#32: Vihollisen taistelijat
<-- #31: Salaliittoteoria - #33: Mahdottoman paluun piste -->
Pelien välissä tapahtunutta
Alamo on kertonut julkisuuteen Gaussin| kuolemaan johtaneet seikat. Topper Olsen on annettu poliisin huostaan ja hän on saanut kalliin lakimiehen ilmavoimien laskuun. Ryhmä pohtii seuraavaa siirtoaan. Enochianin| etsimistä ja FEMA:n salaisen superivankilan paljastamista harkitaan.
Praying Mantis kertoo että voisi hyvin palata aktiivipalvelukseen mutta ei halua toimia ryhmän johtajana edes epämuodollisesti; hän sanoo stressautuvansa siitä liikaa ja olevansa joka tapauksessa parempi ottamaan käskyjä kuin antamaan niitä.
Darklight ehdottaa että niissä tilanteissa joissa ryhmä on erimielinen ja jonkun pitää tehdä päätös katsotaan Bombardier Beetlen suuntaan, eikä kukaan tunnu olevan erimieltä.
Perjantai, 14.11. 2008
Bombardier Beetle soittaa FBI:n erikoisagentti Vincent Gallille jonka hän ja Poltergeist| olivat tavanneet aiemmin. Kun Galli kuulee Olsenin väitteet Enochianista hän lentää Houstoniin ja käy itse jututtamassa tätä, mutta majuri ei enää myönnä Enochianista mitään asioita. Galli toteaa alkavansa tutkia asiaa, mutta epäilee että DIA pistää kovasti vastaan.
Sankarit tiedustelevat Gallilta tahtoisiko hän osallistua FEMA:n vankilan tutkimiseen, mutta Galli epäilee että sankareilla on vapaammat kädet ilman häntä.
Ryhmä pitää yleisen istunnon jossa pohtii mitä tehdä seuraavaksi. Päätetään että FEMA:n Culpim Base on käytävä tutkimassa, vaikka arvellaan ettei tämä onnistu helposti tai ääneti. Pinball Wizard tahtoisi mukaan, mutta operaation kuuluminen valtuuksiin on muutenkin niin hatara, ettei sitä voida enää riskeerata antamalla rikosrekisterin saaneen joukkuetoverin tulla mukaan.
Maanantai, 17.11. 2008
Alamo saapuu illan suussa ajoneuvoillaan Culpim Basen alueelle keskellä erämaata, ainakin 40 km lähimmästä asutuksesta. Sisäänkäyntiramppi löytyy hylätystä ladosta. Pitkän rampin pohjalta löytyy holviovi FEMA:n suurella sinetillä. Ovikelloa soitetaan, mutta vastaus on vain kehotus poistua. Trespasser| avaa holvioven; sen takana on rekanmentävä ilmalukko. Kun sen toinen puoli aukaistaan, takana odottaa kolme pienoispanssariajoneuvoa joiden pikatykit pyörivät. Ääni kaiuttimista vaatii sankareita poistumaan, ja nämä vastaavat vaatimalla oikeutta tutkia paikkaa koska epäilevät siellä tapahtuvan laittomuuksia. Toimivaltakiista jatkuu tovin kunnes Trespasserin sähkö-ötökkä onnistuu livahtamaan yhteen pienoistankkiin ja lamauttamaan sen. Kaksi muuta avaavat tulen.
Sankarit suojautuvat ja onnistuvat neutraloimaan tankit. He kiskovat niiden kuljettajat ulos ja vähemmän hienovaraisesti riisuvat aseista sekä kulkukorteista; ketään ei satu vakavasti. Paikkaa tutkitaan. Ylin kerros on löytyneen datankin mukaan varastoa; autotalleja joissa on kontteja, trukkeja ja muuta ei-kriittistä. Kulkukortit on tietenkin neutraloitu ja sankarit koetetaan jumittaa hissiin sammuttamalla koko kerroksesta sähköt, mutta he kiertävät portaikkoon ja laskeutuvat seuraavalle tasolle. Se on toimisto- ja asuinkerros, nähtävästi täysin tyhjä. Päällikön huoneesta poimitaan mukaan pari mappia, mutta ainakaan heti niiden sisällöstä ei löydy mitään kiintoisaa.
