#22: Incognito
<-- #21: Rukous pahojen puolesta - #23: Keisarin uudet kaunat -->
Alkuviikko, 14 - 16.4. 2008
Borris Milesistä annetaan pidätysmääräys uudenvuodenjuhlissa tapahtuneen asehäröilyn vuoksi. Coup de Grâcen pakettiautoa tutkitaan ja se luovutetaan tulosten kanssa poliisille. Bloodstonen| ja poliisien erimielisyydet jatkuvat. Darklight| jättää supervigille viestejä ja yhteydenottopyyntöjä.
Pinball Wizard analysoi seinää jonka läpi Coup de Grâce kulki, ja löytää sieltä hituja - kuin palanutta hilsettä. Vigin voima jättää selviä jälkiä. On yhä epäselvää, miten mies suunnistaa maan alla ollessaan. Linebacker| juttelee pormestarin kanssa ja vakuuttaa tälle, että Alamo on edelleen Coup de Grâcen jäljillä. Toisaalta keskiviikkoaamuna löytyy vigin uusin uhri, yksi Mara-18 -jengiläisistä joka osallistui perheen murhaamiseen viikonloppuna. Murha on tehty samoin kuin aiemmatkin.
Keskiviikkoiltana Alamo pui mahdollisuutta lähteä Imperatorin| perään. Mitään konkreettisia suunnitelmia ei vielä kuitenkaan synny.
Torstai, 17.4. 2008
Sataman lähellä sijaitsevalla poliisiasemalla ryhmä saapuu katselemaan paenneen superrikollisen jälkiä. Poliisi oli aamulla poiminut talteen umpihumalaisen miehen joka oli juuri noussut Karibianmereltä saapuneesta laivasta ja ahdistellut naisia. Kun mies oli herännyt putkasta nelisen tuntia myöhemmin, hän oli osoittautunut Rocksawiksi Hell's Teamstereista ja sahannut itsensä ulos poliisiaseman sellistä. Samalla hän tuli vapauttaneeksi kahdeksan ihmistä prosessointia odottavien sellistä.
Alamo haravoi lähiseutua löytääkseen Sawin, mutta enimmäkseen tuloksetta. Linebacker antaa televisiolle haastattelun jossa hän vakuuttaa että ryöstäjäjoukkue ajetaan pian kaupungista. Ilmenee, että Teamsters on ollut siviilivermeissä ja väärillä papereilla kuukauden mittaisella lomalla Karibialla. Nyt he ovat saapuneet Houstoniin, ovat oletettavasti rahattomia ja mahdollisesti aikovat vetää keikan kaupungissa. Rocksaw on arvatenkin yhyttänyt kaverinsa.
Iltapäivän mittaan Teamstereista löytyy lisää merkkejä. Motelli jossa superrikolliset ovat majailleet paikannetaan. Käy ilmi, että heillä on kaupungissa kaveri, joka on ottanut Rocksawin huostaansa tämän paettua sellistä. Varsinainen etsintä ei kuitenkaan tuota tuloksia.
Media lietsoo superpahispelkoa. Alamo arvelee voivansa luottaa siihen, että Hell's Teamsters ryöstää jotain sotkuisesti ja isolla rytinällä, ja vetäytyy yön tullen nukkumaan.
Perjantai, 18.4. 2008
Aamuyöstä Alamo saa puhelun vartiointiliikkeeltä. Laredo National Bankin konttorin holviin Etelä-Houstonissa on murtauduttu, taitavasti ja nopeasti. Kolme paikalla olevaa vartijaa on piesty, kellariin on tultu tunnelin kautta, kassaholvi on avattu ja kuuden miljoonan arvosta haltijavelkakirjoja on viety. Tämä on selvästi Teamsterien operaatio, mutta jälki on yllättävän fiksua ja hienovaraista heidän tekemäkseen. Arvellaan, että ryhmä tekee nyt yhteistyötä jonkun houstonilaisen tahon kanssa joka toimii porukan aivoina.
