#16: Raskasta metallia


<-- #15: Johnny raahustaa kotiin - #17: Kodinturvallisuus -->

 (image: http://empire.karmavector.org/images/kannet/issue_016_cover.jpg)

Pelien välissä tapahtunutta


Alamosta Houstonissa Marksmanin| luona joulua viettävät Poltergeist,| Darklight| ja Linebacker.| Poltergeist lähtee pois aikaisin partioidakseen Bloodstonen| kanssa.

Uutenavuotena ryhmä on kuka missäkin. Pian uudenvuoden jälkeen Praying Mantisilta tulee viesti, että hän aikoo palata Teksasiin tammikuun puolivälin kieppeillä.

Joukkue käy Kansasissa moikkaamassa hämähäkin kimppuunsa saanutta Susie'a, ja kerää rahaa tämän sairaalakorvauksiin.

Perjantaiaamuyö, 11.1. 2008, kello 00.15


Darklight soittaa ja kutsuu joukkueen tornille. Hän kertoo joutuneensa Hunting Catin näköisten robottien päällekarkaamaksi ja saaneensa haavoja. Hän tuo vangitsemansa robotin tornille, kertoo kokemuksistaan ja jää tohtori da Souzan paikattavaksi.

On ilmeistä, että Imperator| on kaupungissa, tai ainakin hänen robottinsa ovat. Lisäksi näyttää siltä, että Hunting Cat on joutunut tämän kaappaamaksi. Pinball Wizard tutkii kissarobottia (ja saa tämän silmälaserista). Beetle ja Trespasser| käyvät vilkaisemassa varastoa jossa taistelu oli ollut, ja löytävät sinne kätkettyjä laitteita jotka kaappaavat puhelinlinjat ja ohjaavat ne jonnekin. He löytävät myös paikan, josta Darklightin pyörää oli ammuttu.

Wizard jäljittää Hunting Catin puhelinta. Tämä havaitaan toisella puolella Buffalo Bayouta, Second Wardin teollisuusalueella. Ryhmä lähtee tarkistamaan paikkaa, ja juttelee vartiointiliikkeen työntekijöiden kanssa. Tällä tavoin he paikantavat teollisuuskompleksin jonka sanotaan olevan aivan eri tahon vartioima kuin muut alueella olevat laitokset. Kyltit varoittavat pysymään poissa.

Darklight soittaa Sister Savagen agentille ja saa tämän kautta tavoitettua Savagen. Käy ilmi, että itse asiassa Hunting Cat ei ole Houstonissa tai Imperatorin kaappaama, jostain syystä hänen puhelimensa vaan näyttää olevan kaupungissa ja jotenkin Imperator on matkinut hänen ääntään houkutellakseen Darklightin ansaan. Savage ja Hunting Cat lähtevät oitis kohti Houstonia kuullessaan Imperatorin operaatiosta kaupungista. Myös Silversmithille| soitetaan, mutta tämä on Oregonissa eikä koeta ehtiä paikalle.

Trespasserin sähkögremlinit toteavat Second Wardin teollisuuskompleksin olevan täynnä valvontalaitteita ja elektroniikkaa, samoin myös pari robottia. Ryhmä arvelee tämän olevan Imperatorin tukikohta, ja hyökkää sisään tilattuaan poliisin tiensulut alueen ympärille.

Pihalla käydään taistelu haulikoilla varustettujen vartiorobottien kanssa. Katoilta sankarien kimppuun hyppii kynsibotteja, mutta Poltergeist paiskoo ne taivaalle, ja ne eivät palaa. Joukkue tunkeutuu sisään halliin ja kohtaa kookkaampia puolustusrobotteja. Yhdistelmä Bombardier Beetlen ja Linebackerin raakaa voimaa sekä Trespasserin elektroniikkadominaatiota kuitenkin nujertaa nämäkin, ja sisältä löytyvä komentoasemarobotti pikatykin kanssa nuijitaan myös nurin kontrolliin otettujen robottien toimesta.

Kun kompleksi on rauhoitettu, sitä tutkitaan. Näyttää siltä, että paikka on lähes automatisoitu tehdas joka tekee robotteja. Muista rakennuksista löytyy raaka-aineita, konteista lähetettäviä valmiita tuotteita. Toimiston tietokoneet ovat kryptattuja ja kiinni, eikä näytä siltä että kompleksissa monia ihmisiä työskentelisi.

