#25: Parhaatkaan suunnitelmat
<-- #24: Epäkunnossa - #26: Paniikki -->
Sunnuntai, 8.6. 2008, Malcolm, Alabama
Maanantain vastaisena yönä Alamo koettaa estää Malcolmin pikkukylän väkeä lähtemästä haulikoiden ja talikoiden kanssa metsälle jahtaamaan siellä asuvaa paholaista. Sankarit koettavat puhumalla ja vähäisellä voimankäytöllä estää kyläläisiä satuttamasta toisiaan tai paikalla olevia osavaltion liikkuvia poliiseja samalla kun nämä tutkivat kaupungissa tapahtunutta Raze Barlowin murhaa. Bombardier Beetle päätyy painimaan paikallisen ison kaverin kanssa ja Linebacker| rauhoittaa asukkaita puhumalla. On selvää, että kylä on aivan käsittämätön takapajula täynnä ahdasmielisiä, sisäsiittoisia baptisteja jotka osaavat tuskin lukea. Heidän pastorinsa piiskaa heitä hirmuiseen kiihkoon, ja kun pastori saadaan pois kyläläisten parista, he rauhoittuvat ja käyvät nukkumaan.
Pastori käy sankarien kanssa Priestess Aradian ja Iconoclastien vanhalla leiripaikalla ja innostuu manaamaan paholaista ulos sinne jääneestä retkeilyautosta. Tällä välin poliisit paikantavat Raze Barlowin haudan ja pidättävät kolme malcolmilaista jotka myöntävät tappaneensa hänet.
Tilanne rauhoittuu, ja sankarit palaavat Mobileen. Poltergeist| kertoo muille mitä kaupungissa on oikein tapahtunut. Mobilessa siirrytään hotelliin yöksi.
Maanantai, 9.6. 2008
Aamulla hotellissa luetaan mailia Silversmithiltä,| joka ilmoittaa saaneensa työtehtävän ja menevänsä joksikin aikaa Kolumbiaan "neuvottelemaan". Praying Mantis taas kummastelee, kuka on Howard Lowe ja mistä hän on saanut Mantisin puhelinnumeron, tällaiselta henkilöltä kun on tullut viesti. Käy ilmi, että Lowe on paikallinen varakas sijoittaja joka tahtoisi palkata Alamon konsultoimaan muutamaksi päiväksi. Sankarit suhtautuvat tähän hieman epäillen, etenkin kun puuhan tarkkaa luonnetta ei voi kertoa etukäteen. He kuitenkin päättävät tavata Lowen ja ajavat tämän konttorille. Rakennuksessa heitä tulee tapaamaan ensimmäiseksi Glenda Hennecart -niminen PR-henkilö, joka selittää että aivan aluksi sankareiden olisi allekirjoitettava salassapitosopimus. Hän vakuuttaa, että konsultointiin ei liity mitään laitonta tai moraalitonta, ainoastaan liikesalaisuuksia ja yksityisasioita. Bob toteaa NDA:n varsin vaarattomaksi, ja niinpä se allekirjoitetaan. Tämän jälkeen sankarit tapaavat Howard Lowen.
Lowe on nelikymppinen mutta nuorekkaan oloinen mies joka selittää, että hän tahtoi supersankarit palkkalistoilleen koska hän on jo useiden vuosien ajan harkinnut sellaiseksi ryhtymistä, ja on nyt valmis toteuttamaan aikeensa. Hän kertoo harjoitelleensa ja keränneensä kalustoa, mutta kokee tarvitsevansa asiantuntijamielipiteitä toiminnastaan. Ryhmä pitää hetken neuvottelutuokion, mutta on yksimielisesti sitä mieltä että tämä kuulostaa mainiolta pyrkimykseltä ja sitä tulee tukea kaikin tavoin. Alamo ottaa konsultaatiotehtävän vastaan asevelihintaan Lowen suureksi mielihyväksi.
