Revision [3036]
This is an old revision of Alamo031 made by AdminDare on 2008-11-24 14:02:45.
#31: Salaliittoteoria
<-- #30: Kuolema vedessä - #32: -->
Palaute
Pelien välissä tapahtunutta
Domino Squid toimitetaan mielentilatutkimukseen jotta voitaisiin arvioida voiko hänet viedä oikeuden eteen. Nightfallin| oikeudenkäyntiä varten kerätään toisaalla dataa. Bombardier Beetle saa syyttäjältä kutsun todistamaan Coup de Gracen oikeudenkäynnissä kunhan se alkaa.
Houstonin jälleenrakentaminen ja presidentinvaalikampanjan viime metrit pitävät kaikki kiireisinä. Darklight| debatoi televisiossa Bright Swordin kanssa, Linebacker| tekee tv-spotteja jotka kutsuvat ihmisiä äänestämään ja esiintyy edukseen. Beetle edustaa demokraattien ääntenkalastelutilaisuuksissa.
Tiistai, 4.11. 2008
Vaalipäivän aattona San Franciscoon ilmestyy siivekäs nainen joka sanoo olevansa Kestrel| tulevaisuudesta ja tuovansa hirveää varoitusta Obaman vaalivoiton seurauksista. Tätä ei varsinaisesti uskota. Kaikesta huolimatta Barack Obama voittaa presidentinvaalin. Alamolla ja demokraattisella puolueella on asiankuuluvan reippaat juhlat. Seuraava päivä kuluu onnellisessa krapulassa.
Perjantai, 7.11.
Pinball Wizard ilmoittaa paikantaneensa Gaussin| kadonneen kannettavan. Se ilmestyi Googlen Cloudiin - NSA:n päämajasta Fort Meadesta, Marylandista.
Trespasser| ja Darklight lähtevät Marylandiin ja piiloutuvat hotelliin keskelle military-industrialcomplexlandia. Esitetään useita eri teorioita tapahtuneesta, ja suosituin on että Department of Homeland Security on turhautunut yrityksiinsä murtaa kannettavan kryptausta itse ja on antanut sen NSA:lle avattavaksi. Pinball Wizard on ensin sitä mieltä ettei kannettavan kryptausta voi saada rikki raa'alla voimalla, mutta myöntää sitten että jos on olemassa jokin taho maailmassa joka tähän voisi pystyä, se olisi juurikin NSA.
Arvellaan että viraston järjestelmiin ei voi murtautua, ja yritykset paikantaa kahden vuoden takaisten valokuvien esittämät kaksi Gaussin hotellihuoneessa käynyttä miestä lähiseudulta eivät myöskään tuota tuloksia. Fyysisesti paikan päällä voisi ehkä käydä. Pulmana vaan on kenties maailman tarkin valvontajärjestelmä, jonka ohi on miltei mahdotonta livahtaa huomaamatta, ja vain 30 kilometrin päässä sijaitseva Star Battalionin Washington D.C.:n haaran päämaja. Monimutkaisen suunnitelman kehittämisen jälkeen ryhmä päättää kuitenkin yrittää.
Maanantai, 10.11. (aamuyö)
Trespasser ja Darklight tandemhyppäävät ninjoiksi pukeutuneina maanantain vastaisena yönä NSA:n päämajan päälle. Darklightin saamasta paniikkikohtauksesta huolimatta he selviävät alas asti; muutaman sadan metrin korkeudessa varjo leikataan irti ja loppumatka laskeudutaan Darklightin voiman avulla. Katolta livahdetaan sisään. Trespasser ohittaa valvontalaitteita ja elektronisia lukkoja ja kaksikko kipuaa SIGINT-rakennuksen sisällä alaspäin. Pinball Wizardin kehittämän verkkotutkan avulla he koittavat paikantaa Gaussin kannettavaa. Se löytyy lopulta 13. kerroksesta, jolloin siihen kiinnitetään jäljityslaite.
Tässä vaiheessa rakennuksen turvallisuus havaitsee kaksikon, ja nämä livahtavat pakoon. Darklightin voimien avulla he sukeltavat lattian läpi, sitten seinän läpi ja pudottautuvat rakennuksen pihalle. Samaan aikaan Bombardier Beetle hajottaa läheisen muuntajan ja leikkaa hetkeksi rakennuksen sähköt (jotka tosin palaavat melkein heti generaattorin käynnistyessä) ja Pinball Wizard käynnistää verkkohyökkäyksen jonka tarkoitus on saada NSA uskomaan että tekeillä on jotain aivan muuta vaarallista.