Pinball Wizard syöksyy paikalle heti kun saa kuulla tehtaasta. Sankarit ryhtyvät käymään paikkaa läpi. On ilmeistä, että kompleksiin on käytetty tuntuvasti rahaa. Oletus on, että robottien rungot valmistetaan täällä, ja varmaankin Imperator myös syöttää niihin ohjelmoinnin paikan päällä. Dokumentaatio näyttää, että paikan omistaa Tenno Industries. Ulkopuolella olevista konteista löytyy mm. autoja ja trukkeja joihin on asennettu Imperatorin roboteille tunnusomaisia robottiaivoja.

Jossain vaiheessa tutkimusta ylläpitävät poliisit ilmoittavat, että heidän riesakseen on tullut kompleksia edustava lakimies, joka vaatii supersankareita välittömästi poistumaan. Alamo soittaa Bob Bradylle, joka kommunikoi toisen puolen juristin kanssa. Käy ilmi, että tämä on nimeltään Shari Weizman ja ilmeisesti jonkinlainen houstonilainen superasianajaja. Sankarit soittavat auringon noustessa ennakoivasti pormestari Bill Whitelle tutkimuksestaan.
"Weizman ansaitsee päivässä saman verran kuin minä kuussa" - Bob Brady jokseenkin kauhistuneena


Pormestari on ensin kovin ymmärtäväinen sankareita kohtaan, mutta pian Weizmankin ilmeisesti soittaa pormestarille ja saa tämän huolestumaan. Pormestarin oma edustaja käy vilkaisemassa paikkaa, ja todetaan, että oikeastaan tässä kompleksissa ei varsinaisesti ole tapahtunut mitään rikollista. Kompleksin vartijarobotit ovat ilmeisesti luvallisia aseineen kaikkineen, ja jopa paikasta löytyneet pikatykitkin ovat luvallisia koekappaleita. Keltaiset kynsibotitkin ovat kadonneet, eikä mitään ilmeistä yhteyttä Darklightin kimppuun käymiseen ole. Eikä Pinball Wizardin jäljittämästä puhelimestakaan voi oikein kertoa, jäljitys kun ei ollut aivan laillista.

Shari WeizmanAamun kunnolla koittaessa Weizman saa vaadittua tutkimusta keskeytymään ja paikan sinetöidyksi. Ryhmä tapaa Weizmanin, joka on päällepäin hyvin ystävällinen ja kohtelias, ja sanoo olevansa Alamon suuri ihailija. Hän myös allekirjoituttaa ryhmällä tuomarin vahvistamat gag orderit, jotka kieltävät heitä jakamasta tietoa kompleksissa tapahtuneista asioista kenenkään ulkopuolisen kanssa niin kauan kuin asiat ovat epäselviä. Bob kehottaa sankareita allekirjoittamaan, ja sanoo että toimenpide on väliaikainen, sen tarkoitus on rauhoitttaa alue kunnes tuomioistuin selvittää onko riittävästi näyttöä pitämään kompleksia rikostutkinnan kohteena. Jokseenkin vastahakoisesti kaikki allekirjoittavat. Weizman toteaa hieman merkilliseksi, että Alamon kaltainen maineikas supersankariryhmä käyttäisi Pinball Wizardin kaltaista tunnettua rikollista asiantuntija-apuna tutkimuksessaan.

Koko yön valvoneet sankarit palaavat tornille. Useimmat käyvät nukkumaan, Bob alkaa selvitellä tutkimuksen oikeudellista tilannetta. Linebacker jää vahtimaan, että tehdasalue oikeasti sinetöidään eikä kukaan käy siellä hukkaamassa mitään tietoa.

Piakkoin Hunting Cat ja Sister Savage saapuvat. Hunting Cat räjähtää täysin kun Darklight kertoo hänelle, ettei oikeastaan voi kertoa kaikesta tapahtuneesta. Darklight noudattaa oikeuden päätöstä eikä puhu sanaakaan teollisuusahallista, ainoastaan omasta salamurhayrityksestään. Cat riehuu ja raivoaa, ja harkitsee Shari Weizmanin kimppuun käymistä, mutta Sister Savage ylipuhuu hänet. Kaksikko lähtee lopulta kaupungille tornilta.

