#20: Turistit


<-- #19: Vihan ajama - #21: Rukous pahojen puolesta -->


 (image: http://empire.karmavector.org/images/kannet/issue_020_cover.jpg)


Keskiviikko, 12.3. 2008, Providence, Rhode Island


Alamo on jäänyt Providenceen viettämään lomaa ja toipumaan Massdriveriltä| saamistaan mustelmista. Kaupunki kohtelee heitä juhlittuina sankareina, ja heidän käyttöönsä on annettu useita huoneita Biltmore-hotellista keskustasta. Hotellin henkilökunta pyrkii takaamaan supersankarien yksityisyyden eikä innokkaita faneja tai toimittajia päästetä niin lähelle että he voisivat urkkia salaisia henkilöllisyyksiä tietoonsa.


Siviilivarusteissa sankarit lähtevät kaupungille katselemaan paikkoja, paitsi Pinball Wizard joka vetäytyy yliopistolle tekemään tutkimusta, ja Darklight| sekä Linebacker,| jotka jäävät hotellille potemaan.

Muut käyvät ensin venäläisessä sukellusvenemuseossa ja sitten historiallisissa nähtävyyksissä. He oppivat mm. vanhoista providencelaisista supersankareista kuten Silencestä| ja Red Rapierista. Bombardier Beetle päättää korjauttaa pukunsa, ja ottaa yhteyttä Howie-nimiseen autotuunaajaan jolta hän vuokraa tiloja tätä varten. Beetle värvää itselleen kaupungin skeittaaja-rullaluistelijaskenestä kuvaajan, Nate-nimisen parikymppisen kundin.

Darklight kehittää tiedettä ja kommunikoi Brown Universityn fysiikan laitoksen kanssa, ja päivällisen jälkeen selittää muille suurta yhtenäisteoriaansa supervoimista. Pinball Wizardia lukuunottamatta tämä ei oikein sytytä ihmisiä. Trespasser| näyttää välttelevän Praying Mantisia ja käy ilmi, että Mantis on pitänyt hänelle puhuttelun Trespasserin harrastettua seksiä Katie-nimisen hotellin työntekijän ja supersankarifanin kanssa aivan sankari-identiteetissään. Darklightin kummastellessa Mantisin reaktiota Mantis toteaa, ettei hänellä ole mitään moraalisia syitä tätä vastaan, mutta puvussaan Trespasser on Alamon jäsen eikä ole oikein positiivista julkisuuskuvaa luovaa oikeasti sekaantua faneihin. Pinball Wizardin mielestä Mantis on tästä asiasta täysin aiheetta neuroottinen ja tekopyhä.

Illalla Katie yrittää tyrkyttää itseään myös Linebackerille, mutta tämä sanoo painokkaasti ei.

Torstai, 13.3.


Mantis kertoo Beetlelle olevansa aikeissa käydä ulkona jonkun miehen kanssa, ja että asia ei ole tarkoitettu juoruiltavaksi. Beetle pitää tämän salaisuuden.

Bombardier Beetle jatkaa panssariensa korjaamista ja korjauttamista Howien luona, ja saa sekä videomateriaalilleen että livenä paljon yleisöä. Saatuaan kevyen panssarinsa korjattua hän järjestää paikalle paljon kuvaajia ja käy tekemässä kuolemaa halveksivan ja erittäin taitavan rullaluistelun Providencen isoa mäkeä ja erästä sen portaikkoa alas. Hän onnistuu jopa olemaan rikkomatta mitään. Tämän stuntin jälkeen Niken edustaja tarjoaa Beetlelle mainostusdiiliä. Beetle lähettää kuvamateriaalia San Antionioon Bit Bucketille editoitavaksi ja leikattavaksi promovideota varten. Musiikiksi hän päätyy käyttämään paikallista bändiä nimeltä Ugly Overtone, joka on jättänyt hänelle kutsun keikalleen lauantaina.

Linebacker toteaa olevansa riittävän terve lähteäkseen ulos, ja saa heti niskaansa paitsi kiitollisia kansalaisia, myös innokkaita alaikäisiä tyttöjä. Hän karistaa ne kannoiltaan ja keskittyy katselemaan kaupungin arkkitehtuuria.