Teamsterien mukana ollut kaveri saadaan jäljitettyä. Hän on Tom Owens -niminen kassakaappimurtautuja, joka pakeni Rocksawin mukana putkasta edellisaamuna. Owensilla olisi taito avata kassakaappeja sekä paljon kontakteja alalla; on hyvin todennäköistä että hän toimii Teamsterien aivoina tämän ryöstön suhteen. Pankin edustaja on selvästi kauhuissaan ryöstöstä, ja ilmiselvästi toivoo että Alamo voisi palauttaa rahat. Ryhmä saa luettelon Owensin tunnetuista kavereista. Jos Owensilla on hallussaan kuuden miljoonan haltijavelkakirjat, ei hänellä ole kovin monta tahoa joiden kautta muuttaa ne rahoiksi: päätellen hänen muista kontakteistaan todennäköisimmät olisivat Pohjois-Houstonin alamaailmapomo Sebastien Caruz ja Etelä-Houstonin pomo Lucas Preciado.
Samoihin aikoihin Poltergeist| saa Bloodstonelta viestin, että Coup de Grâce on iskenyt taas. Hän on murhannut toiseksiviimeisen perhemurhaan osallistuneen Mara-18:n jäsenen - mutta viimeinen tekijä pääsi haavoittuneena pakoon ja etsiytyi paikattavaksi Our Mother of Mercy -yömajaan ja suojaan Fifth Wardissa. Katolisten armonsisarten pitämä turvakoti tuskin olisi paikka, jonne Coup de Grâce menisi ketään murhaamaan.
Poltergeist lähtee jäljittämään Owensin tunnettuja tuttavia. Darklight käväisee Our Mother of Mercyllä Fifth Wardissa. Hän vierailee sisällä ja hänelle näytetään nukkuva Zacarias-niminen tatuoitu jengiläinen, joka on saanut siipeensä Coup de Grâcen miekasta. Vammat ovat melkoisia, mutta mies näyttää saaneen niihin hoitoa.
Kirkon henkilökunnasta jotkut säikkyvät Darklightia, mutta kaikkein omituisin reaktio tulee yömajaa johtavalta sisar Laura O'Dohertylta, joka ei selvästikään säikähdä supersakarin ulkoasua vaan näyttää oikeasti pelästyvän hänen paikallaoloaan ja pysähtyvän supersankarin nähdessään harkitsemaan mitä tehdä. Syy tähän ei selviä. Darklight herättää lopulta Zacariasin ja koettaa saada hänet kertomaan asioita, mutta jengiläinen ei ole alkuunkaan yhteistyöhaluinen eikä suostu sanomaan mitään mistään.
Poltergeist kuulustelee Owensin tuttuja, ja saa selville että kassakaappimurtaja oli pahoissa peliveloissa Fifth Wardissa vaikuttavalle Caruzin alaiselle pikkupomolle nimeltä Miguel Zelick. Aamupäivästä Alamo kohtaa tornilla ja jakaa tietoja. Teamsters tuskin poistuu kaupungista ennenkuin on jotenkin muuttanut velkakirjat rahaksi, ja tähän he tarvitsevat paikalliskontakteja. Praying Mantis ja Bombardier Beetle ottavat Zelickin pyörittämän pesulan vartioinnin kohteeksi. Yöllä valvoneet sankarit nukkuvat päiväunia.
Ensimmäisenä heräävä Poltergeist käväisee Our Mother of Mercyllä jututtamassa Laura O'Dohertya. Sisar Laura on silmiinnähden ahdistunut Poltergeistinkin paikallaolosta, ja Alamo on olettanut tämän syynä olevan että tämä ehkä tekee yhteistyötä Coup de Grâcen kanssa. Kun tätä ehdotetaan, sisar Laura vakuuttaa yllättyneenä että näin ei ole ja että hän ei tahdo kenenkään murhaavan ihmisiä. Sen sijaan hän kertoo Poltergeistille tienneensä, että Gauss| käytti säännöllisesti heroiinia ja hankki sitä sisarkunnan neulanvaihto-ohjelman kontaktien kautta.
Vähitellen koko joukkue siirtyy Zelickin pesulan luo. Zelick itse näyttäytyy, ja vaikka Teamstereita ei nähdäkään, on alipomo selvästi hyvällä tuulella ja puhuu paljon puhelimessa. Näyttää siltä, että jonkinlainen diili on saavutettu ja jäljellä on rahojen keräily. Zelickin lähellä maleksiva Bombardier Beetle kuulee miehen selittävän, kuinka jotain pitäisi tapahtua "tänä iltana" ja että "koko joukko on tulossa".
