poltetaan todisteiden tuhoamiseksi. Alamo päättää vetäytyä Lower 9th Wardilta ja ehdottaa valtaajia tekemään samoin. Marksman tosin arvelee, että uutta hyökkäystä ei enää ole tulossa - kaupungissa ei ole enää riittävästi taistelukuntoisia palkkasotilaita, ja uusien tuottaminen tulisi vaan kohtuuttoman kalliiksi. Hän aikoo suostutella alueita ostaneet kiinteistösijoittajat tarjoamaan valtaajille hyviä rahoja poismuuttamisesta; tämä lienee lopulta paras ratkaisu kaikille osapuolille.
Sunnuntai, 10.6. 2007
Oikeudenkäynti päättyy valamiehistön todetessa Praying Mantisin syyttömäksi. Kuolemanväsyneet sankarit poistuvat New Orleansista ja palaavat Houstoniin prosessoimaan tapahtuneita. Blackwateria vastaan taisteleminen oli ollut rumaa ja monelle rankkaa.
Ilottoman oloinen Mantis kertoo, että liittovaltion syyte oli pitänyt paikkansa. Hän oli todella vuotta aiemmin Necroplasmin kanssa yhteen ottaessaan taistelun päätteeksi löytänyt tämän ihmismuodossa romun keskellä. Denise Allston oli pyytänyt Mantisia tappamaan hänet koska hän ei tahtonut muuttua uudestaan hirviöksi, ja Mantis oli totellut. Koska Bob oli käskenyt hänen käyttää oikeuttaan vaieta, hän ei joutunut valehtelemaan oikeudessa ja liittovaltion konkreettisten todisteiden puute oli kaatanut tapauksen. Tähän reagoidaan sekavin tuntein. Marksman ei pidä Bobin toiminnasta, tosin myöntää että Mantisin teko oli olosuhteet huomioiden täysin oikea.
Illan aikana kuluu paljon alkoholia.
Mail-Manin palsta
GM: Minä en pitänyt tätä peliä onnistuneena. Pääasiassa syynä olivat vieläkin heikot ennakkovalmistelut - paljon materiaalia oli olemassa oikeussalidraamasta, mutta arvelin että jos hahmot ovat fiksuja, he eivät yritä sekaantua siihen eivätkä siten aiheuta lainopillista katastrofia. Blackwaterin touhuista taas olin kirjoittanut paljon vähemmän kuin olisi lopulta pitänyt.
Nämä puutteet olisin voinut korjata pelin aikana ripeämmällä tempolla ja nopeammilla leikkauksilla. Mutta juuri ennen pelin alkua tapahtunut laiterikko vei aivan kaiken keskittymiskyvyn, joten oli vielä tavallistakin vaikeampaa keskittyä niihin asioihin jotka normaalisti koen heikoiksi kohdikseni - siis asioiden pitämiseen liikkeessä ja epäolennaisuuksien sivuuttamiseen. Pelitilanteen hallinta oli myös aika hukassa.
Pari hyvääkin elementtiä löysin: pidin monimutkaisesta tilanteesta jossa normaalit säännöt eivät oikeastaan päteneet ja täytyi toimintaperiaatteiden osalta ajatella vähän laatikon ulkopuolella. Myös ensimmäinen taistelu Blackwateria vastaan oli minusta miellyttävän aidon tuntuinen.
Silversmithin ja Marksmanin paikallaolosta oli tässä enemmän haittaa kuin hyötyä. Marksmania on helppo pelata kenttätilanteessa, koska hahmo on speksattu hitaaksi ja perusteelliseksi ajattelijaksi, ja siksi pelaajahahmojen kannattaa sivuuttaa hänet nopeassa päätöksenteossa. Silversmithin taas pitäisi olla hyvä juuri nopeassa toiminnassa, mutta tämän piirteen käyttäminen taas tekee pelaajahahmoista pelkästään seuraajia eikä se ole kiintoisaa. Onneksi käytännössä tässä pelissä valtaosa taktisista ideoista tuli pelaajilta ennen kuin itse ehdin niitä ajatella.
Arvostelu
Rytmi: N/A
Sisältö: N/A
Esitys: N/A
Matsku: N/A
Teemat: N/A
(Vain yksi täytetty palautelomake, joten tuloksia ei ole. Vielä ehtii tästäkin palautetta jakaa jos jotain pelistä muistaa.)
<-- #8: Upottava tunne - #10: Tulikoe -->
CategoryAlamo - CategoryPelit