Lowe esittelee ryhmälle tukijoukkueensa - Wendell O'Nealin, Sargon Tullyn sekä ryhmän aiemmin tapaaman Glendan. Lowella ei ole voimia, mutta hän on harjoitellut kamppailulajeja yli 20 vuotta ja hänellä on taisteluasu jonka hän uskoo tarjoavan hänelle riittävän edun kentällä. Hän kaipaa sankarien mielipiteitä varusteisiinsa, taistelutaitoihinsa, suunnittelemiinsa taktiikoihin, asunsa väreihin ja oikeastaan kaikkeen muuhun. Hän on ilmeisen hyväkuntoinen ja huomiokykyinen, ja selvästi ottaa Alamon ohjeistuksen vakavasti.
Laitteisiin ja tukikohtaan tutustutaan, Lowen kamppailutaitoa sekä alamaailmasuunnitelmia testataan ja päivä kuluu erilaisten arviointien parissa. Howard kokee että ainoa tapa jolla hän voi tietää onko hän valmis lähtemään kentälle on muiden supersankareiden mielipide hänen taidoistaan, ja Alamo tulee vähitellen siihen tulokseen, että mies tuskin tästä enää valmiimmaksi tulee (olkoonkin että Poltergeistin arvion mukaan mies on päättänyt ryhtyä supersankariksi koettuaan avioeron ja siitä seuraavan keski-iän kriisin viisi vuotta aiemmin). Hän on lähtemässä heti kättelyssä haastamaan melko voimakkaita tekijöitä ja hänen hiiviskelykyvyissään on vielä toivomisen varaa, mutta nämä asiat tuskin korjautuvat muutoin kuin tekemällä. Sankari-identiteettinsä Howard nimeää Paladiniksi.
Vielä| saman päivän iltana Paladin päättää tehdä ensimmäisen iskunsa. Eräs hänen tarkkailemistaan paikoista on vastaanottanut juuri lastillisen varastettua elektroniikkaa, ja hän aikoo käydä paljastamassa sen poliisille ennen kuin se ehditään lähettää eteenpäin. Alamo lähtee hänen taustajoukkuekseen toimimaan varmistajina siltä varalta, että jokin menee pieleen.
Varastetun tavaran tukikohdassa Paladin kohtaa joukon paikallisia pahantekijöitä ja tappelu menee aika rumaksi, mutta lopulta hän selviää näistä voittajana ilman että Alamon tarvitsee pelastaa häntä. Paladin juttelee roistojen kanssa ja jättää paikan poliisin löydettäväksi.
Konttorilla Howard on adrenaliininjälkeisissä tärinöissä ja toteaa homman olleen vaikeampaa kuin hän uskoisi. Lopulta asiat kuitenkin olivat onnistuneet, ja sekä sankarit että hänen omat tukijoukkonsa onnittelevat häntä. Wendell lähtee joidenkin sankarien kanssa paukulle, Sargon jää huoltamaan varusteita ja Beetle jää hänen seuraansa.
"Jossain vaiheessa uraasi joku tulee ampumaan suoraan sinua kohti. Tämä on se kohta, jossa selviää, onko sinusta sankariksi." - Linebacker
Sargon ja Beetle päätyvät juttelemaan. Sargon on todella nuori - varmaan vasta kaksikymmenvuotias - ja selvästi pelottavan älykäs. Hän ei tunnu myöskään olevan suunnattoman innostunut hommastaan nelikymppisen supersankarin laitevalmistajana ja kertoo oman intohimonsa olevan enemmän bio- kuin insinööritieteissä, Lowe vain maksaa hänen stipendinsä surkeaan teknilliseen korkeaouluun New Orleansissa. Beetle ja Sargon tulevat varsin hyvin juttuun, Beetle kysyy mitä Sargon oikeasti tahtoisi tehdä, ja Sargon kertoo että hän haluaisi matkustaa aikakoneella 15,000 vuotta menneisyyteen ja luoda Afrikkaan geenimanipuloidun sarvikuonon jonka voisi kesyttää maatalouseläimeksi. Hän selittää, että nykyinen maailmanhistoria on saanut muotonsa koska maanviljely ei koskaan levinnyt Afrikkaan, ja tämä johtuu siitä että siellä ei ollut kotieläimeksi jalostettavissa olevaa kuormaeläintä ja ratsua. Jos tämä olisi ollut toisin, planeetta näyttäisi täysin erilaiselta. Sargon vaikuttaa myös olevan täysin tosissaan.