Kolmannen kerroksen pitäisi olla tekninen tila, ja siellä sähköt ovat päällä. Trespassser nuuskii laitteita ja tajuaa että sankareita kuunnellaan. Pikainen neuvottelu pidetään darkforce-kuplan sisällä, mutta kun kupla puretaan, sen ulkopuolella onkin pienoistankki. Sankarit peräytyvät portaikkoon ja saavat tyrmäyskranaatteja pienistä tykkiroboteista. Kun Mantis ja Darklight| rikkovat robotit, ne räjähtävät. Pieniä naarmuja tulee sankareihin, muttei mitään mikä hidastaisi etenemistä. Tekninen kerros päätetään sivuuttaa. Päällikön ääni kuuluu taas välillä radiosta ja vaatii sankareiden poistumista, mutta tätä ei kuunnella.
Neljäs taso on jälleen täynnä kontteja. Niiden sisältä löytyy kriittisempää tavaraa kuin pinnan tuntumasta: aseita, ammuksia, monimutkaista elektroniikkaa. Darklight tunnistaa erään kontin sisällön olevan tokamakin valmistusosia ja tajuaa että kyseessä on varmaan kokeellinen telesiirron lamauttaja jollaisesta hän oli lukenut opiskeluaikanaan.
Syvemmälle tukikohtaan pääsee viistoa luiskaa kulkevalla hissillä, joka näyttää laskeutuvan viitisenkymmentä metriä. Trespasser heittää alas sähköotuksiaan, mutta ne eivät koskaan palaa. Ryhmä asettuu hissille, ja melkein tarkalleen puolivälissä se pysähtyy kun sähköt jälleen sammuvat. Sitten ylhäältä heitetään pari kanisteria, sähköt ja valaistus kytkeytyvät päälle ja hissin koko pohja muuttuu valtavaksi magneetiksi joka kaataa Beetlen ja repii kaikilta muilta metalliosat. Poltergeist ja Darklight kimmottavat kanisterit takaisin ylös, Darklight luo hissikuilun kokoisen pimeän voimamuurin. Kuitenkin se alkaa heti saada pikatykkitulitusta ylhäältä.
Kaikki kykenevät suojautuvat pois hissitasolta - Linebacker| nappaa mukaan Trespasserin joka koettaa neutraloida magneettia. Darklightin muuri hajoaa ja sen takaa näkyy kaksi pienoistankkia jotka syöksyvät alas ramppia, ampuen jatkuvasti. Beetle saa osumia mutta hänen panssarinsa kestää ne. Mantis ja Darklight lähtevät laskettelemaan ramppia pohjaa kohti.
Magneetti neutraloidaan ja Beetlekin hyppää pois hissiltä. Kaksi tankkia osuu hissiin ja kimpoilee ympäri kuilua; toinen niistä saa osumia pikatykistä ja tulee sahattua kahtia. Poltergeist kiipeää takaisin hissin päälle vain havaitakseen että torjutuista kanistereista on päässyt kaasua; hän hyppää saman tien pois. Alhaalla Darklight pimentää paikan. Pohjalla on kaksi tankkia lisää, mutta Darklight ja Mantis kolkkaavat ne. Lopulta koko ryhmä selviää kuilun pohjalle asti. Beetle ja Linebacker ovat saaneet hieman kolhuja, muttei mitään vakavaa. Poltergeist on hengittänyt hieman tyrmäyskaasua mutta pysyy yhä jaloillaan.