Päivän aikana tornilla vierailee yliopiston robotikko katsomassa Alamon hallussa olevaa tuliprojektiobottia. Tehtaalla oli ollut sen kanssa identtisiä malleja, ja tavoitteena on sen avulla osoittaa, että ryhmän aiemmin kohtaamilla taisteluroboteilla ja tehtaalla on selvä yhteys. Weizman kuitenkin väittää, että tulirobotti on itse asiassa Tenno Industriesin patentoima järjestelmä ja että Alamon hallussa on laiton kopio jolla ei ole mitään tekemistä kompleksin harjoittaman laillisen robotiikkatutkimuksen kanssa. Weizmanin työllistävän yrityksen todetaan hoitavan mm. KBR:n lakiasioita, ja epäillään että tämä on yksi Imperatorin mahdollinen rahoituksen lähde. Tehdas on kuitenkin toiminut vasta puolisen vuotta ja on vaatinut joitakin miljoonia panna kokoon.

Oikeustaistelu näyttää joka tapauksessa nyt pitkittyvän, ja Bob pelkää ettei välttämättä kykene peittoamaan Shari Weizmanin kontakteja ja silkkaa häikäilemättömyyttä. Hunting Cat ja Sister Savage pistäytyvät uudelleen, mutta hyväksyvät lopulta että tilanne on nyt lukossa eikä Alamo voi oikein tehdä muuta. Hunting Cat käy ryhmän harjoitteluhuoneessa treenimatsin robottikopiotaan vastaan, ja ennennäkemättömällä raivolla peittoaa sen hyvin nopeasti ja rumasti. Sitten kaksikko poistuu, ja Alamo jää miettimään mitä tehdä. Darklight tekee Imperatoriin loukkaavan röyhkeästi suhtautuvaa www-sivua siinä toivossa että hän saa tämän robottien sijainnista jotain vihjeitä. Esitetään ajatus, että Weizmanin voisi ehkä antaa saada luovutusvoitto lakiasioista ja sen jälkeen virittää Imperatorille ansa tehtaalle. Kuitenkin on ilmeistä, että robotikon on itse viritettävä tehtaalla olevien robottien ohjelmointi, ja ilman tätä ne eivät ole erityisen hyödyllisiä.

Sitten vangitun kissabotin suhteen saadaan ajatus.

Sunnuntaiaamuyö, 13.1. 2008


Vangittu kissabotti päästetään kynnet tylsytettyinä ja kommunikaatiolaitteet sekä silmälaser disabloituna Darklightin kimppuun samassa tehdashallissa, jossa se alunperin otti tämän kanssa yhteen. Darklight teeskentelee ottavansa kissabotilta kuonoon ja on vajoavinaan tajuttomaksi. Kissabotti ei selvästikään aio tappaa häntä vaan kantaa hänet alas halliin. Se soittaa puhelimella jonnekin saadakseen lisäohjeita, mutta vaikuttaa olevan hieman neuvoton tilanteessa.

Hunting Catin näköinen robotti jättää Darklightin hallin lattialle ja lähtee juoksemaan kaupungille. Se herättää melkoisesti huomiota. Alamon seuraamana robotti murtautuu tavarataloon, varastaa sieltä GPS-paikantimen ja sitten palaa tajuttoman Darklightin luokse. Poliisi uskoo Alamon sanaa siitä, että robotti on vaaraton, mutta media ja uteliaat kansalaiset valokuvaavat sitä. Pian blogeissa ja ircissä löytyy kuvia ja kuvauksia rautanaamioidusta Hunting Catista joka ryntäilee ympäri Houstonin keskustaa.
"Invisible face!" - icanhascheezburger.com:in kuvateksti robotin kuvalle


Robotti poimii Darklightin jälleen kantoon ja etsiytyy joelle. Se hakee rantapusikosta kumiveneen ja lähtee soutamaan joen ylitse Darklight mukanaan. Muu Alamo hyppää autoon ja lähtee hurjastelemaan siltaa kohti päästäkseen vastarannalle samaan aikaan robotin kanssa. Kumiveneen ollessa joen puolivälissä joesta hyökkää veneen kimppuun kolme keltaista kynsibottia, jotka upottavat veneen ja kissarobotin. Darklight onnistuu välttämään hyökkäyksen, mutta kynsibotit katoavat veteen. Vettä kestämätön kissabotti oletettavasti tuhoutuu.