Auringon laskiessa Zelick nousee taksiin ja Alamo seuraa moottoripyörillä ja pakettiautoilla. Taksi ajaa pohjoseen lähiöön, tasaisesti kasvavien tulotasojen seudulle. Kun ylemmästä keskiluokasta noustaan oikeasti rikkaiden asuinalueelle on ilmeistä, että kohteena on Sebastien Caruzin kartano. Ryhmä vaihtaa romuautonsa paremmin seudulle sopiviin kulkuvälineisiin.
Caruzin kartanolla näyttää olevan käynnissä bileet. Sisään tuleva väki tarkastetaan tehokkaan ja pätevän oloisen vartijakunnan toimesta; paikalle ajaa takseja, isoja kaupunkimaastureita ja pari limusiiniäkin. Ryhmän on vaikea uskoa, että kuuttakymmentä puskeva rikas alamaailmajohtaja kuten Sebastien Caruz olisi riittävän varomaton kutsuakseen Hell's Teamsterit kylään kotiinsa, joten kehitetään teoria jonka mukaan Teamsterit aikovat ryöstää Caruzin kartanon. Kun Darklight ja Trespasser| hiipivät kartanon läheiseen metsään tarkkailemaan tilannetta, syntyy todennäköisempi teoria: juhlia ei järjestäkään old man Sebastien, vaan hänen kolmikymppinen poikansa Diego. Musiikki ja vieraskunta on nuorekasta, ja vaikka seudun suuret vaikuttajat puuttuvatkin, on paikalla kuitenkin melkoisesti silmäätekeviä (ja Borris Miles, joka ei vaikuta hurjan suositulta). Pihalla käväisee vuokrattuun pukuun sonnustautunut Air Curtain Destructor, joka on ilmeisesti paikalla aivan kutsuttuna vieraana. Jos isäpappa ei ole paikalla, olisi hänen poikansa kyllä riittävän typerä pyytääkseen etsintäkuulutetut superrikolliset kylään.
Darklight tahtoisi tämän nähdessään käydä saman tien pidättämässä Teamsterit, mutta tämä arvellaan poliittisesti riskaabeliksi siirroksi. Jos Alamo vain marssii sisään ja ryhtyy pidättämään Teamstereita, on melko varmaa että jonkinlaisia ikäviä seurauksia tulee jälkeenpäin. Oletettavasti ketään paikallaolevaa liike-elämän tai politiikan vaikuttajaa ei ainakaan voi pidättää ellei heitä löydä jostain todella raskauttavasta verekseltään, ja lisäksi pelkkä juhlien sotkeminenkin provosoimatta saattaa johtaa huonoihin seurauksiin. Parasta olisi poimia Teamsterit heidän lähtiessään.
Soitto Our Mother of Mercylta kertoo, että Zacarias-jengiläinen on aikeissa lähteä tiehensä. Darklight päättää käydä paikan päällä siinä toivossa että hän löytäisi Coup de Grâcen ja voisi puhua tämän kanssa. Poltergeist ottaa Darklightin paikan talon viereen ninjailleena tarkkailijana.
Katolisella turvakodilla Zacarias tosiaan horjuu ulos, ja pari hänen kaveriaan poimii hänet autokyytiin. Toinen auto lähtee seuraamaan näitä, ja Darklight tulee perässä pyörällä valot sammutettuna. Zacarias jää kyydistä kurjan ghettoutuneen crack-talon luona, ja kun hän menee sisään, seuranneesta autosta nousee Coup de Grâce. Darklight kutsuu vigiä ja menee puhumaan tälle.
Coup de Grâce vaikuttaa uskonnolliselta ja vimman ajamalta nuorelta mieheltä, muttei aivan täydeltä vikapäältä. Hän sanoo, ettei voi olla tekemättä mitään ja antaa murhaajien päästä rangaistuksetta. Kun Darklight kysyy mitä seuraa jos vigi tekee virheen, tämä miettii asiaa mutta sanoo lopulta ettei koske kuin ihmisiin joiden syyllisyydestä hän on aivan varma. Hän ei usko että oikeusjärjestelmä tai laki pystyy tavoittamaan hänen kohteitaan, ja sanoo hyväksyvänsä että jossain vaiheessa hänen ristiretkensä johtaa hänen omaan kuolemaansa, mutta siihen saakka hän korjaa väkivaltaista maailmaa yksi murhaaja kerrallaan. Hän ei tahdo PR-osastoa eikä puhua yleisölle, ainoastaan korjata vääryyksiä. Lopulta hän lähtee Zacariasin perään, eikä Darklight voi kuin antaa hänen mennä.