Ninjasankarit varastavat auton mutta ajavat alueen laidalla olevaan piikkiansaan. He vievät toisen auton, saavat peräänsä vartijoita, poliiseja ja helikopterin, mutta harhauttavat näitä suurella savupommilla ja pakenevat metsikön kautta. Takaa-ajajat karistetaan ja ryhmä kokoontuu motellilla. Rauhoituttuaan NSA:lle murtautumisen jälkeisestä vainoharhasta sankarit käyvät nukkumaan.
Iltapäivästä joukkue herää ja siirtyy Philadelphiaan. Illan suussa he palaavat kun jäljityslaite kertoo kannettavan olevan liikkeellä. Se pysähtyy liittovaltion virastotaloon Baltimoressa. Virastotalon turvajärjestelyt ovat matalat ja sankarit pääsevät sisään ilman ongelmia. Kannettava löytyy NSA:n sinetin kera ääriään täynnä olevasta arkistohuoneesta, samoin kuin kuitti joka kertoo sen saapumisesta. Kuitti ja kone viedään pois. NSA oli todellakin saanut koneen murrettua edellisenä iltana ja laite oli sen jälkeen siirretty varastoon ilmeisesti tarkoituksena haudata se jonnekin syvälle ja jättää unohtumaan. Kannettavan sisällä on paperi joka kertoo kryptauksen murtamisesta ja ilmoittaa myös uuden salalauseen joka koneelle on asetettu.
Koneelta löytyy muuttumattomana Gaussin viimeiset muistiinpanot. Kiinnostavimpana on Enochianin| joulukuussa 2006 lähettämä 50 megatavun tietopaketti, jonka Gauss sai juuri ennen kuin menehtyi. Paketti kertoo FEMA:n salaisesta supervankilasta New Mexicossa. Culpim Base -niminen laitos on otettu käyttöön 2002 ja Enochian vihjaa olleensa itse vähällä joutua sinne.
Ryhmä siirtyy takaisin Houstoniin ja jakaa tietonsa vanhemman polven kanssa. Ilmeisesti Gaussin kuoleman syynä oli tämä paketti, tavalla tai toisella. Pohditaan mitä FEMA:n salaiselle vankilalle pitäisi tehdä. Joku tulee vilkaisseeksi lähetyslistaa jossa kerrottiin kannettavan saapumisesta Baltimoreen, ja siitä löytyvä nimi Daniel Akamura tarkistetaan. Kyseesssä on Blackwaterin työntekijä, mutta juuri mitään muuta tietoa hänestä ei helposti löydetäkään. Sijoituspaikka salainen, komennus salainen, koulutus salainen... ajokorttitietojen avulla miehestä löytyy sentään osoite, Nevadassa. Epäillään että kyseessä ei välttämättä ole pelkkä kuriiri. Valokuva hänestä ei täsmää kumpaankaan kahdesta etsitystä henkilöstä, mutta hän saattaisi kenties tuntea nämä.
Tiistai, 11.11.
Alamo päätyy vilkaisemaan Akamuran taloa. Nevadan aavikolla kaukana asutuksesta sijaitseva talo on tyhjä, turvajärjestelmät ohitetaan ongelmitta. Selvästi Akamura ansaitsee hyvin palkkasotilaana ja hänellä on erikoisjoukkojen koulutus sekä useita erilaisia diplomeja. Palkkakuittien perusteella hänen rahoituksensa tulee tällä hetkellä puolustusministeriöltä, näennäinen työpaikka on lähellä sijaitseva pieni sotilastukikohta. Valokuvakansioista ei löydy kahta etsittyä henkilöä.
Alamo ehtii tutkia taloa pari tuntia, ja sitten Akamura ajaa paikalle. Ryhmä livahtaa ulos Darklightia lukuunottamatta; hän piiloutuu komeroon silmäilläkseen miehen reaktioita. Blackwaterin sotilas saapuu kotiinsa, purkaa varusteita, ottaa kaapista oluen ja istuutuu television ääreen, selvästi rentoutuakseen raskaan työpäivän jälkeen. Muu Alamo saapuu hänen ovelleen. Akamura näkee nämä valvontakamerastaan ja hänen ensireaktionsa on paniikki, mutta hän pääsee nopeasti sen herraksi. Hän kutsuu sankarit sisään. Linebacker esittelee hänelle kahta valvontakamerakuvaa, mutta Akamura sanoo ettei ole koskaan näitä nähnytkään.
Kun Alamo poistuu, Akamura tarkkailee heidän kävelyään autolle ja sitten tarttuu puhelimeensa. Hän soittaa nopeasti jollekulle, kertoo Alamon käyneen luonaan. Sitten hän tulee ajatelleeksi jotain, sanoo tapaavansa puhekumppaninsa portilla neljän tunnin kuluttua, ja sulkee puhelun. Darklight pimentää huoneen.