Kissabotti näytti olevan menossa suunnilleen tehtaan suuntaan, mutta täysin varmaa tämäkään ei ole. Lisänäyttöä Tenno Industriesin vastaan kyllä saadaan, mutta tämäkään ei luultavasti vielä riitä osoittamaan kiistattomasti että kissabotti olisi ollut peräisin tehtaalta.


Mail-Manin palsta


Tämä peli oli taas varsin erilainen kuin alunperin olin ajatellut, ei vähiten koska Imperatorin juonen alkuosa räjähti hänen silmilleen ja tuloksena sankarit olivat koko lailla paremmssa lähtöasetelmissa kuin olin olettanut. Lopulta tämä kuitenkin saattoi olla pahisten eduksi, koska tällaisenaan asiaan sekaantui myös kyvykäs lakimies.

Minulle hupaisinta antia pelissä oli Hunting Cat, joka oli juuri ajanut Alabamasta Teksasiin vain kuullakseen, että hänelle ei voinut kertoa paljonkaan siitä mitä todella oli tapahtunut. Seurannut raivokohtaus olisi voinut johtaa aivan hirvittävään katastrofiin.

Laillisista asioista kritiikkiä ja vastauksia:

Toivoisin että jos mennään kovin älylliseen lakimiesrumbaan, sitä ei tarvitsisi pelaajien voimin pohtia kauheasti, vaan että NPC:t tarjoaisivat ratkaisuja ja neuvoja vähän enemmän. Nyt neuvot olivat "vahinkojen rajoittamis" tasoa, eivätkä mitään millä oltaisiin päästy eteenpäin.

GM: Superasianajajan hyökkäystä ei oltu suunniteltu älylliseksi haasteeksi vaan ihan rehelliseksi esteeksi. Alamolla on käytössä hyvä ja pätevä lakimies, joten kun hän sanoo "tätä ei nyt voi voittaa", voi taustalla olettaa olevan myös pelinjohtajan arvion siitä, että tilanteesta ei ole helppoa tietä ulos. Tietenkin pelinjohto voi olla väärässä - on mahdollista, että jossain on jokin virhe jota en ole ajatellut - mutta en tiedä onko kannattavaa lähteä etsimään sitä.

Toisaalta missään pelissä jota olen itse vetänyt ei ole koskaan suhtauduttu hyvin ilmoitukseen "tässä on nyt tuhoutumaton seinä, ette voi päästä läpi" - varsinkaan kun se ei pelinjohtotavallani pidä paikkaansa. Ja supersankareilla on taipumus päästä läpi tuhoutumattomistakin seinistä. Mutta pelin hahmot eivät ole lakimiehiä vaan supersankareita, eikä pelin pointtina ole tonkia laillisia detaljeita.

Kun PJ on ainoa joka on enemmän kiinnostunut lakiasioista (minun tietääkseni) niin sitten tuommoiset jutut menevät ihan täysin PJ:n ehdoilla ja sanelemina.

Näin että minulla oli tässä pelinjohtajana kaksi vaihtoehtoa: joko sanoa, että nyt tuli superlakimies joka pysäytti teidät, ette mahda sille mitään, keksikää muu etenemistapa, tai koettaa selittää millä keinoilla superlakimies teidän keissin kimppuun käy ja välittää Bobin kautta tunne siitä, että tätä vastaan ei nyt parane pyristellä. Valitsin jälkimmäisen, koska se tuntui reilummalta. Ilmeisesti se tulkittiin kutsuna ryhtyä etsimään laillisesta hyökkäyksestä aukkoja, ja näitä en ainakaan itse ollut tarkalleen pohtinut.