Pohjalla on jälleen suuri ovi jonka vieressä on teksti "Cell Block A". Oven toisella puolella on suuri vankilatila: kolmea kerrosta kiertävät leveät vartiointitasot ja seinissä on paksuja ovia joissa ei ole kaltereita tai ikkunoita. Jokaisessa ovessa on valmis merkintä ja useimmissa palaa vihreä valo. Selviää, että täällä on valmiita sellejä amerikkalaisille supereille, ei pelkästään rikollisille; löytyy selli mm. Bombardier Beetlelle ja Anchorille.| A-blokin lisäksi on olemassa myös blokit B, C ja D, ja A-blokissa näyttää olevan vain helpoimmin hallittavia supereita. Vain kaksi asukkia näyttää olevan paikalla: Obsidian-niminen| mustasta kivestä koostuva 90-luvulla aktiivinen superrikollinen jonka Poltergeist muistaa olleen joitain vuosia sitten epäilty terrorismista ja kadonneen, sekä Screen,| joka ei sano kenellekään mitään.
Trespasser saa sellien viereiset infopadit toimimaan. Obsidianin kanssa keskustellaan sellin sisäpuhelimen läpi, mutta hän ei ilmeisestikään usko että tulokkaat olisivat mitään muita kuin hänen vangitsijoitaan jotka tahtoisivat kiusata häntä. Screenin kanssa ei koeteta puhua.
Magneetti oli rikkonut sankarien laitteiston, mutta Beetlelle järjestetään uusi kamera jolla paikkaa dokumentoidaan. Löytyy hissi alempiin selliosastoihin. Beetle jää ylös vartioimaan A-osaston ovea, muut laskeutuvat alas D-blokkiin.
D-osaston sisäänkäynnillä on kasapäin varoituksia ja ukaaseja. Ovien mukaan tämän alueen sellit on suunniteltu vaarallisimmille tunnetuille supereille: nimien joukossa ovat Fort Knox, Gauntlet,| Messenger| ja Surgeon.| Ainoastaan yksi selli on asuttu, ja sen ovessa lukee Event Horizon. Katselumahdollisuutta sellin sisään ei ole, ja sen lähelle astuttaessa tuntuu kuin sellin sisällä joku tietäisi sankarien olevan paikalla. Pään sisällä kuuluu staattista rätinää, ja ryhmä päättää poistua paikalta vikkelästi.
C-osastolta löytyy muutama tuttu nimi lisää - Poltergeist| ja Blowtorch| - mutta tutkimisen keskeyttää laukaus. Kiikarikiväärillä ammutaan Trespasseria vatsaan. Katon putkistossa piileksinyt sala-ampuja koettaa poistua paikalta mutta Mantis juoksee hänet kiinni ja tuo kovakouraisesti alas. Trespasser on pahoin haavoittunut ja tajuton, ja kuolee jos ei saa kirurgiaa. Lisäksi, ilman hänen voimiaan sankarit ovat ansassa selliosastolla.
... paitsi Darklight, joka sukeltaa aineettomana hissikuilun oven läpi aikeenaan käydä hakemassa apua tai paikan johtaja. Hän levitoi vauhdilla ylös vankilablokista ja sukeltaa ilmastointitunneliin päästäkseen huomaamattomimmin lähelle teknistä kerrosta josta käsin paikkaa tällä hetkellä ilmeisesti johdetaan.
A-osastolla päällikkö puhuu kaiuttimista Bombardier Beetlelle ja vaatii tätä tulemaan ulos puvustaan niin että hän voi lähettää lääkintää Trespasserille. Beetle ei suostu poistumaan panssaristaan vaan käy sen sijaan murtamassa Obsidianin oven auki ja päästää tämän ulos sellistä. Beetle kertoo Obsidianille tilanteen lyhyesti ja värvää tämän auttamaan häntä. Supervahva ja kestävä Obsidian ei oikein tiedä mitä uskoa, mutta ei osoita pienintäkään halua jäädä vankeuteen ja seuraa Beetlen ohjeita. Kaksikko vapauttaa myös Screenin, joka tuntuu vähemmän halukkaalta ryhtymään yhteistyöhön; hänkään ei lopulta jää selliinsä. Screen sanoo osaavansa tehdä voimakenttiä ja näyttää melko ammattitaitoiselta.