Tiistai, 10.6. 2008
Aamulla hotellissa Beetle koettaa keskustella kahdestaan Mantisin kanssa Sargonista, mutta keskustelu rönsyilee pian kaikkien tietoon. Yleisesti ottaen pidetään huonona juttuna, että tuoreen supersankarin salaisen henkilöllisyyden tuntee joku jolla on noin paljon katkeruutta opettajaansa kohtaan; lisäksi Mantis on ilmeisen vakuuttunut siitä, että kuka tahansa joka on liian fiksu ja suunnittelee maailmanhistorian muuttamista on vähintään aikeissa tulla superpahikseksi (tai Pinball Wizardiksi, mikä Mantisin maailmassa tuntuu toisinaan olevan melkein sama juttu). Ryhmä tulee kuitenkin siihen tulokseen, että Sargonia ei pidä lyödä päähän vaan hänelle voisi tarjota parempaa opiskelupaikkaa ja mielekkäämpää tehtävää, ja sitä kautta ehkä lievittää hänen katkeruuttaan Paladinin (sekä aika-avaruusjatkumon eheyden?) parhaaksi. Tämä saattaisi onnistua parilla yhteydenotolla korkeaprofiilisiin oppilaitoksiin, muutamilla Alamon jäsenillä on kuitenkin suhteita ja mainetta.
"Ainoa superpahis elementti tässä on... miksi juuri sarvikuono? Miten olisi zebra tai joku antilooppi?" - Linebackerin kanssa asiasta vitsaileva Darklight
Paladinin edellispäin saavutus oli päässyt lehteenkin pienenä mainintana. Supersankariuralla edessä on seuraavaksi poliisin etsimän Helvetin enkeleihin kuuluvan murhaajan ja raiskaajan kaivaminen esiin turvatalosta jossa tämä luultavasti piileksii. Alamo päivystää taustalla kun Paladin livahtaa sisään etsityn henkilön kaverin asuntoon ja hirvittävän metakan ja ammuskelun jälkeen raahaa epäillyn ulos ja kiinnittää nippusiteillä autoon. Tämä keikka sujui paljon eilistä sulavammin ja Howard näyttää selvinneen ensimmäisestä järkytyksestään. Hän toteaa myös, että vielä häntä kohti ei ole ammuttu - hänen etsimänsä murhaaja avasi tulen täysin satunnaisiin suuntiin nähdessään vilauksen jostakin.
Alamo ja Howard tiimeineen syö illallista yhdessä ja rupattelee leppoisia urheilusta, perheasioista ja yleisistä puuhista. Sargon on pyytänyt Beetleä lähtemään ulos kanssaan. Kaksikko poistuu elektronisen musiikin keikalle ja sieltä ravintolaan syömään. Beetle kertoo Sargonille palasia originistaan ja Sargon puolestaan kertoo Lowen käytännössä sponsoroineen häntä leivänmurusilla high schoolista lähtien. Kun Beetle kertoo olevansa sitä mieltä että Sargonin pitäisi olla paremmassa yliopistossa ja että Alamo voisi auttaa häntä, hän päätyy vahingossa painamaan hieman vääriä nappeja ja Sargon käy todella epäluuloiseksi. Hän ei tahdo keneltäkään palveluksia eikä pidä ajatuksesta jäädä kiitollisuudenvelkaan, varsinkin kun hän tuntuu olettavan että sitä koetetaan käyttää hyväksi ennemmin tai myöhemmin. Ilta muuttuu liikeneuvottelullisemmaksi ja vaikka on selvää että Sargon vähintään harkitsee tarjousta, hän suhtautuu myös Beetleen ja Alamoon varautuneemmin.