Katie yrittää myös Darklightiä, tällä kertaa Wanda-nimisen kaverinsa kanssa. Darklight kuvaa molempia kannettavansa kameralla, ja huvittelee esiintymällä niinkuin ei tietäisi mistä on kyse. Wandan kanssa keskustelu ("sä olet tosi makeen näköinen") vielä sopii, mutta Katien kiertäessä Darklightin taakse jä käydessä tuttavalliseksi toteaa tämä kohteliaasti että huone vaikuttaa ihan riittävän siistiltä, ja että hän itse on varsin pahasti haavoittunut. Rajansa fanituksellakin. Wanda jättää puhelinnumeronsa kortilla, jonka Darklight pistää talteen.
"Kuulkaas, ei minua tarvitse tomuttaa"
- Darklight, turkkia pörröttävälle "siivoojalle"


Pinball Wizard soittaa ja kertoo Massdriverin käden kadonneen laboratoriosta. Poltergeist käy tutkimassa paikkoja, mutta ei löydä jälkeä mistään epätavallisesta. Lukossa ei ole murtojälkiä, eli sisään on varmaankin tultu avaimella, eikä mitään muuta ole viety. Pinball Wizard havaitsee talon kameroista puuttuvan varttitunnin pätkän edelliseltä aamuyöltä. Wizard on hyvin harmistunut käden varkaudesta, ja hän ryhtyy selvittämään kuka varkauden takana voisi olla. Luther tapaa opiskelijoita kampusalueella.

Darklight puhuu pitkään puhelimessa Hunting Catin kanssa. Hän kertoo koko tarinan Massdriveristä, ja kuulee vastaavasti Evil Clowniksi nimitetystä monistavasta superrikollisesta jonka kanssa Cat on ottanut yhteen edellispäivänä.

Iltaan mennessä Wizard on tullut siihen tulokseen, että käden varkauden takana on yliopistolla vaikuttava The Empty -niminen salaseura. Darklightin video Katiesta ja Wandasta herättää hilpeyttä sekä vainoharhailua. Illallispöydän ääressä heitetään pöhköä sanailua ihmissuhteista ja klovneista. Poltergeist poistuu kampukselle jäljittämään The Emptyä. Hän asettuu seisomaan näiden perustajaksi väitetyn 40-luvulla vaikuttaneen rehtorin patsaan ääreen, ja lakittaa tämän fedorallaan. Odottelunsa lomassa hän havaitsee patsaassa The Emptyn logoksi mainitun tyhjän joukon symbolin. Pian pari opiskelijaa tuleekin jututtamaan häntä, ja kun hän ilmaisee halunsa jutella edistyneempien jäsenten kanssa, hänet ohjataan yliopiston observatoriolle.
"Empty? Se on vaan myytti."
- Emptyn jäsen Poltergeistille


Idy-niminen opettaja myöntää kiertoteitse Massdriverin käden olevan Emptyn hallussa, muttei tahdo kertoa Poltergeistille enempää. Tämä kuitenkin saa peloteltua Idyn kertomaan lisää, ja niinpä neljä jatko-opiskelijaa viekin Poltergeistin observatorion alapuolella sijaitsevaan kiviseen halliin jossa tähdenmuotoisen symbolin keskellä olevalla alttarilla seisoo Massdriverin käsi. Sopivasti tönittynä Empty suostuu kertomaan, että Massdriver oli chtonian tai maan voima, vaikka olikin tullut avaruudesta. He jakavat monimutkaista kosmologiaa Poltergeistin kanssa: he tuntuvat uskovan että maailma on vihamielisten ja käsittämättömien voimien uhkaava ja että he koettavat suojella sitä. He eivät tahdo Massdriverin käden joutuvan pois Providencesta, koska silloin chtonianin voima voisi mennä siihen tai sen kautta johonkin uudelleen ja aiheuttaa valtavaa tuhoa. Poltergeistin on vaikea ottaa Emptyn väkeä vakavasti, mutta onnistuu pitämään pokerinaamansa. Hän päättää lopulta jättää käden Emptyn alttarille, ja käyttää loppuillan kävellen Lovecraft-walkia öisessä Providencessa.
"Marcus Mourn on Nyarlathotep."
- The Emptyn akolyytti Lewis Dannenfelser kertoo kultin salaisuuksia


Perjantai, 14.3.


NateViimeinen koulupäivä ennen kevätlomaa on tenttipäivä Providencen opiskelijoille. Aamiaisella Poltergeist väittää Wizardille ettei tiedä mitä kädelle tapahtui, mutta kertoo sitten muille Emptystä ja kädestä. Yhteydet Emptyn uskomuksilla ja Lovecraftin kirjoituksilla ovat ilmeisiä, mutta on epäselvää kuinka vakavasti kulttiin pitäisi suhtautua. Kättä ei kuitenkaan koeteta hakea heiltä pois, ja joka tapauksessa heidän arvioidaan olevan vaarattomia. Käy ilmi, että Mantis ja kumppanit ovat salanneet Pinball Wizardilta muitakin juttuja. Darklight pohtii ääneen, voisivatko Emptyn teoriat pitää paikkansa, ja saa paheksuntaa kunnioituksensa puutteesta toisten henkilökohtaisia asioita kohtaan.