Darklight pääsee tekniseen kerrokseen ja kohtaa FEMA:n sotilaita joilla on ääniaseita ja sonareita. Hän paiskaa kaksi heistä suoraan Pimeälle vyöhykkeelle ja pieksee kolmannen. Hän välttää kaasuansan ja selviää komentokeskuksen oville. Hän on varma siitä että sisäpuolella on ansa, joten hän ryhtyy valuttamaan seinän läpi pimeää voimaa sisään keskukseen.
C-osastolla Linebacker ja Mantis ovat yrittäneet löytää keinoa murtautua hissiin, mutta tuloksetta: työkaluja ei ole ja ilman niitä Linebackerilta kestäisi tunteja murtaa teräsrakenne, eikä Trespasser selviä niin kauan. Sala-ampujan käyttämä ilmastointikuilukin on tukittu suojaovella josta ei pääse läpi. Mantis on ryhtynyt töihin hissin kimpussa. Poltergeist aistii jotain omituista, kuin radion staattista rätinää, ja tajuaa sen tulevan taltutetusta sala-ampujasta. Hän menee tämän luo - ja tämä pomppaa yhtäkkiä ylös maasta ja katkaisee nippusiteensä. Hänen silmänsä hehkuvat mustina, hänen suunsa on täynnä veitsenteräviä hampaita ja hänen käsissään ovat kynnet. Hän karkaa sankarien kimppuun, mutta nämä taltuttavat hänet. Poltergeist arvaa, että kyseessä on jotenkin tänne kiemurrellut Event Horizonin vaikutus, koska selvästikään kaverilla ei vielä viittä minuuttia aiemmin ollut minkäänlaisia voimia. Vartija karjuu kirouksia ja uhkauksia ja näyttää siltä että hänen uudet voimansa syövät häntä sisältäpäin.
Beetle ja Obsidian kiskovat hissikuilun ovet auki ja alkavat kiskoa hissin kaapelista hissiä ylöspäin. C-osastolla sankarit huomaavat että hissi liikkuu ja hyppäävät sen kyytiin. Linebacker paiskaa yhä riidanhaluisen vartijahirviön alas reunan yli; hän putoaa C-osaston pohjalle ja jää sinne.
Darklight hyökkää komentokeskukseen ja päästää pimeää voimaa esiin täysillä. Väki pakenee hänen edestään, joitakin hän nuijii, joitain pelottelee. Laitteisto sammuu ja lopulta hän löytää paikan oletetun johtajan jota yritetään evakuoida. Hän paiskaa molemmat tämän avustajat Pimeälle vyöhykkeelle ja ottaa johtajan vangiksi. Pimeys katoaa ja hän vaatii johtajaa käskemään lääkärit ammutun Trespasserin luo. Johtaja (tohtori Elena Mains) sanoo jo tehneensä niin mutta pimeä voima on kaatanut kaikki keskitetyt järjestelmät eikä hänellä ole enää radioyhteyttä väkeensä. Hän sanoo myös, että jos hänet on otettu panttivangiksi hänen adjutanttinsa ottaa komennon. Darklight vie tohtori Mainsin portaita alas neljännelle tasolle.
A-osastolla Screen kertoo hissin olevan laskeutumassa, ja pian tämän jälkeen kaksi pienoistankkia syöksyy selliosaston ovia kohti. Beetle ja Obsidian eivät voi päästää irti hissistä, joten Beetle käskee Screeniä pysäyttää tankit. Screen huutaa ettei hänen voimansa sellaiseen riitä ja tosiaan tankit ampuvat hänen voimakenttänsä palasiksi heti kun hän koettaa tehdä sellaisen niiden tielle. Niinpä hän päätyy heittäytymään oven takaa kohti tulevan tankin tielle ja tekemään voimakentästään luiskan johon tankki ajaa. Luiska toimii hyppyrinä ja tankki kohoaa ilmaan ja sinkoaa A-osaston aidan ylitse, ja putoaa 12 metriä osaston pohjalle. Hän onnistuu kaatamaan toisenkin tankin ja saamaan sen kuljettajan ulos. Beetle ja Obsidian kiskovat hissin ylös asti, ja C-osastolle jääneet sankarit pääsevät ulos.