Yhdentoista jälkeen Howard soittaa Mantisille järkyttyneenä. Hänen 14-vuotias tyttärensä Sandra on kadonnut jälkiä jättämättä joitain tunteja sitten eikä vastaa puhelimeen. Alamo ryhtyy pikaisiin tutkimuksiin ja pian löytyvät todisteet viittaavat vahvasti siihen että joku on todella ryöstänyt Sandran mukaansa röyhkeästi aivan Howardin kotikulmilta. Silminnäkijöitä ei ole eikä alueen taloihin kamerajärjestelmiä kaupannut turvaliike löydä kuvaa tapahtuneesta. Sen sijaan näyttää siltä, että alueella partioiva vartiointiliike on kehotettu ilmoittamaan kun Sandra ilmestyy näkyviin ja sitten menemään pois paikalta.
Jos kaappaus liittyy Paladiniin, kyseessä saattaa olla sisäpiirin juttu. Howard kutsuu Wendellin, Glendan ja Sargonin paikalle ja kertoo heille mitä on tapahtunut. Ketään kolmikosta ei varsinaisesti syytetä, mutta selvästi he käsittävät olevansa epäiltyjen joukossa.
Sitten Lowe saa puhelun jossa häntä nimitetään Paladiniksi ja joka ilmoittaa että hänen olisi syytä tulla pikaisesti satama-alueella sijaitsevaan osoitteeseen jos hän haluaa enää koskaan nähdä tytön. Howard, joka on tässä vaiheessa muutenkin jo räjähtämäisillään voimattomuudesta, antaa piutpaut tutkimuksille, heittää Paladinin puvun ylleen ja lähtee yksin tapaamispaikkaa kohti yhdellä moottoripyöristään. Konttorilla puhkeaa hetkellinen sanasota kun Mantis ottaa sinne jäävän tiimin kuulustelussa tiukan linjan. Sargon ärsyyntyy siitä että häntä epäillään mistään ja Wendell räjähtää hänelle ja on käydä hänen kimppuunsa. Paikalla olevat sankarit kuitenkin rauhoittavat tilanteen ja tekevät nopean suunnitelman.
Praying Mantis ja Darklight| lähtevät varjostamaan Paladinia. Trespasser| ja Bombardier Beetle jäävät konttorille jututtamaan Sargonia, Glendaa ja Wendelliä. Kaduilla liikkuvat Linebacker ja Poltergeist puolestaan ovat jo jäljittäneet kidnappauksessa avustaneen vartiointiliikkeen vuoropäällikkön nimeltä Calhoun ja puristaneet tästä ulos nimen Zepiac. Kyseessä on paikallinen rikollispomo jonka egon ja rahojen päälle Paladin astui ensimmäisellä keikallaan; jotenkin tämä on tehnyt vastaiskun aivan luonnottoman nopeasti.
Keskiviikkoaamuyö, 11. 6. 2008
Konttorilla Beetle ja Trespasser erottavat Howardin tiimin jäsenet toisistaan ja alkavat haastatella heitä. Wendell on järkytyksestään huolimatta yhteistyöhaluinen, ja on sitä mieltä, että Sargon on kiittämätön pikkunilkki ja todennäköisimmin koko jupakan takana. Trespasserin arvio on, että Wendell protestoi liikaa, ja vaikka hän ei uskokaan miehen olevan kidnappaaja tai liitossa heidän kanssaan, hän pitää hyvin mahdollisena että tämä on vuotanut vahingossa tietoa jollekulle. Sargon itse taas sanoo, että hänellä ei ole mitään tekemistä koko asian kanssa, ja on sitä mieltä että Wendell on hölösuu jolta on aivan liian helppoa udella asioita. Ennenkuin varsinainen neuvottelu pääsee kunnolla alkamaan, teknisen laboratorion puolelta kuuluu metakkaa ja Wendellin huutoa. Laboratoriotilan ovi on lukossa, Trespasser kurkistaa tilan kameravalvontaan, ja sanoo sitten ällistyneenä, että sisällä on Sprocket| joka näyttää ryöstävän paikkaa.