Samaan aikaan juhlien tarkkailussa Poltergeist ja Trespasser huomaavat hilpeän pariskunnan livahtavan juhlista pihan yli metsikköön. Sitten nainen alkaa kiljua ja sankarit säntäävät katsomaan mitä tapahtuu. Kyseessä onkin ansa: kun Poltergeist ja Trespasser saavuttavat kaksikon, koko Hell's Teamsters loikkaa maan alta heidän kimppuunsa.
Teamsterit nappaavat Trespasserin, Poltergeist ottaa hetken erää heidän kanssaan mutta joutuu vetäytymään. Bombardier Beetle, Linebacker ja Praying Mantis lähtevät vauhdilla taloa kohti. Bombardier Beetle rullaluistelee tietä pitkin ja saa raskaaseen panssariinsa muutaman naarmun vartijoiden luodeista sekä ison lommon haulikosta hypätessään talon pihaa rajaavan puomin ylitse.
Teamsterit palaavat Rocksawin kaivamaan tunneliin Trespasser mukanaan. Poltergeist seuraa heitä, ja jättää puhelimensa tunnelin suulle ohjaamaan muun ryhmän paikalle. Rosvot eivät huomaa perässään tulevaa sankaria. Tunneli päättyykin talon kellariin. Rocksaw jää sulkemaan tunnelia, ja Poltergeist syöksyy vauhdilla sen suulle. Hän sukeltaa superrikollisen jalkojen välistä kellariin.
Seuraa kaoottinen matsi joka päättyy kun Poltergeist kolkkaa Rocksawin maahan jääkaappipakastimella ja Beetle, Linebacker sekä Mantis ilmestyvät tunnelista myös paikalle. Rocksaw saadaan talttumaan. Muut Teamstereista ovat menneet yläkertaan, Alamo seuraa.
Sankarit astuvat kellarin ovesta keskelle bileitä. Suurin osa paikallaolijoista ei ilmeisesti ole pihan ammuskelusta huolimatta vielä edes täysin tajunnut että jotain on pielessä, ja supersankareiden ilmestyminen on heille melkoinen yllätys. Diego Caruz yrittää huutaa ryhmää nurin, Alamo vaatii saada kuulla missä Teamsterit ovat, ja sitten nämä tulevatkin paikalle saliin. Heillä on mukanaan aika kärsinyt Trespasser, jonka he tosin päästävät menemään. Tässä vaiheessa hitaammatkin juhlavieraat alkavat ennakoida turpajuhlia ja ottavat suunnan kohti ulko-ovia. Diego Caruz ei osoita merkkejä moisesta järkevyydestä, mutta hänen vartijansa nappaavat hänet mukaansa ja kantavat ulos.
Linebacker vaatii Teamstereita luovuttamaan ryöstämänsä haltijavelkakirjat ja häipymään kaupungista. Teamsterit pohtivat tätä hetken, ja päättävät kieltäytyä. Seuraa lyhyt yhteenotto jossa Linebacker murjoo Excavatoria| oikein kunnolla, Hoist| lyö vasarakädellään BB:n panssariin melkoisen lommon, Air Curtain Destructor onnistuu lähinnä kärventämään Mantisin hiukset ja sytyttämään kartanon verhot sekä matot tuleen. Kellarista ylös palaava Rocksaw harkitsee tappeluun liittymistä, mutta Poltergeist paiskaa tätä televisiolla ja vie enemmät taisteluhalut.
Vähän nuijittu Excavator tulee siihen tulokseen, ettei tahdo tällaista matsia juuri nyt, ja kertoo Alamolle mistä haltijavelkakirjat löytyvät. Muutama salkullinen velkakirjoja kerätään talteen, ja Teamsterit saavat häipyä paikalta.