Beetle huomaa parin epäilyttävän tyypin tarkkailevan hänen panssarinsa huoltotoimenpiteitä uteliaan yleisön joukossa. Hän veikkaa näiden olevan jonkun superpahiksen palkollisia, kamerat ja puvut saavat hänet pitämään näitä jotenkin tekniikkaorientoituneina, ja kysyy Poltergeistilta tietääkö tämä alueella vaikuttavia gadgeteereja. Poltergeistille tulee mieleen U.F.O. ja sanfranciscolaisten mainitsema psionisia irtopäitä käyttävä Headmaster.| Mutta U.F.O.:n pitäisi kai olla sankari, eikä homma vaikuttanut aivan Headmasterin tyyliseltä.

Pris DudleyDarklight käy yliopiston fysiikan laitoksella palauttamassa lainaamansa kannettavan ja kertomassa teoriastaan. Hänen esityksensä herättää kiinnostusta ja Emily Longmont -säätiö tarjoaa hänelle apurahahakemuksia. Darklight päätyy jatkamaan yliopistolaisten kanssa kevätkauden päätösjuhliin, jossa hän tutustuu paikalliseen yliopistoväkeen. Kun hänen pukunsa alkaa olla hänelle liian kuuma, Pris Dudley -niminen psykologian jatko-opiskelija tarjoaa hänelle marisätkän ja lähtee hänen kanssaan kävelylle.

Hotellille toimitetun postin mukana on tullut ryhmälle kasapäin kutsuja illan tapahtumiin. Linebacker ja Praying Mantis ovat menossa hienoille kutsuille. Mantis viettää aikaa Ulysses Greene -nimisen vanhemman diplomaatin kanssa. Linebacker saa myös Nikeltä mainostarjouksen sekä toisen tarjouksen tulla esiintymään sijoitusfirman mainoksessa. Sen ohella hän päätyy pitämään silmäpeliä Veronica Abbot -nimisen näyttelijättären kanssa, ja lähtemään tämän luo yöksi. Seuraa tyrmäävää seksiä Veronican luksusasunnolla.

Poltergeist menee istumaan siviilivetimissä iltaa opiskelijabaariin joka on täynnä lopputentistä selvinneitä uupuneita opiskelijoita.

Bombardier Beetle on tullut epäluuloiseksi näkemiensä kätyrien suhteen, ja poimii Naten mukaansa väijymään Howien tuunauspajan lähellä. Kuinka ollakaan, pian keskiyön jälkeen korjaamon eteen pysähtyy kuormuri josta kuoriutuu ulos roiston näköisiä kundeja. He murtautuvat sisään pajaan ja ovat menossa sinne varastoitua raskasta Beetle-panssaria kohti, jolloin Beetle kevytpanssarissaan ilmoittaa että heidät on pidätetty. Beetlen kyynelkaasu taltuttaa kaksi roistoa välttömästi, kolmas ehtii ampua ennen kuin saa itsekin kaasusta ja neljäs koettaa ajaa Beetlen yli trukilla. On ilmeistä, ettei voroilla ole mahdollisuuksia supersankaria vastaan, joten kuormurin kuljettaja lähtee ajamaan pakoon. Beetle hyppää prätkän selkään, poimii Naten taakse ja ajaa älytöntä vauhtia vanhankaupungin mäkeä alas syöksyvän kuormurin kiinni. Päästyään kuormurin rinnalle hän antaa pyörän sarvet Natelle ja hyppää kuormurin ohjaamon ovelle. Hän avaa oven, väistää haulikon laukauksen ja tunkeutuu sisään. Kuormurin ohjaaja koettaa ravistaa hänet pois, mutta Beetle tunkeutuu hänen paikalleen. Tappelussa kuormuri luisuu tieltä ja kolkkaa liikennemerkin sekä tekee pahoja vahinkoja vanhan talon julkisivulle, mutta kukaan ei loukkaannu. Kun ajojahti on pysähtynyt, Beetle ravistelee kuljettajasta ulos hänen työnantajansa tiedot - tämä on newyorkilainen Big Lou -niminen gangsteri.

Nate on adrenaliininjälkeisissä tärinöissä, ja hän käy Beetlen kanssa yhdellä. Kun kuvaajalle selviää, ettei Beetle ole koskaan varsinaisesti skeitannut laudalla, hän järjestää jostain heille skeittilaudat. Kaksikko skeittailee ympäri vanhaa kaupunkia kunnes aamu alkaa sarastaa.