Kuolemaa uhmaavan moottoripyöräretken jälkeen Darklight ja Mantis ovat satama-alueella. He seuraavat Paladinia tämän huomaamatta ja pudottavat pari aluetta silmällä pitävää tähystäjää. Paladin laskeutuu erään rakennuksen kellariin vieviä portaita ja astuu sisään. Darklight hipsii perään ja menee kellarin ovelle kuuntelemaan. Ovi on jääkylmä ja sisältä kuuluu ujellusta ja nakutusta sekä huutoja. Ovi tempaistaan auki. Sisältä iskee tulokkaita vastaan lumimyrsky, ja suuren kellaritilan keskellä Paladin ottaa erää Ice Cannonin kanssa.
"Mitä oikein tuijotat?" - "Huonoa vitsiä." - Poltergeist asiaankuuluvan etniselle rikollisnelikolle
Howardin konttorilla Beetle on hypännyt kevyeen pukuunsa, Sargon ja Glenda on sullottu turvahuoneeseen. Beetle potkii laboratorion oven auki ja päätyy kasvokkain Sprocketin kanssa. Laboratoriota sotkuisesti ryöstämässä ollut Sprocket on selvästi yllättynyt Beetlen näkemisestä. Wendell makaa lattialla, hänen päässään on kuhmu mutta hän näyttää olevan muuten kunnossa. Sprocket ei tälläkään kertaa aio jäädä suoraan tappelemaan sankarien kanssa vaan hyppii hyllyltä hyllylle ja kattoikkunalle josta on tullut sisäänkin. Beetle ei saa häntä kyynelkaasutettua, Sprocket pudottaa Beetlen jalkoihin kranaatin joka ei kuitenkaan vahingoita häntä. Kaasu ja kranaatti kuitenkin sotkevat laboratoriotilaa vielä pahempaan kuntoon. Sprocket livistää paikalta, ja hänen tavoittamisensa arvellaan toivottomaksi. Wendell kertoo, että hän oli ollut laboratoriossa kun Sprocket hyppäsi esiin kaapin takaa, kopautti häntä päähän ja käskenyt olemaan aloillaan. Lowen tiimi on ällistynyt superrikollishyökkäyksestä.
Satamassa Ice Cannon lumimyrskyttää Darklightia ja Mantisia, ja saa nämä hetken aikaa pidettyä aloillaan. Sitten kaikki kolme paikallaolevaa sankaria pääsevät kädenmitan päähän ja yhden mojovan lyöntisarjan jälkeen lumimyrsky laantuu ja Ice Cannon ottaa lukua. Kellarissa näyttää olleen muutakin väkeä, ilmeisesti juonessa mukana olleita kovanaamoja, mutta Paladin oli sisään tullessaan kolkannut kaksi ensimmäistä niin rajusti, että muut olivat poistuneet tappelusta ja jättäneet supersankarin Ice Cannonille.
Turkki jäätä ja lunta tippuen Darklight käy jututtamassa erästä ulkona ollutta tähystäjää. Tämä ei tiedä paljoa, mutta ilmiselvästi kyseessä oli Paladinille viritetty ansa jonka olennaisin komponentti oli Ice Cannon. Sandrasta kukaan täällä ei tunnu tietävän mitään, mutta Poltergeist osaa kertoa että hän ja Linebacker ovat menossa tytön luo.
Sandra löytyykin autiosta talosta tuoliin sidottuna, pussi päässä ja parin körmyn vartioimana. Tyttöä ei ole vahingoitettu ja körmyt eivät ryhdy hankaliksi supersankareille. Sandra soittaa isälleen, sitten Linebacker kuljettaa tytön kotiin. Howard hankkiutuu sinne myös, ja jättää Alamon huolehtimaan tutkimuksista. Poltergeist puristaa omilla keinoillaan kidnappauskaksikolta ja heidän pomoltaan lisää tietoa kuviosta. Näyttää siltä että Zepiac on jo pitkään tiennyt Howard Lowen harkitsevan supersankariksi ryhtymistä, ja tämä juoni on ollut paikallaan siltä varalta, että asia siirtyisi joskus pöytälaatikosta kaduille. Poltergeistille kerrotaan Zepiacin toimiston sijainti, kotiosoite ei ole tiedossa. Geist luovuttaa rikolliset poliisille.