Rocksaw on Trespasserin napatessaan murskannut tältä muutamia kylkiluita, ja Trespasser on lääkärin tarpeessa. Caruzin talon itäpää on tulessa ja turvahenkilökunta sammuttaa sitä. Pihalla bilettäjät ovat kilpaa pakenemassa paikalta. Diego Caruzia ei näy. Vauhdilla Our Mother of Mercyltä palaava Darklight on missannut varsinaisen tappelun, mutta huomaa pyöränsä selästä Tom Owensin, joka on juoksemassa pakoon. Owens pysäytetään ja pidätetään.
Haltijavelkakirjat sekä Owens toimitetaan poliisille. Suurin osa ryöstetyistä rahoista saatiin takaisin. Kun poliisi kuulee, missä tappelu oli käyty, he toteavat että asiaa on parempi olla tonkimatta liian tarkasti, mutta on ilmeisen hyvillään siitä, että Caruzin kartano koki pintavaurioita. Kun Sebastien palaa kotiinsa, hänen poikansa saa oletettavasti melkoista huutia tapahtuneesta.
Myös Coup de Grâcen tapaamisesta keskustellaan. Darklightin päätös antaa vigin mennä ei ole kaikkien mieleen, ja ainakin Beetle sekä Mantis ovat sitä mieltä että olisivat itse menetelleet toisin. Trespasserille määrätään kahden viikon sairasloma rikkinäisten kylkiluiden vuoksi.
Lauantai, 19.4. 2008
Poltergeist on kadonnut jonnekin, ja ilmestyy tornille aamupäivästä Marksmanin| kanssa. Paikalle saapuvat myös Silversmith| ja Pinball Wizard. Marksman ja Poltergeist jakavat koko joukon kanssa tiedon Gaussin heroiininkäytöstä. Ilmeisesti Gauss oli ennen kuolemaansa ainakin puoli vuotta ollut säännöllinen käyttäjä. Sisar Laura oli puhunut Gaussin kanssa asiasta, mutta Gauss ei ollut kuulemma ollut kiinnostunut kommunikoinnista ja oli antanut nunnalle vain sarkastisia kuittailuja.
Tieto otetaan vastaan vaihtelevalla myrskyisyydellä; jopa Pinball Wizard tuntuu järkyttyvän. Silversmith ihmettelee, miksi "ryhmän juutalainen kauhukakara tahtoisi pyöriä katolisen hyväntekeväisyysorganisaation kanssa". Arvataan että DHS on jotenkin saanut selville Gaussin addiktion ja Pinball Wizard haluaa tietää, mitä kautta tieto voisi levitä. Joukkue tahtoo lisätietoja ja kun Poltergeist tuntuu haluttomalta kaikkea kertomaan, Darklight syyttää häntä salailusta. Marksman tuntuu kuitenkin luottavan Poltergeistin arvostelukykyyn. Poltergeist sanoo keräävänsä tietoja ja kertovansa kaiken relevantin.
Myös Coup de Grâcen tilannetta pohditaan. Pinball Wizard on pragmaatikkona sitä mieltä, että mies surmaa väkeä joka saa mitä ansaitsee. Marksmanin mielestä se, että vigi käyttää naamioitua identiteettiä asettaa hänet erilaiseen asemaan kuin tavalliset ihmiset ja että hänen moraaliaan on katsottava tarkemmalla suurennuslasilla.
Sunnuntai, 20.4. 2008
Poltergeist saa selville, että Gaussilla oli ollut Our Mother of Mercyn kautta pääsy hyvin puhtaaseen heroiiniin. Käyttäjille yleisen pitoisuuden epävarmuuden ei siis pitäisi olla ollut hänelle pulma, joten miten kummassa hän sitten sai yliannostuksen?
Tohtori Roberto da Souza kutsutaan selventämään asiaa. Uuden tiedon valossa hän osaa kertoa, että heroiinin yliannostukseksi kutsuttu tila johtuu useammin epäpuhtauksista katukaupasta saadussa aineessa. Gaussin ruumiinavaus viittaa normaaliin katuheroiiniin, mutta jos oli syytä olettaa, että käytössä oli puhtaampaa ainetta, on todellinen kuolinsyy tarkemmin heroiinin reagointi muihin elimistöön joutuneisiin myrkkyihin. Näiden muiden myrkkyjen arvellaan joutuneen Gaussiin kahden hänen huoneessaan käyneen miehen toimesta.