Darklight poistuu yliopiston juhlista Prisin kanssa kävelemään ja puhumaan kaikesta maan ja taivaan välillä. Pris on mielenhäiriöiden psykologiaa lukeva ja kriminaalipsykologiaa kohti ajautuva väitöskirjantekijä, ja Darklight pyytää tältä arvioita Hunting Catin käyttäytymisestä. Prisin mielestä Darklight voi yrittää olla Catille joko ystävä tai rakastaja, mutta tuskin kumpaakin, ja on sitä mieltä, että Darklightin ikkuna itse valita kummaksi ryhtyy on sulkeutumassa. Darklight päättää tehdä asialle jotain välittömästi, hakeutuu aamun sarastaessa lentokentälle ja varaa lennon Houstoniin. Hän vaihtaa Prisin kanssa yhteystietoja.

Lauantai, 15.3.


Kevätloman alun kunniaksi kampusalueella järjestetään karkelot. Vielä kaupunkiin jääneet käyvät kuuntelemassa musiikkia ja katsomassa esityksiä. Darklightin viesti kertoo, että hän on lähtenyt etelään klovnijahtiin.

Mail-Manin palsta


GM: Tässä pelissä tarkotus oli pitää taukoa hektisestä menosta ja koettaa keskittyä hahmojen olemiseen. Arvelin, että ympäristönvaihdos olisi hyvä katalyytti tämän kaltaiselle pelaamiselle, kotipuolessa kun oleilu on ollut tapana sivuuttaa.

Tähän mennessähän peli on keskittynyt pääasiassa sarjakuvamaiseen supersankarointiin eikä arkielämälle ole ollut paljonkaan tilaa, tai sitten se on sivuutettu. Tämän ei ole tarkoitus olla pysyvä tai ehdoton linjaus, vaikka peli onkin ensisijaisesti tarina supersankareista jotka tekevät supersankarillisia asioita.

Olen ensimmäisenä myöntämässä, että pelin rytmitys oli aika epätasaista ja jopa heikkoa, mutta koin silti että tämän kaltainen peli oli tarpeen.

Rytmityksessä tökki eniten se miten osa porukasta oli ihan ulkona pelistä alussa, ja se miten hajanaista peli osan aikaa oli. Pitkiä leikkauksia joiden aikana muut olivat passiivisia.

GM: Tämän kaltaista peliä on hieman vaikea muillakaan otteella pelauttaa, tai ainakaan itse en tunnu sitä osaavan. Nopeampi leikkailu olisi kyllä paikallaan, mutta aina sellainenkaan ei onnistu luontevasti. On syytä huomata, että tässä yritettiin pelauttaa käytännössä skriptaamatonta tarinaa neljälle hengelle; en ajattele aivan riittävän nopeasti keksiäkseni lennosta sisältöä näin moneen suuntaan. Enemmän etukäteen luotua materiaalia olisi tässäkin auttanut, mutta pelkään että peli olisi silloin mennyt liikaakin perinteisen kaltaiseksi ratakiskoiluksi. Pelkään myös, että nopeammat leikkaukset olisivat saattaneet tuhota pyrkimykseni korkeampaan detaljitasoon. (Toisaalta en edes tiedä, oliko detaljitaso lopulta merkittävästi tavallista korkeampi.)

Jokin tuntui vähän keskenkasvuiselta painotuksessa. Kaipaisin hieman hienovaraisempaa tatsia kuin huoneeseen tunkeutuvia tytsejä jotka tarjoavat seksiä heti kättelyssä. Tuntui jotenkin 15-vuotiaan käsityksen mukaiselta menolta, mutta ehkä se on Amerikkaa.

GM: Enemmänkin moinen on rokkitähden elämää, ja siis myös yksi osa kuuluisan supersankarin arkea. Tarjolla on välillä tällaistakin. Katien toiminta ei ainakaan oman näkökulman mukaan ollut ainoa kuolaava faniaspekti pelissä, mutta se oli kyllä räikein, ja samoin myös nimenomaan se, joka oli tarjolla hotelliin jumiutuneille. En itse allekirjoita juveniilisuutta koko session osalta, osittaisaspektina se taas on mauton mutta väistämätön.

Pelattiin 25.4 2008

Arvostelu

Rytmi: 2,6
Sisältö: 3,4
Esitys: 3
Materiaali: 3,2
Teemat: 3,6


<-- #19: Vihan ajama - #21: Rukous pahojen puolesta -->


CategoryAlamo - CategoryPelit
There is one comment on this page. [Display comment]
Valid XHTML :: Valid CSS: :: Powered by WikkaWiki