Alamo hakeutuu öiselle urheilukentälle juttelemaan. Satamasta kuljetettu Ice Cannon on tässä vaiheessa tullut tajuihinsa ja vaikuttaa asiaankuuluvan harmistuneelta siitä, että hänen yksinkertainen keikkansa olikin saanut lisää mutkia Alamon osuessa paikalle. Poltergeistin ilmaantuessa kentälle epäonniselle superrikolliselle kuittailu nousee korkeampiin sfääreihin: Geist sanoo luvanneensa pahoja asioita jos Ice Cannon ei pysyisi kaidalla polulla, ja Ice Cannon vastaa että hän oli jumissa Mobilessa ja rahaa saadakseen tarjoutui vaan vähän kurittamaan kaupunkiin ilmestynyttä supersankaria - hän sanoo, että jos olisi tiennyt Alamon olevan kaupungissa, hän olisi vaikka voinut vihjata heille koko juonesta. Hän ei tiedä mitään Sprocketista tai kidnappauksista, mutta ei liioin suostu todistamaan Zepiacia vastaan. Lopulta Alamo toteaa, ettei heillä ole mitään pitävää syytettä Ice Cannonia vastaan; Paladin tuskin tahtoo nostaa oikeusjuttua siitä, että Ice Cannon koetti antaa hänelle turpaan. Superrikollinen lähetetään matkoihinsa kehotuksella pysyä kaukana tästäkin kaupungista.
Keskiviikko, 11.6. 2008
Zepiac on poistunut kaupungista eikä häntä tavoiteta toimistoltaan. Kidnapannut kolmikko taas on lakimiehille puhumisen jälkeen päättänyt väittää poliisille, että koko suunnitelma oli heidän ajatuksensa ja että tarkoituksena oli ehkä kiristää Howard Lowelta vähän rahaa. Zepiacia ei juttuun sotketa, eikä Paladinin henkilöllisyyttä sen julkisemmin repostella. On kuitenkin ilmeistä, että Zepiac tietää tarkalleen kuka Paladin on.
Sargon jätti Howardille irtisanomisilmoituksensa yön kaaoksen jälkeen. Sprocket tuhosi laboratoriosta paljon tavaraa, varasti tietokoneiden kiintolevyjä ja sai Paladinin varusteiden kaaviot. Sargonista tapahtuma vaikuttaa lähinnä huvittavalta; hän pitää pomolleen rakentamiaan laitteita leluina ja sopivana varastettavana leluihin keskittyvälle superpahikselle.
Howard itse on väsynyt muttei täysin murrettu. Ensimmäiset kaksi päivää supersankarina ovat sisältäneet aika monta elementtiä jokaisen supersankarin painajaisista. Alamo on kuitenkin sitä mieltä, että selvästi Paladinina Howardissa on riittävästi tarmoa alalla toimimiseen, jos hän vaan pystyy jotenkin suojelemaan perhettään. He lupaavat tulevaisuudessakin tehdä yhteistyötä mikäli aihetta ilmenee. Howard jää keräämään kansiota Ice Cannonista ja miettimään, mitä hän voisi tehdä Zepiacille.
Seuraavat päivät
Howardille selviää, että sekä Wendell että Glenda ovat vuotaneet hänen salaisuutensa julkisuuteen jo kauan sitten; Wendell puhumalla ohi suunsa ja Glenda myymällä detaljeita Lowesta juorulehden toimittajalle. Tätä kautta tieto Paladinista oli kulkeutunut Zepiacille ja varmaan myös Sprocketille jo ennen kuin sankari oli edes aloittanut uraansa. Paladinin kolmen hengen tukijoukkueesta jää jäljelle nolla, ja Howard jää miettimään millä tavalla hän voisi jatkaa.