Pelinjohdolla on kuva siitä, miten laki toimii milläkin tasolla - ei välttämättä realistinen, mutta toivottavasti konsistentti. Hahmot eivät ole juristeja (onneksi) joten heillä ei tästä selkeää kuvaa ole. Niinpä nämä asiat tosiaan menevät käytännössä täysin pelinjohdon ehdoilla, ja hyvä näin. Hahmot voivat kokea, että laki on epäreilu ja inhottava, ja tämä kuuluu genreen. Sen sijaan jos pelaajille tulee vaikutelma siitä, että pelinjohto jyrää liian usein asioita epäreiluilla laillisilla kikoilla, ei pelinjohto tee työtään oikein.

Lakimiesten pysäyttämäksi tuleminen on kovin epäsankarillista.

Toisaalta lakimiesten pysäyttämäksi tuleminen on myös genrejuttu, ja yleinen lähdemateriaalin teoksissa. Jos supersankariryhmä työskentelee lain rajoissa (Kostajat, Ihmeneloset, Daredevil) eikä sen ulkopuolella (Claremontin Ryhmä-X) se joutuu väistämättä tilanteisiin, jossa lakimiehet vetävät tutkimuksilta töpselin seinästä. Laillisten toimivaltuuksien hintana on, että vastapuoli voi käyttää samoja aseita ryhmän pysäyttämiseksi.

Palaan kohtaan "superlakimies oli tarkoitettu yksinkertaiseksi esteeksi". Käytännössä hahmoilla oli vaihtoehtoina (1) hyväksyä superlakimiehen vaatimukset ja katsoa mitä tuomioistuin päättää, (2) asettua tämän nimenomaisen tutkimuksen ajaksi lain ulkopuolelle ja toivoa että siitä selvitään jälkeenpäin, tai (3) koettaa jotain aivan muuta. Jokainen näistä lähestymistavoista voi tuottaa tuloksia, ja jokaisella niistä on myös omat riskinsä.

Oli juristi miten kova tahansa, on kyvylle hämärtää totuutta aina olemassa raja. Tämän rajan sijainti vaan ei ole selvä edes ammattilaisille, koska epäselvät lailliset asiat ratkaistaan lopulta tuomioistuimissa, ja tähän kuluu aikaa.

Miten hahmojen sitten tulisi lakiin suhtautua? Käytännössähän pelin oikeustiede on vähintään yhtä kumista kuin pelin fysiikka - hyvämaineisten supersankarien tekemiä asioita katsotaan pitkälle läpi sormien niin kauan kuin on ilmeistä, kuka oli pahantekijä. Käytännössä supersankaritasolla laki toimii useammin oikein kuin väärin, jopa isojen tekijöiden kanssa. Mikäli pelaajan kannalta tämä on liian epämääräistä, on vaihtoehtona pari oikeustieteen oppituntia rikosoikeuden toimintaperiaatteista.

Puhtaasti pelinsisäisenä asiana Yhdysvaltain oikeusjärjestelmässä (samoin kuin muussakin hallinnossa) on myös Empiressä vakavia ongelmia, korruptiota, epäreiluutta ja mielivaltaa. Eräs pelissä itse miettimistäni teemoista on ollut pohdinta siitä, kannattaako työskennellä järjestelmän sisällä vaiko arvioida että se on rikkoutunut korjauskelvottomaksi ja alkaa sotia sitä vastaan. Tätä samaa ongelmaa ainakin Marksman, Silversmith, Trespasser ja Bloodstone ovat teoillaan puineet. Pelinjohtajana minulla ei ole tämän jutun suhteen agendaa. Tyylillisesti tavoitteenani on Yhdysvaltain kuvauksessa heijastella todellista maailmaa (selvästikin taiteellisilla vapauksilla, mutta perusasetelmaa rikkomatta), ja mainitun teeman esittäminen mielekkäänä amerikkalaiselle supersankarille. Tunnustan toivovani, että Alamo pysyy systeemin sisällä toimivana organisaationa, mutta tiedän että näin ei välttämättä käy.


Arvostelu:

Rytmi: 2,25
Sisältö: 3
Esitys: 2,75
Materiaali: 3
Teemat: 3


Pelattiin la 9.2. 2008

<-- #15: Johnny raahustaa kotiin - #17: Kodinturvallisuus -->


CategoryAlamo - CategoryPelit
There are 3 comments on this page. [Show comments]
Valid XHTML :: Valid CSS: :: Powered by WikkaWiki