Selliosastojen yläpuolella Darklight kuuntelee FEMA:n vartijoiden uutta järjestäytymistä. Ehkä puoli tusinaa miestä on kerääntynyt nykyisen komentajan ympärille, ja heidän kauhuskenaarionsa on selvästi että vankilaosastolle menneet sankarit vapauttavat siellä olevat vangit, etenkin D-osaston hirviön. Sitten tohtori Mains huutaa "Täällä!" ja Darklight tukkii hänen suunsa. Kaksi sotilasta ottaa hänet tähtäimeensä ja ovat valmiita ampumaan pomonsa läpi, joten Darklight livahtaa lattian sisään Mains mukanaan. Hän koettaa paeta konttiin mutta menestys on heikkoa ja päätyy lopulta kahden päällekkäin olevan kontin katolle. Puoli minuuttia aineettomana on vienyt tohtori Mainsilta tajun ja hänen pulssinsa on erraattinen. Darklight makaa litteänä kontin katolla ja kuuntelee kuinka vartijat kokoavat puolustusta hänen ja alhaalla olevien sankarien varalta.
A-osastolta käsin sankarit lähtevät kiipeämään ramppia ylös nelostasoa kohti. Darklight jonka puhti on melkein lopussa livahtaa konttiin etsimään aseistusta, mutta löytää vain pari laatikkoa kiväärikranaatteja. Hän pähkäilee miten saada ne toimimaan.
Kun alhaalta kiipeävät sankarit ovat lähes nelostasolla, yksi vartijoista astuu reunalle esittääkseen heille uhkauksia. Beetle ampuu tätä välittömästi kyynelkaasulla ja saman tien Praying Mantis pomppaa ylös. Puolen tusinaa vartijaa ja yksi pienoistankki avaavat tulen häntä kohden. Mantis potkaisee lähimmän sotilaan alas rampille jota pitkin tämä putoaa pohjaa kohti.
Nelostasolla puhkeaa hirveä taistelu. Mantisia ammutaan rynnäkkökivääreillä ja hän putoaa. Linebacker kolkkaa pari sotilasta, Darklight heittää kiväärikranaateilla pienoistankkia ja saa monta osumaa. Bombardier Beetleä ammutaan hirvittävän järeällä kiväärillä joka lävistää hänen panssarinsa ja rikkoo sen oikean käden täysin. Poltergeist pudottaa yhden konteista kahden vartijan päälle ja murskaa toisen pään. Lopulta BB iskee vartijoiden johtajan kallon murskaksi yhdellä lyönnillä. Tämän jälkeen kukaan FEMA:n väestä ei ole enää taistelukunnossa. Alamon jäsenistä ainoastaan Linebacker ja Poltergeist ovat suhteellisen kunnossa; myös Obsidian ja Screen ovat välttyneet pahemmilta vaurioilta.
FEMA:n lääkintätiimi paikannetaan. Ne joiden hyväksi on jotain vielä tehtävissä kuljetetaan kerrosta ylöspäin sairastuvalle. Trespasser joutuu oikeaan leikkaukseen mutta ei näytä olevan välittömästi kuolemassa. Sen sijaan vartijoista ainakin kolme on kuollut ja muutama kadonnut. Tukikohdan tietokoneet ovat hajonneet ja koko Culpim Base on nyt sokea sekä kuuro.
Mail-Manin palsta
Vaikka tämä peli itsessään ei ollut minusta kokonaisuutena huono, siinä oli pielessä kovin monta asiaa.