Mail-Manin palsta
Supersankaruus on vaikeaa, ja oikea supersankari on tyyppi joka jatkaa eteenpäin vaikka kaikki asiat tuntuisivat olevan menossa täysin pieleen. Tämä tarina syntyi liiasta Powersin ja Jared Diamondin lukemisesta. Juoni oli kieltämättä sekava ja vastustajatkin sellaisia jotka olisivat reilussa matsissa ottaneet Alamolta turpaansa aivan miten päin tahansa. Vaan tällä tavoin esitettynä koin pelin olleen hyvin onnistunut, ei vähiten, koska kaikki neljä olennaista NPC:ä - Paladin, Ice Cannon, Sprocket ja Sargon Tully - olivat minulle hurjan mieluisia pelattavia.
Myös kohta jossa muu Alamo kiusasi vauhkoa Praying Mantisia oli silkkaa komediakultaa. En valitettavasti edes muista kaikkia hillittömiä heittoja jotka ryhmän peloton johtaja sai kestää pääteltyään että Sargon on varmasti kaiken pahan takana.
Ilmeisesti tahattomasti pelistä tuli tosi painajaismaisen tai cthulhistisen karmiva kun yhteensattumien suma alkoi mennä ohi niistäkin varsin villeistä puitteista mihin on totuttu.
Yhteensattumiahan oli lopulta vähemmän kuin miltä päällepäin näytti. Lähtökohta oli, että kaksi kolmesta Howardin ryhmän jäsenestä oli vuotanut pomonsa salaisuuden tahoille, joista ainakin kahdella oli valmis suunnitelma pantavaksi täytäntöön heti kun Paladin alkaisi toimia. Merkittävin yhteensattumahan tuossa oli että nämä asiat tapahtuivat suunnilleen samaan aikaan, minkä olisi uskottavuuden kannalta tietysti voinut tehdä toisinkin.
Myönnän kuitenkin käyttäväni peleissä usean yhtäaikaisen juonen tekniikkaa, jonka perustyyppi on "tapahtuu X, ja saman aikaan tapahtuu myös Y." Monesti näiden takana on yhteinen taustasyy, mutta se voi olla varsin kaukana eikä käydä ilmi pelin aikana. Penumbra ja Varial eivät olleet sattumalta Kansasissa yhtä aikaa Alamon kanssa, he jäljittivät sankareita. Toisaalta Hell's Teamsters vain osui Houstoniin kesken Coup de Grâcen murhaputken.
(Jos jo tässä tarinassa yhteensattumat alkoivat käydä epäilyttäviksi, hirvittää jo etukäteen mitä sanotaan seuraavasta numerosta. Tai kaavailemastani jouluspesiaalista. Tai...)
Olisin mielelläni kertonut asioista mitä on ollut tarkoitus tehdä pian edellisen pelin jälkeen, mutta lentävä lähtö ei antanut siihen mahdollisuutta.
Nopean aloituksen tekniikka on, kuten kaikki ovat huomanneetkin, sarjakuvamainen tapa potkaista asiat liikkeelle ja välttää jahkailua pelin alussa. Etenkin rutiininomaisiin keikkoihin se soveltuu hyvin: pelaajien ei tarvitse pelata suurta rakentamista kohti jotakin, joka lopulta menee ohi aivan heittämällä, ja supersankarigenrelle tarpeeton logistiikka jää sivuun. Kyseisen tekniikan runsas käyttö johtuu myös siitä, että koetan vieroittaa itseni vuosien teknotrillerien pelauttamisen aiheuttamista pahoista tavoista jossa mitään ei voinut tehdä ennenkuin sitä oli suunniteltu ja pohdittu älyttömästi.
Koetan session alussa kysyä "onko jotain erityistä jota olette tahtoneet tehdä?" välttääkseni pelaajille olennaisten asioiden jäämisen ruutujen ulkopuolelle. Skarppaan tämän suhteen.
Pelattiin pe 22.8. 2008
Arvostelu:
Rytmi: 3,75
Sisältö: 4
Materiaali: 3,25
Esitys: 3,25
Teemat: 4,25
<-- #24: Epäkunnossa - #26: Paniikki -->
CategoryAlamo - CategoryPelit