Akamura reagoi kommandomaisella nopeudella ja vetää pistoolin esiin. Hän lähtee pyrkimään ulos pimeydessä, ja kun Darklight hiipii hänen jäljessään, hän onnistuu jotenkin kuulemaan tämän ja ampuu tätä sokkona. Hän raapaisee osuman Darklightin päähän, ja pimeys väistyy. Seuraa pikainen lähitaistelu joka päättyy kun muu Alamo säntää paikalle ja Darklight haavoittaa Akamuraa.
Darklight huutaa Akamuralle, joka on selvästi poissa tasapainosta ja näyttää hetken olevan valmis kertomaan jotain, mutta sulkee sitten suunsa. Linebacker kiskoo Darklightin pois Akamuran kimpusta. Tämä ei kuitenkaan näytä olevan halukas puhumaan, joten Darklight iskee tähän annoksen pimeää voimaa. Muu Alamo ei suhtaudu moiseen temppuun hyvin, mutta Akamura alkaa kuitenkin syystä tai toisesta puhua. Hän sanoo ettei hänellä ollut mitään tekemistä Gaussin kohtalon kanssa mutta hän tuntee valokuvassa olevat henkilöt koodinimiltä. He ovat Grizzly| ja Shuffle,| kaksi Defense Intelligence Agencyn superagenttia. Hän sanoo työskentelevänsä samalle taholle kuin nämäkin, ilmavoimien majuri Topper K. Olsenille, jonka kanssa hän juuri puhui puhelimessa. Hänen pitäisi tavata tämä neljän tunnin kuluttua, muttei naapuritukikohdassa vaan parisadan kilometrin päässä Groom Laken ilmavoimien tukikohdassa. Poltergeist tietää, että Groom Laken tukikohta tunnetaan paremmin nimellä Area 51.
Mail-Manin palsta
Alunperin tämän oli tosiaan tarkoitus olla numero 30, mutta sitten Deathguard ja sukeltaminen tulivat väliin ja päätin ettei minun tarvitse kumarrella numerointia.
Hidasta dekkarointia, pilkkujen viilausta, jahkailua - kaikki ne elementit mitä aiemmissa peleissä on inhottu. Suunnitelmassa oli kolmekin mahdollista supermättöä jotka kaikki onnistuttiin välttämään, ensimmäisen olemalla mokaamatta kauheasti NSA:lla, toisen olemalla täysin eri paikassa ja kolmannen koska vastapuoli ei lopulta halunnut käydä sankareille. Vaan minun mielestäni peli oli itse asiassa paljon kiinnostavampi tällaisena verkkaisen pohdiskelevana. Alun ratsia NSA:lle olisi voitu käsitellä nopeamminkin, keskeisenä ongelmana vaan oli että paikka tosiaan on NSA eikä sinne murtautumista voi sivuuttaa vaan toteamalla "murtaudutte sinne ja teette mitä tahdotte". NSA sai koneen murrettua huomattavasti oletettua nopeammin jonkinlaisena genremyönnytyksenä (ei tällaista asiaa voi jättää kuukaudeksi hautumaan) ja toisaalta koska se on kuitenkin NSA joka Vaan Osaa Nämä Jutut.
Vyyhti oli huomattavan sekava ja siinä oli liittovaltion aakkossoppaorganisaatioita kasapäin, mutta tarina lopulta kuitenkin toi jonkinlaisen ratkaisun Gaussin kohtaloon. Lopputuloksen tyydyttävyydestä pelaajille tai hahmoille en tiedä. Tässäkin käy selvästi ilmi että pidän kalliilla ostetuista loppuratkaisuista, mutta tavoitteeni oli tosiaan tarjota Gaussin kohtalolle päätös tämän tarinan myötä. En tarkoita että olettaisin että Alamo välttämättä jättäisi Grizzlyn ja Shufflen rauhaan, ainoastaan että hahmot nyt tietävät mitä tapahtui ja miksi se tapahtui, ja että ainakin osittain oikeus saattaa vihdoin toteutua. Kuulen mieluusti näkemyksiä siitä, oliko ratkaisu aivan liian antiklimaktinen kenenkään muun makuun.
Pelinjohdon kannalta hahmojen omalle toiminnalleen asettamat rajat ja tekemisen oikeutuksen pohdinta istui tähän tarinaan erittäin hyvin. Tämä on myös osa-alue jossa sarjakuvamainen juonenkuljetus ei kovin hyvin toimi, koska sarjakuvissa keskustelujen pitää olla lyhyitä mutta roolipeleissä tämä ei ole välttämätön rajoitus.
Pelattiin 23.11. 2008
Arvostelu:
<-- #30: Kuolema vedessä - #32: -->
CategoryAlamo - CategoryPelit