Kuvituksen tuottaminen on tähän saakka ollut hirveän tärkeä keino pitää peli sarjakuvamaisena, mutta johtuen yhteisvaikutuksesta projektori ja kuvat jäivät tästä kokonaan pois. Inhotti aloittaa pelauttaminen ilman kansikuvaa - ja toisaalta tiedostin että kansikuva oli vaan pikaisesti kokoon heitetty räpellys joka oli sama jättää näyttämättä. Silti, jos joku peli olisi ansainnut ison ja näyttävän kansikuvan, se olisi ollut juurikin tämä. Piirrän jotain parempaa jossain vaiheessa (tai jos törmää inspiraatioon, joku muukin voi piirtää). Piirtelin sellaisen sitten jälkeenpäin.
Muutenkin näkyi selvästi että olin laskenut pahasti pieleen pelin valmisteluajan: viikolla ennen peliä en saanut tehtyä tämän eteen juuri mitään, joten vaikka kokonaisuus oli melko valmis, nimenomaan kuvituksessa ja detaljeissa oli valtavia puutteita. Esim. Culpim Basen pohjapiirustus oli todella torso mistä johtuivat muutamatkin omituisuudet. Kuvittelin tietäväni mitä missäkin tapahtuu mutta selvästikään en. (Tosin tämän voin ehkä korjata, koska pahasti näyttää siltä että seuraavakin peli tapahtuu ainakin aluksi samassa paikassa.) Olin rankasti aliarvioinut tarvittavan kirjoittamisen määrän joten piirtämiselle ei jäänyt aikaa juuri lainkaan, ja en kuitenkaan viitsinyt peliä siirtää. Empiren pelautuksessa on kuitenkin ollut tähänastisena taustafilosofiana "määrä korvaa laadun"...
Hillitön väkivaltaisuus myös ahdisti, mutta tämä ei ollut asia jota olisin metapelillisesti tahtonut muuttaa. Olin hyvin tietoinen siitä että joitain rajoja ylitettäisiin joskus, mutta en silti pitänyt tästä. Alamon ei ole tarkoitus olla ultraväkivaltainen ja murhanhimoinen supersankaritarina. Sentään tässä väkivaltaan suhtauduttiin asianmukaisella raskaudella. Oma tavoitteeni ei ole muuttaa kampanjan sävyä Stormwatch-suuntaan, mutta tällaiset asiat ovat oikeasti pelaajien käsissä - ja selvästi myös oman puolen NPC:t käyttivät tässä rajuja otteita. Mantisin normaali ratkaisutapa asioihin ei tosiaan ole viskata ketään alas kielekkeeltä.
Ei mikään feelgood-tarina tämä, ja pelkään ettei synkkyys ole vieläkään ohi. Onneksi tämä peli sijoittui juuri Bushin hallinnon viimeisiin kuukausiin, niin asiat jotka voivat olla sodanjulistus hallintoa vastaan voidaan jättää vähemmälle huomiolle. Pienenä ajankohtaisuuden nyökkäyksenä juuri kadotetut Yhdysvaltain kansalaisethan ovat se surrealistinen juttu joka USA:ssa on viimeisen muutaman vuoden ajan ällistyttänyt - osa nykyisen hallinnon vallan keskittämistähän on ollut nimenomaan että toimeenpaneva valta kaappaa itselleen sekä tuomiovallan alaa (vangitsemiset) että lainsäädäntövallan alaa (signing statements). Valtakunnan oikeusoppineet vastustavat tätä, mutta oikeastaan mikään muu vallankäytön elin ei vaan tule tarttuneeksi asioihin kuin aivan satunnaisesti.
Pelattiin ma 15.12. 2008
Arvostelu:
Rytmitys: 3,67
Sisältö: 3,33
Esitys: 2,67
Materiaali: 2,67
Teemat: 4
<-- #31: Salaliittoteoria - #33: Mahdottoman paluun piste -->
CategoryAlamo - CategoryPelit