Käy ilmi, että Pinball Wizardilla on käynnissä useita jäljitysyrityksiä Gaussin kannettavasta, ja että hän odottaa että koneen vienyt taho kytkee sen johonkin verkkoon. Edelleen ihmetellään, mikä oli aiheuttanut reaktion Gaussia vastaan, varsinkin kun kyseessä oli selvästi osa isompaa Alamon vastaista iskua.
Jotain konkreettista tekemistäkin tarvitaan. Kun Trespasser parin viikon päästä alkaa olla taas kunnossa, päätetään koettaa savustaa Imperator esiin. Darklight muistaa Bombardier Beetlen pohtineen että kenties eräänlainen faradayn häkki voisi suojata elektroniikan pimeältä voimalta. Nopea testi osoittaa ajatuksen ainakin periaatteessa toimivaksi.
"Mä olen teoreettinen fyysikko, BB on valmistunut amiksesta, ja kuka tämän keksii... " - Ällistynyt Darklight
Mail-Manin palsta
Lukijakunnan pyynnöstä: Hell's Teamstersin paluu! Olin alunperin kaavaillut enemmän Coup de Grâcen jahtaamista, mutta valtaosa olennaisista asioista tapahtui jo viime pelissä, ja pelkkä aineettoman miehen metsästys haarukoimalla ja profiloimalla on tylsää nävertämistä. Kansikuva on varmaan paras koskaan piirtämäni.
Tässä pelissä oli jälleen hieman erilliskeskusteluja poissa muusta ryhmästä. Pidin niitä dramatiikan kannalta hyödyllisinä - tällä tavoin hahmot saivat kuulla Gaussista suunnilleen samaan aikaan kuin pelaajatkin. En myöskään itse huomannut, että ne olisivat rikkoneet kuviota pahemmin. Toisaalta rytmi oli jo ennestään vähän hajanainen.
Yhtäaikainen monien juonien käynnissäpito johti myös siihen, että Darklight oli muualla kun iso tappelu käynnistyi. Tässä havaitsin tehneeni tietoisen päätöksen siitä, että jos hahmo lähtee tutkimaan yhtä asiaa, hän voi missata toisen. Jälkeenpäin taidan olla sitä mieltä, että tällainen rakenne on varmaan tulevaisuudessakin käytettävissä oleva elementti, koska se antaa tehtäville valinnoille taktista merkitystä. Ei niin että joka kerta kun koettaa vähän sooloilla missaa automaattisesti kaiken yhteisen huvin, ainoastaan että riski on olemassa ja on luultavasti pelissä hieman suurempi kuin realistisessa maailmassa. Yhteensattumia kun tapahtuu.
Oma tapa pitää monta yhtäaikaista juonta käynnissä ruokkii tätä piirrettä (kutsutaan tätä vaikka "monisäikeiseksi rakenteeksi"). Huomaan pelauttavani mielelläni pelejä, joissa ongelmia tulee päälle jatkuvalla syötöllä ja vaikka pulmat eivät yksittäisesti olekaan suunnattoman vaikeita, niiden suuri määrä johtaa siihen että ratkaisemiseksi on tehtävä priorisointeja ja valintoja lennossa. Pidän itse tästä enemmän kuin yhden hankalan pulman rakenteesta. Monisäikeinen pelautus on myös helppo tapa antaa hahmojen tekemille valinnoille merkitystä (toinen helppo tapa on tehdä oikeasti visaisia yksittäisiä ongelmia, mutta en pelauta tällaista niin mielelläni).
Toisaalta monisäikeinen pelautustapa voi johtaa hajanaisiin peleihin. Lisäksi se suosii tietynlaista suhtautumistapaa tilanteisiin - ts. nopeaa reagointia perusteellisen pohdinnan asemasta, ja pelinjohtajan selostuksen keskeyttämistä sillä hetkellä kun pelaaja kokee että nyt on se kohta jossa kuuluu toimia. Kuulisin mielelläni millaista rakennetta peleihin kaivataan - ts. olisiko tervetulleempaa tehdä yksittäisiä pulmia ja vaan nostaa niiden haastetasoa? Tähän mennessä monisäikeiset pelit ovat saaneet äänekkäintä kritiikkiä, mutta otanta on ollut kapea.
Martin oli huolissaan juuri tuosta, ja piti välitöntä ongelmaa Hells Teamsterien kanssa tärkeämpänä. Mantis yllytti lähtemään, ja vakuutteli ettei täällä tapahdu mitään vielä tunteihin.
Ehkä tässä olisi pitänyt selkeämmin erottaa pelinjohdon ääni hahmon äänestä. Mantis puhui tuossa parhaan arvionsa mukaan (ja tosiseikka olikin, että mikäli Alamo ei olisi vaaninut talon viereisessä pensaikossa, ei mitään olisi tapahtunut pitkään aikaan). Kuitenkin tunnistan, että pelautan peliä hienovaraisilla tyylillisillä ohjailuilla joten näen ihan validina pelaajallekin luottaa hahmon suulla esitettyyn arvioon.
Vaan - genrepelautuksesta huolimatta Empiressä ei ole mitään varmaa turvaverkkoa pelaajille. Pelaajien ja myös hahmojen on tehtävä päätöksiä epätäydellisen tai virheellisen informaation perusteella, ja joskus se johtaa huonoihin tuloksiin. Valitettavaa se on silloin kun se johtaa epäkiinnostavaan peliin, mutta jos roolipelisessiossa tahtoo jättää pelaajien/hahmojen tekemille valinnoille mitään merkitystä, tämä mahdollisuus on olemassa. Toki ihanteellisen pelin tulisi olla kiinnostavaa tekivät pelaajat sitten millaisia valintoja tahansa. Epäilen vaan, että tätä tasoa ei tulla tässä ilmaisumuodossa koskaan saavuttamaan.
Tuntuu siltä että Coup de Grâcen toimiin suhtaudutaan eri tavalla kuin muihin ruumiita jättäviin vigilanteihin.
Näin todellakin tehdään. Siltä varalta että tämä ei ole ilmeistä: ei ole tiedossa muita kuolettavaa voimaa käyttäviä vigejä, jotka lähtisivät liikkeelle nimenomaan teloittajan aikein. Jos joku taistelee naamioituneen vigin kanssa ja pääsee tässä taistelussa hengestään, on kyseessä sekä laillisesti että maineen kannalta selvästi eri juttu kuin tapaus, jossa naamioitu vigi päättää henkilöstä X "tuon tyypin on kuoltava" ja lähtee armottomasti tappamaan tätä.
Pelissä on tarpeettoman vähän sitä varsinaista sankarillisuutta. Masentava sarjakuva tämä.
Tämä kritiikki on vieläkin minulle vaikea ymmärtää. Mitä varsinaisella sankarillisuudella tässä tarkoitetaan? Onko se oikeaan asiaan pyrkimistä vaikeassa tilanteessa, massiivisten katastrofien torjumista, selkeiden superpahisten kanssa tappelua, vastustajien voittamista, jokin yhdistelmä noista vaiko jotain aivan muuta? Mitä elementtejä tarkalleen puuttuu?
Olen kuitenkin lukenut aika tavalla supersankarisarjakuvia, ja yhteinen teema kaikissa hyvissä sarjakuvissa tuntuu olevan, että supersankarina olo on vaikeaa. Otetaan ilmeisimpinä esimerkkeinä toimivat Ryhmä-X, Hämähäkkimies ja Batman: tarina toisensa perään korostaa, että sankaritekoihin pyrkivä kohtaa pettymyksiä, vastoinkäymisiä, tilanteita joissa vaan ei voi voittaa ja niin edelleen. Ja tämä kaikki siis ennen Watchmanin tekemää genren dekonstruktiota, 80-luvun loppupuolen ultraväkivaltaisia antisankareita tai Teräsmiestä joka tappaa vastustajansa.
Minusta Alamo ei edes ole synkkä tarina, tosin vertailukohtani taitaa tällä hetkellä olla Hämähäkkimies, joka on välillä todella masentava. Jos tiedossa on laadukas supersankarisarjakuva joka ei ole yleissävyltään synkkä, sen voi osoittaa minulle; olen kuitenkin taipuvainen saamaan inspiraatiota laatukamasta.
Pelattiin 16.5. 2008
Arvostelu:
Rytmitys: 2,5
Sisältö: 3,5
Esitys: 3,25
Materiaali: 3,5
Teemat: 3,75
<-- #21: Rukous pahojen puolesta - #23: Keisarin uudet kaunat -->
CategoryAlamo - CategoryPelit